دانش و فناوری

نبرد پیکسل ۸ با رقبا؛ کدام دستگاه پیروز می‌شود

پس از رونمایی گوگل از پیکسل ۸، اکنون زمان مناسبی برای مقایسه آن با گلکسی S23 و آیفون ۱۵ به‌نظر می‌رسد.

روند بازار – باز هم گوشی هوشمند دیگری در دنیای فناوری معرفی شد و زمان مقایسه‌اش با رقبا فرارسید. این بار نوبت به پرچم‌دار گوگل رسیده تا با اپل و سامسونگ در نبردی نفس‌گیر مبارزه کند. در انتهای این مقاله، با اطلاعاتی که از هرکدام از دستگاه‌ها در اختیار دارید، می‌توانید مشخص کنید کدام محصول پیروز میدان خواهد بود.

برای بررسی و مقایسه گوگل پیکسل ۸، آیفون ۱۵ و گلکسی اس ۲۳ در بخش‌های مختلفی مانند طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

طراحی

نه پیکسل ۸ و نه آیفون ۱۵ جهش بزرگی در طراحی خود نسبت به نسل قبل نداشته‌اند. البته اصلاحاتی انجام شده اما تغییرات جزئی هستند. از سوی دیگر، سامسونگ امسال طراحی تمامی مدل‌های پرچم‌دار خود را یکسان کرده و این یعنی گلکسی اس ۲۳ طراحی دوربین خود را از مدل اولترای گران‌قیمت‌تر به امانت گرفته است.

ابتدا پیکسل ۸ گوگل را داریم که نمایشگر را از ۶٫۳ به ۶٫۲ اینچ کاهش می‌دهد. این خبری عالی برای دوستداران گوشی‌های کوچک محسوب می‌شود، به خصوص حالا که اپل دیگر مدل‌های جمع‌وجورتر خود را تولید نمی‌کند. کناره‌های دستگاه نیز منحنی‌تر شده که حس در دست گرفتن دستگاه را بهبود می‌بخشد. گوشی مذکور در سه رنگ مشکی و خاکستری و رزگلد عرضه می‌شود.

در پنل پشتی بخشی دیده می‌شود که از جنس فولاد ضدزنگ است و در آن دو لنز در کنار فلشی جا خوش کرده‌اند. درضمن در این دستگاه، که گواهی IP68 مقاومت در برابر گردوغبار و آب را دارد، حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر نیز استفاده شده است.

گلکسی S23 با صفحه‌نمایش ۶٫۱ اینچی که توسط گوریلا گلس Victus 2 محافظت می‌شود، دستگاهی جمع‌وجور است. این دستگاه در رنگ‌های مشکی، سبز، کرم و بنفش روشن به‌فروش می‌رسد. درضمن، سه دوربین در بخش پشتی آن دیده می‌شود.

در حالی که آیفون ۱۵ بسیار آشنا به نظر می‌رسد، چند تغییر جالب در بخش طراحی مدل استاندارد آیفون تازه‌نفس دیده می‌شود. در بالای نمایشگر داینامیک آیلند و در پشت پنل شیشه‌ای مات دیده می‌شود. این موارد به کاربران آیفون ۱۵ هنگام استفاده از آن حس بهتری می‌دهد.

آیفون ۱۵ دارای گوشه‌های گردتری نسبت به نسل پیشین خود است و البته اکنون همه مدل‌های آن به پورت USB-C مجهز هستند و بالاخره کانکتور لایتنینگ کنار گذاشته شده. این دستگاه ۶٫۱ اینچی با دو دوربین در پشت خود در رنگ‌های مشکی، آبی، سبز، زرد و صورتی دردسترس است.

نمایشگر پیکسل 8

نمایشگر

پیکسل ۸ و گلکسی اس ۲۳ دارای نمایشگرهای AMOLED هستند و آیفون ۱۵ از صفحه‌نمایش Super Retina XDR OLED استفاده می‌کند. این دو گوشی اندرویدی می‌توانند نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را مدیریت کنند، اما در مقابل هنوز در محصول اپل شاهد پشتیبانی ۶۰ هرتزی هستیم.

در حالی که گلکسی S23 دارای رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ است، گوشی گوگل وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را ارائه می‌دهد. هر دو نیز از پخش ویدیوی HDR پشتیبانی ‌می‌کنند. از سوی دیگر، آیفون ۱۵ نمایشگری با رزولوشن ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ دارد.

پیکسل ۸ و محصول جدید اپل از نظر روشنایی صفحه نمایش، حداقل روی کاغذ، توانایی یکسانی دارند. به لطف پنل جدید، گوشی گوگل می‌تواند روشنایی ۱۴۰۰ نیت برای محتوای HDR و حداکثر ۲۰۰۰ نیت را ارائه دهد. از سوی دیگر، آیفون ۱۵ حداکثر ۲۰۰۰ نیت روشنایی دارد که استفاده از دستگاه در فضای باز و آفتاب شدید را میسر می‌کند. البته روشنایی مدل جدید گلکسی ۱۲۰۰ نیت است که تا ۱۷۵۰ نیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

دوربین

به غیر از گلکسی اس ۲۳، دو گوشی دیگر دارای دوربین دوگانه در پنل پشتی هستند که شامل دوربین اصلی و یک لنز فوق عریض می‌شود.

پیکسل ۸ به دوربین اولتراواید جدید ۱۲ مگاپیکسلی (دیافراگم f/2.2) مجهز شده که از فوکوس خودکار و ثبت تصاویر ماکرو پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی (دیافراگم f/1.7) با قابلیت زوم دیجیتال ۸ برابری نیز بهره می‌برد.

آیفون ۱۵ مثل مدل‌های پرو آیفون ۱۴ اکنون به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی (دیافراگم f/1.6) مجهز شده‌ که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال یک و دوبرابری را فراهم می‌کند. یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی (دیافراگم f/2.4) نیز درکنار دوربین اصلی تعبیه شده که ثبت عکس‌های پرتره‌ی بسیار باکیفیت را امکان‌پذیر می‌کند.

از سوی دیگر، گوشی جدید سامسونگ در پنل پشتی از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند که لنز واید با میدان دید ۸۵ درجه‌ و دیافراگم f/1.8 دارد. دوربین دوم مجهزبه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض با میدان دیدن ۱۲۰ درجه است و سومین دوربین حسگر ۱۰ مگاپیکسلی را در پشت لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال (بدون افت کیفیت) سه برابری قرار می‌دهد.

البته نمی‌توانیم ویژگی‌های نرم‌افزاری جذاب پیکسل ۸ را فراموش کنیم. یکی از کاربردی‌ترین موارد Best Take است. این ویژگی با هربار زدن دکمه شاتر چندین فریم ثبت می‌کند و آن‌ها را به هم می‌چسباند تا همه افراد به بهترین شکل ظاهر شوند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که پیکسل ۸ دوربین سلفی ۱۰٫۵ مگاپیکسلی دارد و در دو گوشی دیگر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است.

هنوز برای این‌که درباره‌ی بخش دوربین نظر نهایی بدهیم زود است و باید هر سه دستگاه را در شرایطی یکسان آزمایش کنیم تا ببینیم در عمل کدام‌یک بهتر خواهد بود.

عملکرد و باتری

پیکسل ۸ و آیفون ۱۵ به ترتیب از پردازنده‌های سفارشی گوگل و اپل استفاده می‌کنند. در گوشی اول، پردازنده جدید Tensor G3 قرار گرفته که براساس فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده است. درضمن، دستگاه مذکور با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به بازار می‌رسد.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین تغییرات گلکسی S23 نسبت‌به نسل قبل، بهره‌مندی از پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 است. گزینه‌های ذخیره‌سازی دستگاه نیز از ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود و اگر بودجه کافی داشته باشید، مدل ۵۱۲ گیگابایتی نیز در دسترس است. تمامی نسخه‌ها هم دارای ۸ گیگابایت رم هستند.

انتظار داریم عملکرد Tensor G3 موجود در پیکسل ۸ کمی کندتر از Snapdragon 8 Gen 2 باشد. اما به کمک این پردازنده، هوش مصنوعی به خوبی با دستیار صوتی گوگل ویژگی‌های یادگیری ماشین اندروید ۱۴ سازگار می‌شود.

درون دستگاه جدید اپل، A16 Bionic را خواهید دید. پردازنده‌های آیفون معمولاً سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه‌های موجود در هر گوشی هوشمندی هستند. فضای ذخیره‌سازی هم نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است. کانفیگ پایه‌ فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی ارائه می‌دهند، اما می‌توان با پرداخت هزینه‌ی بیشتر به فضای‌ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت یا ۵۱۲ گیگابایت دست پیدا کرد.

پیکسل ۸، گلکسی اس ۲۳ و آیفون ۱۵ به‌ترتیب دارای باتری‌هایی با ظرفیت ۴۵۷۴، ۳۹۰۰ و ۳۳۴۹ میلی‌آمپرساعت هستند. همچنین، سرعت شارژ در گوشی گوگل ۳۰ وات است، در حالی که محصولات سامسونگ و گوگل به ترتیب ۲۵ و ۲۰ وات را پشتیبانی می‌کنند. درضمن، در همه دستگاه‌ها امکان استفاده از شارژ بی‌سیم وجود دارد.

نرم‌افزار

گلکسی S23 با رابط کاربری One UI 5.1 بر پایه‌ سیستم‌عامل اندروید ۱۳ روانه‌‌ی بازار شد. گوشی‌های نسل جدید سامسونگ تا پنج سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر، پیکسل ۸ از اندروید ۱۴ بهره می‌برد و هر دو مدل آن از VPN رایگان Google One استفاده می‌کنند. همچنین تا ۷ سال آپدیت دریافت خواهند کرد که در دنیای اندروید طولانی‌ترین دوره‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری محسوب می‌شود.

سری پیکسل ۸، تا ۷ سال آپدیت دریافت خواهند کرد

از ویژگی‌های شاخص اندروید ۱۴ می‌توان به ویژگی‌های امنیتی جدید، به‌روزرسانی بخش‌های مختلف رابط کاربری، شخصی‌سازی‌های مختلف و به‌روزرسانی ویژگی‌های سلامتی سیستم عامل اشاره کرد.

احتمالاً باید بزرگ‌ترین ویژگی نسخه‌ی جدید را امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل دستگاه (Lockscreen) بدانیم؛ چراکه حالا با اندروید ۱۴ می‌توانید شکل ظاهری ساعت و قالب نمایشی آن را تغییر دهید تا از این‌ طریق ظاهر سیستم‌عامل کمی بیشتر با سلیقه شما هم‌سوتر شود.

در آیفون ۱۵ نیز از iOS 17 استفاده می‌شود که دارای یکپارچگی بصری با ویجت‌های صفحه‌ اصلی است. یکی از قابلیت‌های جدید iOS 17 که StandBy نام دارد، گوشی شما را به نمایشگر هوشمند تبدیل می‌کند. در این حالت، گوشی را به شارژر متصل می‌کنید و آن را در حالت افقی قرار می‌دهید. ویژگی StandBy جزئیات متعددی مثل ساعت و تاریخ و وضعیت آب‌و‌هوا را به‌نمایش می‌گذارد.

اپل می‌گوید که ویرایش اطلاعات در فایل‌های PDF به‌لطف سیستم‌عامل iPadOS 17 ساده‌تر می‌شود. این سیستم‌عامل با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین، بخش‌های مختلف درون یک فرم را شناسایی و جزئیات مربوط‌ به آن‌ها (مثل نام و مشخصات و آدرس) را وارد می‌کند.

مقایسه پیکسل ۸ پرو با آیفون ۱۵ پرو و گلکسی اس ۲۳ اولترا

کلام آخر

هر کدام از این سه دستگاه یادشده حرف‌‎هایی برای گفتن دارند. از طرفی گوگل با پیکسل ۸ به بعضی از ضعف‌های نسل پیشین بازگشته و آن‌ها را رفع کرده است. از CPU قدرتمندتر و کارآمدتر گرفته تا حتی دوربین هوشمندتر. با این حال، گلکسی اس ۲۳ دستگاهی فوق‌العاده برای ثبت عکس محسوب می‌شود که نمایشگری فوق‌العاده دارد. آیفون ۱۵ نیز براساس میزان قیمت و ارزش، گزینه‌ای عالی تلقی می‌شود.

درنهایت این خود شما هستید که بین این سه دستگاه، هرکدام که بیشتر از لحاظ کارایی و قیمتی به محصول مورد نظرتان نزدیک است، انتخاب می‌کنید. لطفاً در بخش نظرات به ما بگویید که از میان پیکسل ۸، آیفون ۱۵ و گلکسی اس ۲۳ دوست دارید کدام مورد را در دست داشته باشید.

منبع: زومیت

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا