اجتماعی

کشف میکروپلاستیک‌ در خوراک دامی/درباره آلودگی گوشت و لبنیات چه می‌دانید؟

مشاهده میکروپلاستیک­‌ها در لبنیات و گوشتی که مصرف می­‌شوند، نگرانی‌های زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده است. دانشمندان هلندی حضور میکروپلاستیک را در خوراک دام نیز تایید کرده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، میکروپلاستیک‌ها؛ آلوده‌کننده خون و اکنون گوشت و لبنیاتی که مصرف می‌کنیم، هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، میکروپلاستیک­‌ها در لبنیات و گوشتی که مصرف می­‌شوند، مشاهده شده و این موضوع اخطاری برای جهان است چرا که نشان از حضور این ماده خطرناک در زنجیره غذایی بشر دارد.

بر اساس گزارشی از سوی سازمان Plastic Soup، طبق آزمایش­‌های انجام شده، ۷۳ درصد از محصولات حاوی میکروپلاستیک‌­ها بودند؛ موادی که به هنگام تجزیه پلاستیک‌­ها، باقی می‌­مانند.

در این تحقیقات، وجود پلاستیک در خوراک دام‌­ها را به‌عنوان عامل احتمالی آلودگی تلقی می‌­کنند. همچنین محققان در دانشگاه Virje آمستردام در هلند، ذرات پلاستیک را در ۱۸ نمونه از ۲۵ نمونه شیر مورد آزمایش قرار گرفته، شناسایی کردند.

این تحقیقات فقط محدود به لبنیات نبودند و در آزمایشات دامی، ۷ نمونه از ۸ نمونه گوشت گاوی، حاوی ذرات پلاستیک بودند. تمامی نمونه‌­های خوراک دامی که تحت آزمایش‌­های مختلف قرار گرفتند، حاوی میکروپلاستیک­‌ها بودند.

این تحقیقات در پی مشاهده میکروپلاستیک‌­ها در خون انسان­‌ها، ریه­‌ها و حتی جنین­‌های متولد نشده انجام شده­اند و اکنون این نگرانی به وجود آمده است که این آلودگی پلاستیکی در زنجیره غذایی وجود دارد.

خوراک دام عامل اصلی آلودگی است

تیم تحقیقاتی آمستردام معتقد است که میکروپلاستیک­‌های موجود در خوراک دام، عامل اصلی انتقال به گوشت و لبنیات هستند. البته عوامل انتقالی دیگری همچون هوا و آب نیز بر انتقال میکروپلاستیک‌­ها به دام­‌ها نیز مطرح است.

دکتر Heather Leslie یکی از محققان این تحقیقات در صحبت­‌های خود اشاره کرده است که حیوانات می‌­توانند آلودگی­‌های پلاستیکی اطراف خود را جذب کنند. همچنین اشاره کرده‌­اند که تولید دام خوراک بدون پلاستیک، می‌­تواند گامی مهم در جلوگیری از این آلودگی باشد.

هدف نهایی این تحقیقات، به حداقل رساندن حضور پلاستیک­‌ها در خوراک دامی است. شناسایی ذرات پلاستیک در خوراک دامی در نمونه­‌ها، می‌­تواند نقطه شروعی برای بررسی هر چه دقیق‌تر و گسترده‌تر در خوراک دامی باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا