سیاسی

مهمترین خط قرمز ایران در مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه تاکید کرد که بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران، خط قرمز تهران است.

به گزارش روند بازار به نقل از فردای اقتصاد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در یک سفر دوره‌ای به آفریقا سفر کرده‌است، شامگاه پنجشنبه به وقت تهران در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا با اشاره به مذاکرات جاری هسته‌ای و پاسخ آمریکا به پیشنهاد اتحادیه اروپا تاکید کرد که بسته‌شدن پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خط قرمز تهران است.
امیرعبداللهیان در همین‌باره گفت: «روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوها و تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه‌هایمان را به طرف آمریکایی منتقل کردیم، بر بعضی از موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد که این کار انجام شده‌است.»
به گزارش «ایرنا»، وزیر امور خارجه ادامه داد: «همانطور که اعلام کردیم، ما پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده و در حال بررسی و آنالیز دقیق آخرین متنی که روی میز قرار دارد هستیم. روی مسائل باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند، برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: «چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسد که جمع‌بندی تیم کارشناسی ما تامین منافع و رعایت ملاحظات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد، گام بعدی حضور وزرای خارجه طرف‌های برجامی در وین برای جمع بندی گفت‌وگوها و توافقات است و براساس جدول زمانبندی که در مورد آن بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است، امیدواریم بتوانیم به مراحل بعدی هم وارد شویم.»
او تاکید کرد: «مادامی که درباره خطوط قرمز و منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.»

مذاکره وزرای خارجه ایران و قطر

وزیر امور خارجه همچنین امشب با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت‌وگو کرد.
به گزارش «ایرنا»، در این گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، برخی از موضوعات دوجانبه و منطقه ای مورد اهتمام دو طرف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
قطر در چند سال اخیر، به ویژه پس از درگذشت سلطان قابوس، پادشاه عمان نقش فعالانه‌تری برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن ایفا کرده‌است.

پاسخ آمریکا به ایران معقول است

امشی همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پاسخ روز چهارشنبه آمریکا به مواضع ایران در رابطه با متن پیشنهادی اروپا بر سر احیای برجام را “بسیار معقول” خواند.
او پیشتر نیز پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول توصیف کرده‌بود.

توافق دور نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پنجشنبه شب با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «توافق برای احیای برجام چندان دور نیست.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ تاکید کرد که مذاکرات برای احیای برجام درحال پیشرفت است.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر “نقش حیاتی” اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام اضافه کرد که ایران منتظر «حیای توافق» است تا از بن‌بست خارج شود.
مدیر کل آژانس در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که پرسید اسرائیل تاکنون یکی از موانع شکل‌گیری توافق هسته‌ای بوده، گفت: «این مسئله‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دیگران ممکن است نظرات و منافعی در منطقه داشته باشند اما من باید روی کارم در ایران تمرکز کنم. من از آنچه اسرائیل و سایر کشورها می‌گویند و نظراتی که دارند، مطلع هستم و به آن احترام می‌گذارم اما به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، روی مأموریت خودم متمرکز هستم. من با ایران صحبت می‌کنم، با آنها همکاری می‌کنم و امیدوارم که آنها به زودی با ما همکاری خواهند کرد.»

آخرین موضع روسیه

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم با اشاره به مذاکرات احیای برجام در توییتی عنوان کرد که مشارکت‌کنندگان در مذاکرات حق دارند تا خواستار تغییراتی در متن توافق شوند.
به گزارش ایسنا،‌ اولیانوف، روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «پیشنهاد هر پیش‌نویس جدید باعث طولانی‌تر شدت مذاکرات وین بر سر برجام می‌شود. این ممکن است مایه تاسف باشد اما شرکت‌کنندگان حق دارند که مطابق با رویه‌های معمول در دیپلماسی چندجانبه خواستار تغییراتی در متن شوند. ما باید صبور باشیم.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا