اجتماعی

ایلان ماسک در صدر فهرست میلیاردرهای سبز!

ایلان ماسک، یکی از میلیاردرهای سبز، بیشتر از ۸۵ درصد دارایی خود را از خودرو تسلا که فعال در زمینه اقتصاد سبز و خودرو الکتریکی است بدست آورده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ایلان ماسک در صدر فهرست ۵۰۰ میلیارد دلاری میلیاردرهای سبز قرار دارد. این بررسی انجام شده، میزان دارایی هر فرد را از فعالیت در بخش اقتصاد سبز بصورت خالص محاسبه کرده است.

به گزارش بلومبرگ، ۱۵ میلیاردر در رتبه‌بندی بلومبرگ گرین، رشد انفجاری وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌ها و انرژی خورشیدی را نشان می‌دهند.

شش سال پیش، تقریباً در زمانی که جوهر توافق پاریس در حال خشک شدن بود، یک میلیاردر به اصطلاح سبز کسی بود که به اهداف زیست محیطی کمک مالی می‌کرد. شاید یک عمارت با پنل‌های خورشیدی، یا یک یا دو خودروی هیبریدی پارک شده در گاراژ داشتند. اکنون، در حالی که رهبران و مدیران اجرایی جهان برای گفتگوهای فوری سازمان ملل متحد درباره آب و هوا گرد هم می‌آیند، ثروتمندترین فرد روی زمین یک میلیاردر واقعی سبز است.

ثروت سبز ایلان ماسک از کجا می‌آید؟

ثروت هنگفت ایلان ماسک از شرکتی سرچشمه می‌گیرد که در حمل و نقل با موتور الکتریکی انقلابی ایجاد کرده و در حال تسریع در نابودی موتور احتراق داخلی است که مسئول ۱۰ درصد انتشار کربن در جهان است. ماسک آواخر سال قبل در نظرسنجی توییتر درباره اینکه آیا باید ۱۰ درصد از سهام خود تسلا را بفروشد یا خیر و همچنین پتانسیل جدی ثروت‌سازی سرمایه‌گذاری‌های سبز، راز خود را آشکار کرده است.

ثروت سبز می‌تواند به سرعت رشد کند، اما همچنین می‌تواند بسیار فرار باشد. ثروت ایلان ماسک تنها در دو روز ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت. با این حال، طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، امسال هنوز ۷۰ درصد افزایش یافته و به ۲۸۸ میلیارد دلار رسیده است که او را بسیار فراتر از جف بزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ قرار می‌دهد و او را به ثروتمندترین فرد تاریخ اخیر تبدیل می‌کند. اندازه ثروت او با اوج دارایی خالص تعدیل شده بر اساس تورم جان دی راکفلر برابری می‌کند، ثروتی که از سوخت‌های فسیلی بدست آمده است.

ثروتی از دهه‌های آینده

منابع مالی ایلان ماسک نمونه‌ای از ثروت‌هایی است که در دهه‌های آینده به دست می‌آید. فناوری کم‌کربن یک جایگاه صنعتی نیست، بلکه اصل صنعت است. این امر در تعهدات بزرگ ناشی از اجلاس آب و هوای COP۲۵ در گلاسکو، اسکاتلند، جایی که موسسات مالی با ۱۳۰ تریلیون دلار دارایی متعهد شده‌اند به حذف انتشار آلاینده‌های جهانی برسند، و در ثروت عظیمی که با انتقال انرژی پاک ایجاد شده است، مشهود است.

۱۵ میلیاردر در رتبه بندی بلومبرگ گرین رشد انفجاری وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌ها و انرژی خورشیدی را به نشان می‌دهند. هر دلاری که در این ثروت وجود دارد، از مشاغل مرتبط با آب و هوا که محصولات اصلی آنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، به دست نمی‌آید.

در مورد ماسک، دارایی خالص سبز او یا بخشی از دارایی او که به خودروها و انرژی خورشیدی وابسته است، ۲۴۷/۹ میلیارد دلار است که ۸۶ درصد از ثروت کلی او است، اما این امر علایق او را در مشاغل دیگر مانند موشک‌های فضایی حذف می‌کند.

در مجموع، این ثروت سبز حدود نیم تریلیون دلار ارزش دارد، بیش از دو برابر ارزش بازار شرکت شورون، و از فوریه زمانی که بلومبرگ آخرین بار لیست را به روز کرد، ۴۱ردرصد افزایش یافته است. بخش عمده‌ای از این سود به تسلا مربوط می‌شود که سهام آن به دلیل افزایش تولید، افزایش سود و گنجاندن سال گذشته در شاخص S&P ۵۰۰ افزایش یافته است.

این باعث شد سهامداران در هر اندازه‌ای ثروتمند شود و یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران سنگاپور، Leo KoGuan، به تنهایی وارد لیست شود.

میلیاردهای سبز، ثروتمندتر می‌شوند

میلیاردرهای طیف سبز در حال ثروتمندتر شدن هستند. غول‌های خورشیدی چین با سیاست‌های دولت و هزینه‌های سرسام‌آور گاز طبیعی که تقاضا برای پنل‌های خورشیدی را افزایش داد، رتبه‌های بالاتری را به خود اختصاص دادند.

بر اساس داده‌های اطلاعات بلومبرگ، سرعت ظرفیت جدید خورشیدی در مسیر افزایش بیش از ۲۰ درصدی در سال جاری پس از رکورد سال ۲۰۲۰ است.

ارزش ترکیبی ثروت‌های خورشیدی در این رتبه‌بندی از فوریه بیش از دو برابر شده است. ۸۰ درصد از میلیاردرهای این فهرست اهل چین هستند، که نشانه‌ای از برتری این کشور به عنوان قطب تولید فناوری‌ های پاک علیرغم غیبت آشکار رهبرش در نشست COP۲۵ است. این افراد شامل سرمایه‌داران بزرگی می‌شوند که وسایل نقلیه الکتریکی یا باتری‌هایی که تولید می‌کنند هنوز بر بازار تسلط دارند.

سرمایه‌گذاران در شرکت فناوری معاصر آمپرکس، بزرگترین تامین‌کننده باتری در جهان برای سازندگان خودروهای الکتریکی، از نظر درصدی از سود ماسک فراتر رفتند. با این حال، چالش‌ها همچنان ادامه دارد. لی بین، مدیرعامل خودروسازی Nio، شش پله سقوط کرد و لی شیانگ و فن ژنگ از شرکت Li Auto به طور کامل سقوط کردند زیرا مشکلات زنجیره تامین مانع تولید شد.

روش‌شناسی محاسبه ثروت سبز

ارقام ارزش خالص مربوط به ۹ نوامبر ۲۰۲۱ است و بر اساس محاسبات شاخص میلیاردرهای بلومبرگ است. برای واجد شرایط بودن، افراد باید بخش قابل توجهی از ثروت خود را از مشاغلی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر یا وسایل نقلیه الکتریکی به دست آورند.

ثروت‌های حاصل از یک شرکت زمانی که میلیاردرها یا بستگان آنها در شرکت درگیر هستند با هم گروه می‌شوند. دارایی سبز خالص هر بخشی از ثروت را که از چنین فعالیت‌هایی به دست نیامده است را حذف می‌کند. ارزش سهام تعهد شده از محاسبه مستثنی است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا