کسب و کار

مهم‌ترین قوانین در نبشی‌کشی ساختمان بتنی

نبشی‌کشی ساختمان بتنی یا همان شاسی‌کشی یکی از راه‌های افزایش مقاومت در برابر عوامل طبیعی تخریب ساختمان مانند وزش باد، زلزله و نشست ناشی از تغیییرات جوی است. با استفاده از نبشی‌کشی ساختمان نوعی سازه فلزی در دیوار و بین ستون‌ها ایجاد می‌شود که از خسارت‌های جانی و مالی به ساختمان جلوگیری می‌کند. طول نبشی‌های مورد استفاده معمولا ۱۲ و ۶ متر است و در ساختمان‌های بتنی با دیوارهای سفالی و آجری اجرا می‌شود. ورق استیل ۳۰۴ پیوان در ساخت لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود.

موارد کاربرد نبشی‌ در ساختمان

نبشی‌کشی ساختمان بتنی یکی از مراحل مهم ساخت و ساز است که باید با توجه به استانداردهای موجود انجام شود تا از خسارت‌ها و خرابی‌های ساختمان جلوگیری کند. نیرو و فشاری که به ساختمان و دیوراها وارد می‌شود، از طریق نبشی‌ها به زمین منتقل می‌شود و این انتقال انرژی از بروز خرابی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. نبشی ساختمان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پروفیل‌های ساختمانی است که در نقشه‌های مهندسی با حرف بزرگ L نشان داده می‌شود. ورق استیل ۳۰۴ یکی از مقاطع پرکاربرد استفاده شده در ساختمان سازی است.

نبشی‌کشی ساختمان یکی از مراحل سفت‌کاری ساختمان است که دارای حساسیت خاصی در اجرا است. نبشی‌کشی ساختمان از نظر مصالح به دو دسته بتنی و فلزی تقسیم می‌شود که نوع بتنی در سازه‌های با مصالح بنایی و نوع فلزی در سازه‌هایی که دارای اسکلت هستند، استفاده می‌شود. نبشی‌کشی برای سقف و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ایجاد اتصال بهتر میان نبشی و دیوار و جلوگیری از ترک خوردن ناشی از حرکت‌های جانبی ساختمان باید بر روی نبشی‌کشی‌های انجام شده از رابیتس یا توری مرغی استفاده کنیم و با سیم گالوانیزه آن را محکم کنیم.

اجرای نبشی‌های عمودی و افقی باید به ‌صورت دو طرفه باشد. اگر که نبشی‌ها را به ‌صورت پشت به پشت اجرا نکنید، از استحکام سازه شما کم می‌شود.

در همه‌ بازشوها باید نبشی یا وال پست استفاده شود.

دیواره‌های داخلی یا تیغه‌هایی که ارتفاع بیشت از ۸ / ۱ متر دارند باید استفاده از وادارها و از نظر جانبی سازه را مهار کرد.

حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه‌ای بین دو کلاف قائم، نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن بیشتر باشد.

حداکثر ارتفاع دیوارهای غیرسازه‌ای نباید از ۳ / ۵  متر بیشتر باشد و در صورتی که این ارتفاع بیشتر شود، باید به منظور مهار آن از وال پست استفاده نمود.

حداکثر دیوار غیر سازه‌ای از تراز کف باید ۵ / ۳ متر باشد.

ضخامت نبشی پس از محاسبه میزان لنگرد وارد شده به بال افقی نبشی بدست می‌آید.

لبه‌های قائم تمام دیوارهای غیرسازه‌ای باید مهار شود.

درصوتی که استانداردهای لازم در نبشی کشی رعایت نشود، باعث فروریختن ساختمان و دیوارهای آن به وسیله باد یا زلزله می‌شود.

موارد کاربرد نبشی‌ در ساختمان

انواع نبشی‌کشی در ساختمان

نبشی‌هایی که در ساختمان استفاده می‌شود، انواع مختلفی دارند که از نظر ظاهری یا یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. نبشی‌ پروفیل‌های فلزی هستند که به شکل L ساخته می‌شوند. ورق استیل ۳۰۴ پیوان نیز در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت پروفیل‌ها دو سطح مقطع را به صورت عمود بر هم قرار می‌دهند و بدین طریق نبشی را ایجاد می‌کنند. قوانین موجود در نبشی‌کشی ساختمان بتنی و فلزی با هم دیگر متفاوت است.

پروفیل‌های فلزی شامل نبشی فابریک، نبشی بال مساوی، نبشی بال نامساوی، نبشی لقمه‌ای، نبشی اسپیرال و نبشی فابریک است. نبشی فابریک نوعی از نبشی است که از همان ابتدا به شکل نبشی ساخته می‌شود و دیگر نیازی به تغییر شکل آن در حین ساختمان سازی نیست. نبشی پرسی از جنس فولاد است و طولی به اندازه ۶ متر دارد که از وسط خم شده است و برای اینکه در ساختمان سازی از آن استفاده شود باید تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شود.

سایت پیوان یکی از قدرتمندترین سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات است که بهترین خدمات فروش را در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهد و دارای پشتیبانی ۲۴ ساعت است. برای آگاهی از قیمت لحظه ای آهن آلات پیوان وارد سایت شوید. ورق استیل ۳۰۴ یکی از قطعات کاربردی است که در سایت پیوان به فروش می‌رسد و کارایی بالایی در ساخت سینک ساختمان‌ها دارد. برای دریافت به روز‌ترین اطلاعات درمورد دنیای آهن‌آلات می‌توانید به سایت پیوان مراجعه کنید.

انواع نبشی‌کشی در ساختمان

منبع: pivan.co

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا