کسب و کار

منبع تغذیه بدون وقفه

قطعی برق مسئله‌ای جدید نیست؛ تقریباً همه ما با آن همیشه دست و پنجه نرم می‌کنیم به خصوص در فصل تابستان. هنگام قطع شدن برق، هیچ چیز به اندازه یک پروژه و یا فایل سیو نشده نمی‌تواند برنامه‌ها را به هم بزند. فقط تصور کنید که زمان این تحویل سر رسیده و فایلی که ساعت‌ها صرف تنظیم و ساخت آن کرده‌اید تقریباً آماده است؛ اما همان لحظه برق می‌رود و کامپیوتر شما خاموش می‌شود. شما می‌مانید و فایلی که از دست رفته و باید در مدت زمانی کم و پس از آمدن برق، دوباره ساخته و نوشته شود. در اینجاست که یک منبع برق اضطراری از جمله یو پی اس می‌تواند مشکل را حل کند. در ادامه این مطلب به معرفی یو پی اس، اجزای آن، شیوه عملکرد آن و انواع آن، همچنین سپس به معرفی مختصری از استلابلایزر به عنوان یک محافظ قوی در برابر آسیب‌های ناشی از تغییر ناگهانی ولتاژ می‌پردازیم.

یو پی اس، برق اضطراری اختصاصی

یو پی اس (به انگلیسی UPS) را می‌توان یک منبع تغذیه بدون وقفه (به انگلیسی uninterruptible power supply) دانست. یو پی اس یک دستگاه متشکل از شارژر، باتری، کلید غیرهادی (سوئیچ) مبدل DC  به AC  یا اینورتر است که میان منبع تغذیه ثابت یا همان برق شهری و دستگاه جانبی مورد نظر قرار می‌گیرد و علاوه بر تأمین برق اضطراری هنگام قطعی برق شهری، در نقش یک محافظ ولتاژ نیز ظاهر می‌شود و علاوه بر کنترل ولتاژ ورودی، به حذف نویزها و نوسانات برق شهری ورودی به دستگاه نیز می‌پردازد. به طور خلاصه یک یو پی اس، علاوه بر تأمین برق اضطراری در مواقع لزوم، مسئولیت حفاظت از دستگاه را نیز بر عهده می‌گیرد.

اجزای یو پی اس

  • باتری یو پی اس

باتری یو پی اس را می‌توان قلب تپنده آن دانست. باتری در زمان وصلی برق شهری به طور کامل شارژ می‌شود تا در زمان قطعی، انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه متصل به آن را تأمین کند و به عنوان برق اضطراری عمل کند.

باتری‌های یو پی اس، انواع مختلفی دارند که معمول‌ترین آن‌ها، باتری‌های سرب-اسید (سیلد اسید) و نیکل-کامیوم هستند. باتری‌های سرب-اسید توان و کیفیت کمتری نسبت به باتری‌های نیکل کادمیوم دارند و طبیعتاً ارزان‌تر نیز هستند. توان این باتری‌ها، با اندازه و سایز آن‌ها رابطه مستقیم دارد به این معنی که هر اندازه باتری یو پی اس بزرگ‌تر باشد توان آن نیز بیشتر است و مدت زمان بیشتری می‌توان برق اضطراری را تأمین کند.

  • شارژر باتری یا رکتیفایر (به انگلیسی Rectifier)

مسئله‌ای که در مورد باتری‌ها به طور کلی وجود دارد این است که باتری‌ها برای شارژ شدن نمی‌توانند از برق شهری به طور مستقیم استفاده کنند چرا که برق شهری دارای جریان متناوب AC است و باتری‌ها در هر دستگاهی که باشند برای شارژ شدن نیازمند جریان مستقیم DC هستند. پس در اینجا نیاز به یک شارژر است تا با تبدیل جریان متناوب به مستقیم، بتواند انرژی الکتریکی مورد نیاز باتری را تأمین کند.

  • مبدل یا اینورتر (به انگلیسی Inverter)

برخلاف باتری‌ها، دستگاه‌های الکتریکی می‌توانند با جریان متناوب برق شهری عمل کنند. انرژی الکتریکی موجود باتری یو پی اس، برای انتقال به دستگاه در هنگام قطعی برق و تأمین برق اضطراری مورد نیاز آن، نیازمند یک مبدل است تا جریان مستقیم AC موجود در آن را به جریان متناوب DC  مورد نیاز دستگاه تبدیل کند. مبدل یا اینورتر موجود در یو پی اس، دقیقاً همین وظیفه را به جا می‌آورد.

نحوه عملکرد یو پی اس

احتمالاً به طور کلی دریافته‌اید که سیستم عملکرد یو پی اس به چه صورت است. در صورت عدم کارکرد آن، جریان متناوب برق شهری به دستگاه وارد شده و انرژی مورد نیاز آن را تأمین می‌کند و در هنگام قطعی آن، جریانی برای شارش وجود ندارد و دستگاه تا زمان وصلی برق، خاموش می‌ماند.

اما با قرارگیری یک یو پی اس در این میان، برق شهری در هنگام وصلی علاوه بر ورود به دستگاه و تأمین انرژی آن، به شارژر نیز وارد می‌شود و شارژر باتری یو پی اس را به طور کامل شارژ می‌کند. به محض این که منبع تغذیه ثابت قطع شود سوئیچ موجود در آن به طور اتوماتیک مسیر جریان ورودی به دستگاه را تغییر می‌دهد و جریان مستقیم از سمت باتری به وسیله مبدل، به جریان متناوب تبدیل شده و تا زمان تمام شدن باتری، آن را روشن نگه می‌دارد.

انواع مختلف دستگاه‌های یو پی اس

به طور کلی یو پی اس‌ها سه نوع دارند.

انواع مختلف دستگاه‌های یو پی اس
  • یو پی اس آفلاین

ساده‌ترین نوع یو پی اس را می‌توان نوع آفلاین آن دانست. یو پی اس آفلاین طبق سیستمی که گفته شد عمل می‌کند و برق اضطراری را در مواقع مورد نیاز تأمین می‌کند؛ اما قابلیت‌هایی نظیر تثبیت و سالم سازی جریان ورودی را ندارد. برای دستگاه‌های حساس، استفاده از نوع آفلاین توصیه نمی‌شود.

  • یو پی اس آنلاین

مناسب‌ترین نوع یو پی اس، نوع آنلاین آن است که علاوه بر تأمین بی وقفه برق اضطراری، تمام نویزها و ناخالصی‌های جریان ورودی به دستگاه را از بین می‌برد و سالم‌ترین جریان را برای آن تأمین می‌کند و از هر گونه آسیب جلوگیری می‌نماید‌.

  • یو پی اس لاین اینتراکتیو

نوع پیشرفته‌تر یو پی اس آنلاین را می‌توان نوع لاین اینتراکتیو دانست. این مدل، تمام انتظاراتی که ممکن است افراد از یک منبع تغذیه بی وقفه داشته باشند را برآورده می‌سازند و در کنار عمل معمول یو پی اس‌ها، جریان ورودی را سالم می‌سازد و ولتاژ را نیز به طور خودکار تنظیم می‌نماید. این نوع یو پی اس بیشتر برای تجهیزات سازمانی و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استابلایزر چیست؟

قطعی برق شهری علاوه بر ناتمام گذاشتن کارها و فعالیت‌ها ضررهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال خرابی وسایل الکتریکی نظیر تلویزیون و یخچال و از آن مهم‌تر تجهیزات صنعتی و مهم. استابلایزر دستگاهی است که ولتاژ ورودی را به حد مجاز یعنی ۲۲۰ ولت می‌رساند و از چنین آسیب‌هایی جلوگیری می‌کند. این آسیب‌ها می‌توانند در اثر حوادث طبیعی نظیر رعد و برق نیز وارد شوند؛ بنابراین خرید یک استابلایزر برای تنظیم ولتاژ همیشه یک تصمیم منطقی و عاقلانه است.

استابلایزر چیست؟

رسام یو پی اس

شرکت رسام یو پی اس یک شرکت فعال و موفق در حوزه فروش یو پی اس، باتری یو پی اس و استلابلایزر است. این شرکت ارائه دهنده خدماتی نظیر تعمیر یو پی اس و استابلایزر و همچنین تعمیر و احیا باتری یو پی اس نیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت این شرکت به نشانی اینترنتی https://rasamups.com/ مراجعه نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا