اقتصادی

معرفی انواع وام ساخت مسکن

افزایش هزینه‌های ساخت و رشد تورم مصالح عمومی در سال‌های گذشته باعث شده سقف انواع وام ساخت مسکن مورد توجه قرار گیرد و از سوی دولت افزایش پیدا کند. اکنون سازندگان حرفه‌ای در پروژه‌های احداثی که در آنها از فناوری‌های نوین استفاده می‌شود، قادر به دریافت تسهیلات ساخت تا سقف یک میلیارد تومان هستند.

به گزارش روند بازار، تسهیلات ساخت یکی از وام‌های بخش مسکن است که طی سال‌های گذشته به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده و انواع گوناگونی دارد.

سقف تسهیلات ساخت مسکن نیز مانند دیگر وام‌های مربوط به بخش مسکن به دلیل افزایش هزینه‌های مربوط به ساخت و رشد قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۲، افزایش پیدا کرد. اما اکنون چه تسهیلاتی به حوزه ساخت مسکن تعلق می‌گیرد و چه کسانی واجد شرایط هر کدام از این تسهیلات هستند؟

وام ساخت مسکن انفرادی و مجتمع‌سازی ۱۴۰۳

تسهیلات ساخت مسکن انفرادی با توجه به شهرهای مختلف از سقف‌های متفاوتی برخوردار است و مبلغ قابل دریافت از سوی متقاضیان در هر شهر، متناسب با شرایط آن منطقه تعیین شده است.

اکنون سازندگان عادی در تهران و مراکز استان‌ها در پروژه‌هایی احداثی با استفاده از فناوری‌های نوین قادر به دریافت وام ۹۵۰ میلیون تومانی هستند و در مقابل، سازندگان حرفه‌ای این امکان را دارند که تسهیلات یک میلیارد تومانی دریافت کنند.

سازندگان عادی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در این‌گونه پروژه‌ها قادر به دریافت وامی با سقف ۸۰۰ میلیون تومان هستند و سازندگان حرفه‌ای نیز تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان می‌توانند از این طریق دریافت کنند.

شرایطی نیز برای شهرهایی وجود دارد که در این دو دسته گنجانده نمی‌شوند. در این شهرها سازندگان عادی تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان می‌توانند وام ساخت دریافت کنند و برای سازندگان حرفه‌ای تسهیلاتی معادل ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سقف تسهیلات ساخت برای پروژه‌های احداثی، بدون استفاده از فناوری‌های نوین،  150 تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از پروژه‌هایی است که صنعتی‌سازی شده‌اند.

برای مثال در سال گذشته، سقف تسهیلات ساخت مسکن برای شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

در مراکز استان‌ها و شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، مبلغ این وام ۶۵۰ میلیون تومان بوده و در شهرهای دیگر، ۶۰۰ میلیون تومان وام کمک‌هزینه ساخت مسکن از سوی این بانک پرداخت شده است.

وام نهضت ملی مسکن

دریافت وام نهضت ملی مسکن یکی دیگر از وام‌های ساخت است که متقاضیان اکنون قادر به دریافت آن هستند. 

در حال حاضر سقف پرداخت وام به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، در روش عادی ۵۵۰ میلیون تومان است. سقف این تسهیلات در همه شهرها به‌ صورت یکسان معین شده است.

وام ساخت مسکن روستایی

وام مسکن روستایی تسهیلاتی است که برای نوسازی روستاها به متقاضیان پرداخت می‌شود. سقف این وام ۳۵۰ میلیون تومان است و روستاها و شهرهای کم‌جمعیت‌تر از ۲۵ هزار نفر قابل اخذ است.

سود در نظر گرفته‌شده برای این تسهیلات پنج درصد و بازپرداخت آن نیز ۲۰ساله اعلام شده است.

وام نوسازی بافت فرسوده

یکی دیگر از تسهیلاتی که بابت نوسازی به متقاضیان پرداخت می‌شود وام نوسازی بافت فرسوده است. 

سقف وام نوسازی بافت فرسوده ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده و از سه منبع مالی دولت با سود صفر درصد، منابع بدون سپرده‌ بانکی با سود ۲۳ درصد و اوراق ممتاز با سود ۲۱.۵ درصد، تامین می‌شود.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا