اقتصادی

خرید گندم در کشور از ۱۰‌ میلیون تن گذشت

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال با وجود خشکسالی ها و تغییرات اقلیمی، میزان خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت.

به گزارش روند بازار به نقل از ایرنا، علیرضا مهاجر روز یکشنبه در جریان سفر یک روزه به آذربایجان غربی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات کودی آذربایجان‌غربی با قدردانی از تلاش ها و زحمات کارشناسان بخش کشاورزی و گندمکاران در شکسته شدن رکورد تولید و خرید تضمینی گندم، افزود: در صورتی که عملکرد تولید غلات در سال زراعی جاری ، بدون در نظر گرفتن دیم زارها، فقط در مزارع آبی به هفت تن افزایش یابد، ما در تولید گندم به طور کامل خودکفا خواهیم شد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم مصرف بهینه و متوازن کودهای فسفاته، پتاسه و ازته اضافه کرد: این امر می‌تواند منجر به افزایش عملکرد تولیدی مزارع غلات شود و این در حالی است که کشاورزان بیشتر از کود ازته استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی در تامین کود وجود ندارد، ادامه داد: مصرف کودهای ازته به تنهایی با وجود این که ظاهر گیاه خیلی خوب رشد می‌کند و سبز می‌شود، اما باعث کاهش عملکرد خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: افزایش آگاهی و دانش کشاورزان از مصرف بهینه کود در مزارع موجب افزایش ضریب امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در تولید می شود.

معاون تولیدات گیاهی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به تامین ۱۰۰ درصدی برنامه بذری استان و مصرف ۱۴ هزار تن بذر گندم دیم و آبی گفت: نیازمند تامین گندم آبی هستیم چرا که بذر گندم آبی تمام شده است.

علی دیانتی اظهار کرد: کشت‌های پاییزه استان از اول مرداد شروع و کودهای مورد نیاز اوره و فسفر و پتاس نیز حدود ۳۲ هزار تن توزیع شده است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش۲۵۰ هزار تن نیاز کودی استان است، اظهار کرد: سهمیه کودی استان ۱۷۶ هزار تن بود که امسال ۱۱۸ هزار تن مصوب شده در حالیکه بیش از ۲ درصد اراضی باغی و زراعی کشور متعلق به این استان است.

دیانتی با اشاره به توزیع بیش از ۳۲ هزار تن کود پتاسه، فسفانه و اوره در سال زراعی جاری ادامه داد: پنج تا ۶ درصد از کل محصولات کشور در این استان با بیش از ۶.۵ میلیون تن تولید می‌شود و با توجه به این فعالیت تولیدی خواهان بازنگری در برنامه سهمیه کودی استان هستیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا