اقتصادی

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر شد؟

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۴۶.۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش روند بازار، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر رشد کرد؟

صداوسیما نوشت، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نقدینگی در پایان دی ماه امسال به بیش از ۴۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۳۹.۸ درصدی را نشان می‌دهد. رشد نقدینگی در پایان آذر ماه برابر با ۴۱.۴ درصد گزارش شده بود که حاکی از کاهش ۱.۶ واحد درصدی در اولین ماه زمستان است.

پایه پولی نیز در پایان دی ماه حدود ۵۶۸ هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳۵.۵ درصد داشته است.

افزایش ۳.۲ درصدی ضریب فزاینده نقدینگی در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته حاکی از کاهش نرخ ذخیره قانونی و به تبع آن افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها است. مسئله‌ای که با برخی از سیاست‌های ضد تورمی دولت همچون کنترل خلق پول توسط نظام بانکی و یا کنترل رشد ترازنامه‌ی بانک‌ها سازگاری ندارد.

افزایش ۴۶.۱ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، نکته نگران کننده آمار‌های منتشر شده است؛ به‌گونه‌ای که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه به بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی حاکی از رشد اضافه برداشت بانک‌ها و یا تخصیص خط اعتباری به آن‌ها از سوی بانک مرکزی است که هر دوی آن‌ها در تضاد با سیاست‌های ضدتورمی دولت است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا