اقتصادی

میزان تجارت ۱۲ ماهه ایران و چین 

گمرک چین از رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به این کشور در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ خبر داد و کل تجارت دو کشور در سال میلادی گذشته را بیش از ۱۴.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش روند بازار، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال ۲۰۲۳ به ۱۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری دو کشور در این سال با کاهش ۶.۲ درصدی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده است.

در سال ۲۰۲۲ مبادلات ایران و چین با رشد ۷ درصدی به ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده بود.

بر اساس این گزارش صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ رشد  8.6  درصدی داشته و به ۱۰ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسیده است. چین در سال قبل از آن ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات چین از ایران در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲۷ درصدی مواجه شده و از ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴  میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار در این سال رسیده است.

تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده است.

بر اساس این گزارش سهم ایران از کل تجارت خارجی چین در سال میلادی گذشته فقط ۰.۲۴ درصد بوده است. البته به گفته تحلیلگران، آمار واردات نفت ایران به دلیل تحریم های آمریکا در گزارش های رسمی گمرک چین لحاظ نمی شود و بنابراین تجارت واقعی دو کشور بسیار بیشتر از این ارقام است. 

چین در سال میلادی گذشته ۵۹۳۶ میلیارد دلار با دنیا رابطه تجاری داشته که ۳۳۸۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات و بقیه نیز شامل واردات این کشور بوده است. تجارت جهانی چین در سال میلادی گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

رشد ۳۰ درصدی واردات چین از ایران در آخرین ماه ۲۰۲۳

در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ تجارت ایران و چین ۴ درصد رشد کرده و به ۱ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار رسیده است. صادرات چین به ایران در این ماه ۵ درصد کاهش داشته و از ۸۹۳ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۲۲ به ۸۴۷ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است.

اما واردات چین از ایران در این ماه افزایش قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و به ۴۰۴ میلیون دلار رسیده است. در دسامبر سال قبل از آن واردات چین از ایران ۳۱۱ میلیون دلار گزارش شده بود.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا