کسب و کار

معماری سایت (Site architecture) چیست؟

چکیده : معماری سایت یا ساختار سایت یکی از جنبه‌های بسیار حیاتی و کاربردی استراتژی سئو است و به نحوه‌ی سازماندهی ‏محتوای وب سایت اشاره دارد. یاد می‌گیرید که معماری وب سایت ‏چگونه به سئو کمک می‌کند.

معماری سایت (Site architecture) چیست؟ دلایل اهمیت معماری سایت برای سئو

با مطالعه کامل و دقیق مقاله ساختار سایت (Site architecture) ، می‌توانید قبل از شروع فعالیت، معماری وب سایت خود را سئو کنید.

با رشد بیشتر، وب سایت شما دچار در هم ریختگی می‌شود. هرچه پست‌های بیشتری در سایت خود منتشر کرده و یا ‏صفحات محصول بیشتری اضافه کنید، آشفتگی وب سایت ‏شما بیشتر می‌شود. شما باید محتواها را به درستی سازماندهی کنید. مطمئن شوید کاربران و گوگل آنچه را که می‌خواهند به راحتی پیدا می‌کنند.

اگر فایل‌ها و محتواها به درستی سازماندهی نشود، آموزش ها، خدمات، پست‌های بلاگی و صفحات ‏محصولات شما گم ‏می‌شوند. ‏بازدیدکنندگان شما نمی‌توانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند. نکته ای ‏که برای سئوی سایت شما مهم است؛‏ گوگل نیز در ‏وب سایت شما گم خواهد شد.‏

معماری سایت (Site architecture) چیست؟

معماری سایت (Site architecture) چیست؟

معماری سایت (Site architecture) یکی از جنبه‌های بسیار حیاتی و کاربردی استراتژی سئو است و به نحوه‌ی سازماندهی ‏محتوای وب سایت اشاره دارد. از سوی دیگر، تنها تعداد محدودی از ‏وب مسترها و مالکین وب سایت ها، مفهوم داشتن معماری وب سایت را که ‏به ‏سئو کمک می‌کند را درک کردند.‏

یک وب سایت معمولا شامل مطالبی در ‏زمینه‌ی موضوعات مرتبط با فعالیت خود است که به وسیله پست‌ها و صفحات وب نمایش داده می‌شود. معماری وب سایت به نحوه ی ساختار بندی صفحات و متصل بودن این صفحات به ‏یکدیگر ‏اشاره دارد. معماری وب سایت به گوگل نشان می‌دهد کدام ‏صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طبقه بندی‌هایی مانند دسته بندی‌ها، تَگ‌ها، لینک‌های داخلی و همچنین پیمایش و برِدکرامب‌ها (مسیر راهنما) ابزارهایی ‏برای ساختن معماری وب سایت به ‏شمار می‌روند.‏ این یعنی با استفاده از معماری وب سایت، ‏ کاربران محتوای مورد نظر خود را بسیار راحت تر پیدا می‌کنند و ‏گوگل ‏هم یو.آر.ال‌های شما را بهتر می‌تواند ایندکس کند.‏

در این مقاله یاد می‌گیرید که معماری وب سایت ‏چگونه به سئو کمک می‌کند. داشتن یک معماری ایده آل، به کاربران و ‏کراولرهای موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی چیزی که به دنبالش می‌گردند را در یک وب سایت پیدا کنند.‏ ‏می‌توانید از همین امروز به بهبود ‏معماری وب سایت خود بپردازید.‏

چرا معماری سایت برای گوگل و کاربران مهم است؟

سازماندهی وب سایت، زمینه موفقیت در سئو را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان ادعا ‏کرد، با نداشتن یک ‏ساختار خوب، هرگز نمی‌توانید در زمینه‌ی سئو موفق شوید. ساختار ‏قوی، پایه و اساس سئوی تخریب ناپذیری به سایت شما ‏می‌دهد. این کار حجم بسیار بالایی از جستجوی ‏ارگانیک را به سمت وب سایت شما هدایت می‌کند.‏

در ادامه برخی از دلایل اهمیت معماری وب سایت را به ‏اشتراک ‏می‌گذاریم. ‏سپس نحوه‌ی ایجاد معماری سازگار با سئو را آموزش خواهیم داد.‏

۵ مورد مهم معماری بر نتیجه رتبه بندی سایت شما در موتور جستوجو گوگل تاثیر می‌گزارد. گرچه معماری یا ساختار سایت عامل رتبه بندی گوگل نیست، اما برای سئو سایت بسیار مهم است.

۵ دلیل اهمیت ساختار (معماری سایت) برای سئو:‏

۱- معماری وب سایت به عنوان یک راهنما برای گوگل کار میکند.‏

نحوه‌ی ساختار بندی وب سایت، برای یافتن ضروری ترین محتوا به گوگل کمک می‌کند. ‏معماری ‏سایت ‏مشخص ‏می‌کند که آیا موتورهای جستجو می‌توانند محتوای شما را درک کنند یا خیر.

کراولرهای وب مانند گوگل بات، در سرتاسر ساختار وب سایت‌ها می‌خزند و هدف آن‌ها ایندکس کردن محتوا ‏به ‏منظور ‏انعکاس ‏‏در نتایج جستجو است. ‏

بنابراین بهینه سازی معماری وب سایت به خزنده موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمامی ‏صفحات موجود بر روی ‏سایت شما را پیدا و ایندکس کنید. ‏هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، دسترسی خزنده‌ها به محتوا و ‏ایندکس کردن آن آسان تر ‏خواهد ‏بود.‏

‏۲- یکپارچه سازی اعتبار لینک ها در سراسر وب

وقتی به صفحاتی با اولویت بالا لینک داخلی می دهید، اعتبار این صفحات (رتبه بندی صفحه) افزایش می یابد، و این نیز می ‏تواند به بهبود رتبه بندی گوگل هم کمک کند.‏

اگر معماری وب سایت درست باشد، بازدید کنندگان به راحتی می توانند، آن چه که به دنبالش هستند ‏را در وب ‏سایت شما پیدا کنند. (که به طور غیر مستقیم می تواند به سئو کمک کند).‏

‏۳- عدم رقابت با محتوای خودتان

بدون داشتن معماری خوب، باید برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو با خود رقابت کنید. شما احتمالاً در وب سایت خود پست های وبلاگی یا مقالاتی دارید که دارای موضوعات مشابه هستند.

به عنوان مثال در وب سایت وب آینده، مطالب زیادی در ‏مورد ‏سئو نوشته شده است. پست های متعددی در مورد معماری سایت در این سایت وجود دارد که هرکدام ‏جنبه ی مختلفی ‏را پوشش می دهند. اما گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این مطالب، مهم تر ‏می باشد، مگر این که خودمان به گوگل بگوییم.‏

‏۴- اهمیت معماری سایت برای ‏UX‏ (تجربه کاربری)

چرا معماری سایت برای تجربه کاربری یا همان ‏UX‏ هم اهمیت دارد؟

ذهن انسان همواره به دنبال توازن شناختی است، یعنی ‏توانایی کنار هم قرار دادن تکه ها به صورت منطقی، ‏یافتن چیز ها ‏در ‏همان جایی که انتظار می رود، و پی بردن به این که به ‏دنبال چه چیزی هستند. بنابراین، یک معماری قوی و ‏منطقی ‏وب سایت از لحاظ شناختی برای کاربران راضی کننده خواهد ‏بود.‏

رنگ‌ها، فونت‌ها، هسته، گرافیک، تصاویر و فضای سفید را از یک وب سایت نباید حذف کنیم. طراحی یک ‏وب سایت خوب ‏در ‏واقع تابعی از وجود یک معماری عالی خواهد بود که به شما کمک می‌کند رتبه بالایی در گوگل بدست آورید.

یک معماری عالی برای سایت باعث افزایش نرخ کلیک (‏CTR‏)، افزایش ‏زمان حضور کاربر در وب سایت (‏Time on Site‏) و همچنین کاهش نرخ پرش ‏‏(‏Bounce Rate‏) خواهد شد. همه این موارد می‌تواند منجر ‏به ‏بهبود ‏رتبه بندی شده و شاهد عملکرد خوبی در ‏صفحه نتایج ‏موتور ‏های جستجو باشیم.

بنابراین متوجه شدیم که داشتن ‏UX‏ خوب، چطور می‌تواند شانس شما برای تبدیل مخاطبین، خرید ‏محصولات، عضویت در ‏خبرنامه، و بازگشت برای بازدید های بعدی را افزایش می دهد. ‏ ‏ ‏‎

‏۵- معماری خوب، برای وب سایت شما سایت لینک فراهم میکند

سایت لینک‌ها یک مزیت بزرگ در زمینه سئو به شمار می‌روند که با داشتن معماری یا همان ساختار قوی، حاصل می‌شود.‏ سایت لینک‌ها در واقع نحوه نمایش لینک‌ها در صفحه نتایج گوگل است که ‏صفحه ی ‏اصلی سایت شما را در ‏کنار چندین لینک داخلی قرار می‌دهد.

برای مثال اگر عبارت وب آینده را در گوگل جستجو کنید، میبینید که چندین سایت لینک در پایین ‏نتیجه ی ‏جستجوی گوگل ‏به ‏نمایش در می آید.‏ و هنگامی که عبارت وب آینده؛ ‏webayandeh Site Structure‏ را جستجو می کنید، گوگل تعدادی از صفحات که ‏به ‏یکدیگر لینک شده اند را ‏لیست ‏می‌کند.

بنابراین متوجه شدید که ‏سایت لینک‌ها چیزهای فوق العاده ای هستند. عدم وجود ‏سایت لینک می‌تواند منجر به ‏هزینه‌هایی از جمله عدم ترافیک هدفمند، کاهش نرخ کلیک ‏کاربران و کاهش نرخ تبدیل برای ‏وب سایت ‏شما شود.‏

وب ‏سایت ها از نظر معماری در نهایت به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:‏
  • بلاگ‌ها
  • سایت‌های شرکتی
  • سایت‌های محتوایی و خبری
  • سایت‌های فروشگاهی
چگونه معماری سایت ایجاد کنیم که موجب بهبود سئو شود؟

هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبه‌های بالاتر در موتور های ‏جستجو خواهید ‏داشت. هر وب سایتی یک ساختار دارد که می تواند سر سخت، موثر و در عین حال ساده ‏باشد، و یا به صورت دسته ای از ‏صفحات سازماندهی نشده باشد. اگر برای کسب و کار خود اهمیت قائل باشید قطعا در مورد ‏معماری وب سایت خود با دقت ‏عمل می کنید و ‏وب سایتی خواهید ساخت که برای کاربران و موتورهای جستجو عالی باشد.‏

در این مقاله برخی از بهترین توصیه ها در مورد ایجاد معماری قدرتمند برای وب سایت را به اشتراک خواهیم ‏گذاشت. ‏راهنمایی هایی که در زیر آمده اند به شما در ساخت وب سایتی کمک می کنند که نه تنها نظر کاربران ‏را جلب میکند، بلکه به ‏خوبی توسط کراولر ها و اسپایدر ها ایندکس می شود و بهترین رتبه بندی ها در ‏صفحه نتایج موتور های جستجو را رقم می ‏زند.‏

 چطور به سراغ معماری سایت برویم؟

 چه کار هایی باید برای بهبود معماری سایت خود انجام دهید؟ ‏

 از چه چیزهایی باید پرهیز کنید تا از تبدیل ‏شدن معماری سایت تان به یک معضل جلوگیری شود؟ ‏

 چرا این موضوع مهم است؟

بیشتر سایت هایی که معماری پیچیده ای دارند از ابتدا به این شکل نبوده اند. این شرایط با اضافه شدن ‏دسته های ‏مختلف شروع ‏شده و در نهایت با اضافه نمودن زیر دسته های متعدد و صفحات مختلف به ‏افتضاحی که می بینید تبدیل شده ‏است.‏ ‏

ابتدا باید دو موضوع را برای شما توضیح دهیم و ‏در ادامه ۹ راهنمایی کوتاه و مختصر، در مورد نحوه ی شروع به بهبود ‏معماری سایت به ‏شما ارائه می دهیم.‏

۱- سادگی را حفظ کنید.

اگر سایت شما که دارای صد صفحه و یا ‏کمتر از هزار صفحه دارد، در واقع نسبتا کوچک است و احتمالا نیازی ‏به سازماندهی مطالب بر اساس ‏دسته بندی نخواهید ‏داشت.

‏ ‏۲- محتوای قدیمی را حذف کنید.

بسیاری از فروشگاه ها در هر فصل محصولات مختلفی را به فروش می رسانند. اگر نمی خواهید ‏یک ‏محصول را دوباره بفروشید، باید صفحه آن را حذف کنید. البته، ممکن است لینک هایی به این ‏صفحه هم داشته ‏باشید که باید حذف شوند؛ اما این را می دانید که لینک ها برای سئو ارزشمند هستند. شما باید ‏اطمینان حاصل کنید که حتی وقتی یک ‏صفحه را حذف می کنید و این صفحه دیگر وجود ندارد اما از این لینک ها استفاده ی لازم را می برید و ‏به همین دلیل ‏باید ‏‎ ‎مسیر یو.آر.ال را تغییر دهید.‏

‏‏۳- دسته بندی هایتان را سازماندهی کنید.

قبل از توسعه ی وب سایت، یک سلسله مراتب ایجاد کنید. اگر می خواهید یک وب سایت را از پایه ایجاد کنید، در موقعیتی قرار دارید که می توانید ‏بهترین معماری سئو شده را برای سایت خود ایجاد کنید.

‏۴-‏ از ساختار مناسب برای لینک های داخلی استفاده کنید.

‏شما باید به مهمترین مطالب وب سایت خود لینک هایی داشته باشید تا از این طریق به گوگل نشان ‏دهید که این مقالات ‏بهترین و جامع ترین مقالات شما هستند. داشتن یک ساختار لینک سازی داخلی عالی، برای ‏گوگل ضروری است، اما برای کاربران ‏نیز منطقی می‌باشد.‏ برای مثال به سایت آموزش سئو وب آینده رجوع کنید.

‏۵- ساختار یو.آر.اِل ای ایجاد کنید که از سلسله مراتب پیمایش (ناوبری) پیروی میکند.

پس فرض میکنیم سلسله مراتب شما به شکل زیر است:‏

در ادامه مثالی از یک معماری url را میبینید که توسط سایت های زیادی استفاده می‌شود:‏

https://webayandeh.com/

‏۶- از یک ساختار پیمایشی کم عمق استفاده کنید.

واضح است که معماری پیمایش (ناوبری)، از سلسله مراتب وب سایت پیروی می‌کند. مطمئن شوید که ‏صفحات، ‏مخصوصا صفحات ‏مهم، در عمق زیادی از وب سایت دفن نشده باشند. سایت‌های کم عمق ‏از لحاظ قابلیت ‏استفاده و راحتی برای کراولرها، بهتر عمل می‌کنند.‏ داشتن یک معماری عمیق به این معنی است که رسیدن به برخی صفحات نیاز به ۴ الی ۱۰ کلیک بیشتر دارد.‏

۷– حتما از نقشه سایت استفاده کنید.

داشتن نقشه سایت راه فوق العاده ای برای افزایش قابلیت کراول شدن وب سایت است. همچنین به نمایش ‏تصویری همه‌ی دسته ‏بندی‌ها، زیر دسته‌ها و صفحات موجود بر روی وب سایت هم کمک می‌کند.‏‏ ‏

نتیجه گیری: “به دنبال ایجاد یا بهسازی معماری سایت خود باشید”.‏

حتما از نقشه سایت استفاده کنید

بهترین زمان برای ایجاد ساختاری قوی، قبل از ساخت ‏وب سایت است. معماری سایت یکی از مهمترین، و در ‏عین حال ‏یکی از نادیده گرفته شده ترین متد های بهینه سازی ‏است. سایت شما رشد خواهد کرد و ‏از همین رو معماری سایت تان نیاز ‏به نگهداری خواهد داشت.‏

بهسازی و نگهداری معماری یک سایت باید جنبه ی مرکزی همه ی ‏استراتژی های سئو باشد. این یکی از عملی ترین بخش ‏های سئو است و چیزی است که می‌توانید به سرعت کنترل کنید و بهبود ‏ببخشید. پس کار خود را شروع کنید.‏

البته اگر ‏می‌خواهید وب سایت خود را بازطراحی کنید، میتوانید مجددا روی طراحی کار کنید. بهتر است برخی المان‌های ‏پیمایشی را به ‏منظور بهبود سئوی ساختاری، مجددا سازماندهی کنید.

منبع: ساختار سایت چیست؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا