کسب و کار

نحوه تشخیص پاور بانک اصل از تقلبی

تلفن‌های هوشمند یکی از ابزارهای الکترونیک هستند که لوازم جانبی زیادی دارند. ازآنجاکه امروزه استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط افراد زیاد شده است و تقریباً افراد تمام کارهای روزمره خود را به‌وسیله آن انجام می‌دهند، به همین دلیل نیاز است که گوشی هوشمند در طول روز همواره روشن و در دسترس باشد.

پاوربانک یکی از ابزار جانبی کاربردی برای گوشی‌های همراه است که می‌تواند آماده‌به‌کار بودن و شارژ بودن گوشی را در طول روز تضمین کند. اما مانند هر ابزار دیگری نمونه‌های تقلبی از شارژرهای همراه در بازار وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب به گوشی‌ها شود به همین دلیل باید بتوان نوع اصل را از نوع تقلبی تشخیص داد.

داشتن شارژ مداوم و همیشگی از بزرگترین مشکلاتی است که شهروندان دیجیتال امروزی با آن روبرو هستند. خرید پاوربانک یا شارژر همراه به شما کمک می‌کند تا همیشه و همه جا آنلاین باقی بمانید. استفاده از پاوربانک محدودیت خاصی ندارد و می‌توانید از آن در خانه، محل کار، ماشین، اتوبوس، قطار، هواپیما و هر جای دیگر استفاده کنید.

روش‌های تشخیص پاور بانک اصل از تقلبی

ازآنجاکه خرید شارژر همراه تقلبی ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به فرد یا گوشی هوشمند وارد کند به همین دلیل در زمان خرید، باید بتوان که نوع تقلبی را از نوع اصلی تشخیص داد. در ادامه با چند روش ساده و کاربردی آشنا می‌شویم که با بکار بردن آن‌ها می‌توان به‌راحتی شارژر همراه اصل را از تقلبی تشخیص داد.

روش‌های تشخیص پاور بانک اصل از تقلبی
  • بررسی شماره‌سریال محصول

برندهای معتبر به این منظور که کاربران بتوانند به‌راحتی نوع اصل را از تقلبی تشخیص بدهند برای محصول خود کد امنیتی و شماره‌سریال در نظر می‌گیرند که منحصربه‌فرد و مخصوص به آن محصول است. حال کاربران در زمان خرید می‌توانند به سایت برند سازنده آن مراجعه کرده و شماره‌سریال و کد امنیتی را در آنجا وارد کنند. درصورتی‌که نتیجه‌ای یافت نشود نشان‌دهنده این است که محصول تقلبی است. ازآنجایی‌که ممکن است برخی افراد سودجو شماره‌سریال یکی از محصولات اصلی را برای محصول تقلبی کپی کنند، برخی سازندگان مانند شیائومی تدابیری در نظر گرفته‌اند که در هنگام جستجوی شماره‌سریال در سایت اگر کد امنیتی و شماره‌سریال قبلاً توسط کاربری واردشده باشد، به شما اعلام می‌کند.

  • بررسی ظرفیت واقعی و اسمی

پاور بانک‌ها باتری‌های قابل شارژی هستند که یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی دارند. اختلاف بین این ظرفیت‌ها در مدل‌های اصلی کم است اما در مدل‌های تقلبی بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال در صورت خرید یک شارژر همراه که ۱۰ هزار میلی‌آمپر ظرفیت دارد، تقریباً ۸۰ درصد آن یعنی در حدود ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت واقعی آن است. پاور بانک‌ها معمولاً با جریان ۱ یا ۲ آمپر شارژ می‌شوند. ۱ آمپر همان ۱۰۰۰ میلی‌آمپر است که شارژ آن ۱ ساعت زمان نیاز دارد. حال اگر شما پاور بانکی که خریداری کرده‌اید که ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد اما در زمان ۲ ساعت شارژ می‌شود یعنی ظرفیت واقعی آن ۲۰۰۰ میلی‌آمپر بوده و تقلبی است.

  • بررسی کابل شارژ

برندهای مطرح تولیدکننده پاور بانک به‌طورمعمول یک کابل شارژ درون بسته‌بندی برای اتصال گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند. یکی از راه‌های تشخیص اصل یا تقلبی بودن این محصولات بررسی کابل شارژ درون بسته‌بندی است. کیفیت ساخت کابل‌های اصلی بسیار بالاست و قابل‌تشخیص است و معمولاً برندهای سازنده مانند شیائومی لوگو یا نام برند خود را بر روی سوکت شارژر حک نمی‌کنند. حک شدن نام برند بر روی سوکت شارژر به معنای تقلبی بودن آن است.

  • بررسی وزن پاور بانک

در پاور بانک‌ها این اصل وجود دارد که با بالا رفتن ظرفیت، وزن محصول نیز بیشتر می‌شود. پس هر چه ظرفیت شارژر همراه بیشتر باشد باید سنگین‌تر باشد. از این راه می‌توان تا حدودی نوع تقلبی را از اصلی تشخیص داد. به طور مثال یک پاور بانک با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر ساعت باید در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم وزن داشته باشد. در غیر این صورت تقلبی است.

  • بررسی نحوه تایپ نام برند بر روی بدنه

در هنگام خرید پاور بانک نام و نشان برند و نوشته‌هایی که معمولاً به‌عنوان شعار تبلیغاتی برند محسوب می‌شوند را به‌دقت ازلحاظ املایی بررسی کنید. درصورتی‌که در نوشته‌ها غلط املایی وجود داشته باشد یا حروف به صورتی نوشته‌شده باشند که قابل‌تشخیص نیستند نشان از تقلبی بودن محصول دارد.

  • بررسی قیمت

قبل از مراجعه برای خرید یا در هنگام خرید، مدل موردنظر را در اینترنت جستجو کرده و قیمت اصلی آن را در سایت سازنده یا سایت‌های فروشگاهی معتبر خارجی بررسی کرده و در قیمت روز دلار ضرب کنید. درصورتی‌که قیمت به‌دست‌آمده با قیمتی که فروشنده به شما اعلام کرده است اختلاف زیادی داشته باشند نشان‌دهنده تقلبی بودن محصول است. در مورد پاور بانک‌ها هرچقدر میزان ظرفیت آن بالاتر برود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. پس اگر برای یک محصول با ظرفیت بالا با قیمت خیلی ارزان مواجه شدید به اصل بودن آن شک کنید.

  • بررسی تطابق ظرفیت پاور بانک با میزان شارژ دهی

برای نمونه اگر یک پاور بانک با ظرفیت ۲۰۰۰۰ میلی‌آمپر خریداری کرده‌اید، درصورتی‌که ظرفیت باتری گوشی شما ۴۰۰۰ میلی‌آمپر باشد باید بتواند حداقل ۴ بار و حداکثر ۵ بار گوشی را شارژ کند. درصورتی‌که با این ظرفیت تعداد دفعات کمتری بتوانید گوشی خود را شارژ کنید به معنای تقلبی بودن محصول است.

بررسی قیمت پاور بانک
  • تست محصول با برنامه Ampere

یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌های تشخیص محصول اصل و تقلبی محسوب می‌شود. برای این کار کافی است که برنامه Ampere را از بازارهای اپلیکیشن دانلود کرده و بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. پس از اجرای برنامه، پاور بانک را به گوشی متصل کرده و اجازه دهید نرم‌افزار بررسی خود را انجام دهد. درصورتی‌که اطلاعات باتری در نرم‌افزار با رنگ نارنجی نمایش داده شود به معنای عملکرد ضعیف محصول بوده و نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است.

همچنین این برنامه این قابلیت را دارد که شارژ شدن گوشی توسط پاور بانک با میزان آمپر را نمایش دهد. در این صورت شما می‌توانید آمپر در حال نمایش را با عددی که روی بدنه درج‌شده مقایسه کنید و درصورتی‌که این دو عدد متفاوت باشند نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است.

  • بررسی رنگ اطلاعات درج‌شده روی بدنه

شرکت‌ها و برندهای مطرح در تولید آمپلی‌فایر در جهان، اطلاعات محصول خود را بر روی بدنه معمولاً به‌صورت کمرنگ و با حروفی دارای کمی برجستگی درج می‌کنند. در هنگام خرید، اطلاعات درج‌شده روی بدنه را بررسی کنید. اگر از فونت‌های بزرگ استفاده‌شده بود و همچنین نوشته‌ها به‌صورت پررنگ و بدون برجستگی نوشته‌شده باشند، محصول موردنظر تقلبی است.

  • نشانگر LED

نشانگر LED که بر روی بدنه پاور بانک‌ها وجود دارد یکی از واضح‌ترین راه‌های تشخیص اصل بودن آن محسوب می‌شود. محصولات اصلی دارای نشانگر لطیف با نور مات هستند درصورتی‌که در محصولات تقلبی این نشانگر‌ها نور ضعیف و براق دارند. اگر محصولی دارای نشانگر LED نباشد بدون تردید یک محصول تقلبی است.

  • بررسی شارژ شدن پاور بانک

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص مدل اصل از تقلبی در پاور بانک‌ها به این صورت است که پاور بانک را به‌وسیله کابل خود، به خودش متصل کنید. درصورتی‌که در این شرایط پاور بانک شروع به شارژ شدن بکند نشان‌دهنده این است که با یک محصول تقلبی سروکار دارید.

خبرنگار: حبیبه مجیدی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا