اجتماعی

میانگین سنی فوتی‌های کرونا در ایران/ نمودار

روند بازار به نقل از ایسنا نوشت: تا روز ۱۶ اردیبهشت ماه و بر اساس آمار جهانی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، درصد کشندگی جهانی این بیماری ۶.۹ درصد برآورد شده است.

بنابر اعلام گزارش روزانه اپیدمیولوژی بیماری کووید ۱۹ تا روز ۱۶ اردیبهشت ماه که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، با استفاده از روش مدل سازی پویا، تاثیر فاصله گذاری هوشمند بر تعداد موارد جدید مبتلایان به کرونا در کشورمان برآورد شده است. باید توجه کرد که با افزایش نگرانی در خصوص شروع کسب وکار و فعالیت‌های اجتماعی و افزایش نرخ تماس افراد در جامعه، دولت اقدام به اجرای روشی به نام فاصله گذاری هوشمند کرده است که قاعدتاً باعث می‌شود که تماس‌های افراد در جامعه خیلی زیاد نشود، ولی در عین حال از حالت قرنطینه کامل با کمترین مقدار نرخ تماس (تعطیلی کامل مشاغل که حالت ایده آل برای کاهش بار بیماری محسوب می‌شود) بیشتر باشد. در این مدل سازی، تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹، بر حسب زمان شروع فاصله گذاری هوشمند تخمین زده شده است.

بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، بر این اساس چهار سناریو تدوین شده است که از نظر عدم فاصله گذاری هوشمند (قرنطینه کامل با کمترین نرخ تماس) و مدت زمان فاصله گذاری هوشمند با توجه به زمان شروع آن، با هم متفاوتند. بنابراین روند تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹ در بازه زمانی اول بهمن ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ برآورده شده است. همچنین فرض شد که در کلیه سناریوها حتی با شروع فعالیت اکثر مشاغل، ۲۰ درصد از بیماران کم علامت یا بی علامت، خود را در خانه ایزوله می کنند.

باید توجه کرد که منظور از ایزولاسیون، شرایطی است که افراد مبتلا نتوانند بیماری را به افراد سالم منتقل کنند و سطح ایزولاسیون به تدریج از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید.

در عین حال نکته قابل توجه این است که باتوجه به این که تعداد موارد مرگ برآوردشده در این مدل سازی، دربرگیرنده مرگ های قطعی و محتمل کووید-۱۹ است، برآوردها بیش از میزان گزارشات رسمی موجود است که صرفاً موارد قطعی را گزارش می کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، جزییات چهار سناریویی که برای فاصله گذاری هوشمند دیده شده است،  در جدول زیر قابل مشاهده‌اند:

در این بخش هم باتوجه به این که تعداد موارد مرگ برآوردشده در این مدل سازی، دربرگیرنده مرگ های قطعی و محتمل کووید-۱۹ است، برآوردها بیشتر از گزارشات رسمی موجود است که صرفا موارد قطعی را گزارش می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

– اولا شروع فعالیت مشاغل مختلف که قاعدتا باعث افزایش نرخ تماس در جامعه می شود، باعث افزایش تعداد مرگ تجمعی کووید-۱۹ در کشور نیز خواهد شد.

– دوما،  در شرایطی که امکان قرنطینه کامل نیست، فاصله گذاری هوشمند باعث می شود که نرخ تماس خیلی زیاد نشود.

– سوما، به تعویق انداختن شروع فاصله گذاری هوشمند و فعالیت مشاغل، می‌تواند تعداد مرگ تجمعی کووید-۱۹ را کاهش دهد. به نظر می‌رسد در کنار تعویق انداختن شروع فعالیت مشاغل، راهکارهایی برای افزایش کشف و در نتیجه ایزوله کردن بیماران کم علامت یا بی‌علامت نیز در نظر گرفته شود.

میانگین سنی مبتلایان و فوت شدگان کرونا در کشور

باید توجه کرد که میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور طی ۷۲ ساعت گذشته ۵۱.۸ سال بوده است. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده میزان ابتلا به کرونا در مردان ۵۱.۸ درصد بوده و در زنان ۴۸.۲ درصد بوده است.

در عین حال ۲۶.۱ درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بودند. همچنین طی ۷۲ ساعت گذشته ۱۲.۲ درصد بیماران در آی سی یو بستری شدند و ۱۳.۱ درصد بیماران کرونایی نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب می‌شوند.

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، در هفته گذشته میانگین سنی فوت شدگان ناشی از کرونا ۶۶.۸ سال و ۷۳.۵ درصد فوت شدگان سن بالای ۶۰ سال داشته اند. ۵۸.۳ درصد فوت شدگان در بین مردان و ۴۱.۷ درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است. همچنین ۳۶.۳ درصد فوت شدگان حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته اند. در عین حال ۸۰.۰ درصد فوتی‌های ناشی از کووید-۱۹ در کشورمان یا در سن بالای ۶۰ سال قرار داشتند و یا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

همچنین بر اساس روزنگار اپیدمیولوژیک ایران در زمینه کرونا در روز ۱۶ اردیبهشت ماه روند موارد ابتلا و فوتی های ناشی از بیماری کووید-۱۹ در نمودار زیر قابل مشاهده است: 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا