سیاسی

مذاکرات وین چگونه پیش رفت؟ / ایران از توافق هسته‌ای دور شد؟

هفتمین دور مذاکرات وین روز گذشته به پایان رسید. کشورهای مذاکره‌کننده اکنون به کشورهای خود بازگشته‌اند تا متن پیشنهادی ایران را بررسی کنند. احتمالا دور جدید مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود. اما این دور از مذاکرات امیدبخش بود یا ناامیدکننده؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ایران متن پیشنهادی خود برای ادامه مذاکرات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه کرده و حالا سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران ابراز امیدواری کرده که طرف‌های مقابل بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی در مورد دو سندی که ارائه شده برسند.

از طرف دیگر، اروپایی‌ها به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا متن بررسی ایران را بررسی کنند. اما مذاکرات وین چگونه پیش رفت؟ آیا به گفته طرف ایرانی توافق در دسترس است یا اینکه به گفته اروپایی‌ها مذاکرات دور از دسترس است و طرف‌ها شروط ایران را نپذیرفته‌اند؟

علی باقری، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرده که به در صورت همراهی غربی‌ها توافق در دسترس است. انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم مذاکرات راثمربخش توصیف کرده و گفته مذاکرات احتمالا در هفته بعد ادامه پیدا می‌کند.

توافق هسته‌ای در دسترس نیست؟
اما اظهارات نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای چندان امیدبخش نیست. چراکه او گفته «همچنان نیاز به کار بیشتری است و توافق کردیم تا مذاکرات اواسط هفته آینده ادامه پیدا کند.»

واکنش‌ها و اظهارات خبرنگاران خارجی حاضر در این نشست هم به اظهارات نماینده چین نزدیک است. به گزارش ایلنا، خبرنگار وال استریت ژورنال که در وین حضور داشته روایت جالبی از مذاکرات ندارد.

این خبرنگار در خصوص این دور از مذاکرات می‌نویسد: «متحدان غربی هشدار دادند که این تلاش گامی نزدیک‌تر به سقوط است.» وی همچنین در توئیتی از قول دیپلمات‌های اروپایی نوشت: «برخی پیشنهادات ایران مغایر برجام و برخی فراتر از مفاد برجام است.»

البته علی باقری‌کنی، به خبرنگاران صداوسیما گفته: «اینکه طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است ولی هیچ کدام عنوان نکردند که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی و مورد قبول دو طرف را ندارد.»

خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیت دیگری نیز از قول مذاکره کنندگان اروپایی می‌نویسد: «ایران در حال شکست تقریبا تمام توافقات دشواری است که در ماه‌ها مذاکرات به دست آمده و خواستار تغییرات اساسی در متن است.»

استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار فارن پالیسی هم روز جمعه در توییتی نوشت: «دیپلمات‌های اروپایی صراحتا اعلام کردند ما نسبت به تغییرات پیشنهادی ایران در متونی که در ۶ دور مذاکرات مورد توافق قرار گرفته بود، ناامید و نگران هستیم. مشخص نیست که چگونه می‌توان این شکاف‌های جدید را در یک بازه زمانی واقعی براساس پیش‌نویس‌های ایران برطرف کرد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا