بورس

مقصر نزول بورس کیست؟

بازار سرمایه همچنان در روند اصلاحی به سر می‌برد و تنها چند روز در هفته سبزپوش می‌شود. مقصر نزول بورس کیست و چه زمانی بازار برمی‎‌‌گردد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دقیقا یک ماه بود یعنی ۱۸ تیر ماه بود که شاخص کل بورس وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شد و همچنان به قوت در این کانال ایستاده است. البته در یک ماه اخیر و برخی از روزها شاخص تا مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی می‌رسید و بازمی‌گشت.

پس گذشت یک ماه روند اصلاحی، چند روزی می‌شود که بورس کمی روند صعودی به خود گرفته است. البته با توجه به حجم کم معاملات این روند موقت است و تا زمانی که نقدینگی وارد بازار نشود نمی‌توان به رشد آن امیدوار بود.

البته ریسک‌های سیستماتیک همچنان در بازار وجود دارد. این ریسک‌ها و تصمیمات شبانه مسئولین عامل اصلی بی‌اعتمادی به بازار است. بی اعتمادی و ریسک نیز نقدینگی را فراری می‌دهد.

به طور کلی در وهله نخست باید دستکاری و دخالت در بازار سهام به پایان برسد. پس از آن آرام آرام نقدینگی وارد بازار سهام می‌شود.

بهانه برای ریزش بورس

مرداد ماه سال ۹۹ و زمانی که بورس سقوط کرد، برخی مسئولین و کارشناسان عقیده داشتند که رفتار هیجانی سهامداران جدیدالورود عامل سقوط کرد. اما پس از ماه‌ها مشخص شد که برداشت نقدینگی سنگین باعث شد که بورس سقوط کند.

بورس تهران در بهار ۹۹ توانست بازدهی ۱۴۷ درصدی را ثبت کند. پس از آن بازدهی تابستان به ۲۵، بازدهی پاییز به منفی ۱۰ درصد و بازدهی زمستان به منفی ۹ درصد رسید. و با گذشت حدودا دوسال همچنان بازدهی بورس منفی است. البته منفی بودن بازار در زمان دولت سیزدهم بیشتر شده است که این موضوع به سیاست‌های دولت سیزدهم باز می‌گردد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که دخالت در بازار سرمایه و نبود نقدینگی علت اصلی این روند اصلاحی است. اگر دخالت‌های دولت در بورس کاهش یابد نقدینگی نیز وارد بازار می‌شود و درنهایت شاهد تغییر روند بازار سرمایه خواهیم بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا