اقتصادی

نحوه قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا

سخنگوی وزارت صمت باحضور در برنامه صبحانه ایرانی به جزییات نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس کالا پرداخت و گفت: طبق مصوبه سران سه قوه ، شورای رقابت قیمت گذاری در خودروهایی که شامل انحصار می شوند را برعهده دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شبکه دو سیما در برنامه صبحانه ایرانی با حضور آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت به بررسی موضوعنحوه قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا عرضه خودرو در بورس کالا پرداخت. شرح این گفتگو در ذیل آمده است.

سؤال: همچنان وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است؟

آقای امید قالیباف: بله همچنان ما حمایت می کنیم صحبتی راجب به توقف عرضه نداشتند ولی یک نکته ای که هست این است که فارغ از این شایعه که تکذیب شد، به هر حال الان بحث عرضه خودرو در بورس یک بازیگر جدی دیگری هم پیدا کرده است آن هم شورای رقابت است. طبق قانون از وقتی که وزارت صمت مهلت مقررش تمام شد طبق مصوبه سران سه قوه دیگر شورای رقابت مسئول قیمت گذاری در خودروهایی که شامل انحصار می شوند را برعهده دارد.

سؤال: که آن مصوبه تا مهرماه مهلت داشته؟

آقای امید قالیباف: بله تا آخر مهر بود الان ما در بهمن هستیم قدری هم دیر شده است تعیین تکلیف مسئله، ولی به هر حال باید هر تصمیمی که شورای رقابت گرفت به آن احترام گذاشت.

سؤال: علت مخالفت شورای رقابت چه است؟ آیا صرفاً بخاطر قانون اتمام مهلت آن مصوبه است اگر فقط این بوده است چرا این چند ماهه ورود پیدا نکرده اند چرا در بهمن ماه بعد از گذشت ۴ ماه مخالفت خودشان را اعلام کرده اند؟

آقای امید قالیباف: هنوز مخالفت رسمی اعلام نشده است یک نامه ای هم این وسط رسانه ای شده است ولی هنوز امروز ادامه جلسات شورای رقابت در مورد قاعده قیمت گذاری خودرو همچنان برگزار می شود جلسات دارد پیش می رود ولی هنوز شورای رقابت رسماً نگفته است که نباشد عرضه در بورس. چه بسا تأیید هم کند منتها عرض بنده این است که وقتی قانوناً سکاندار می شود شورای رقابت، ما هم باید تمکین کنیم. ما در وزارت صمت و عزیزان دیگر.

سؤال: آیا در قیمت گذاری ها تغییری اتفاق خواهد افتاد از سوی شورای رقابت؟

آقای امید قالیباف: بله دقیقاً این اتفاق قرار است رخ دهد یعنی مبنای قیمت گذاری قرار است تعیین شود آن هم با تعامل، یعنی شورای رقابت دیدگاه خودش را دارد مثلاً امروز وزارت صمت قرار است که آن فرمول مورد نظر خودش را برای تعیین قیمت خودرو در جلسه بعدازظهر ببرد در شورای رقابت و آنجا مطرح کند و آنجا به بحث گذاشته شود. در این تعامل و فهم مشترک قرار است قاعده جدیدی برای قیمت گذاری خودرو تعیین شود که هم منافع مصرف کننده هم تولیدکننده و هم بازار خودرو بتواند به ثبات و آرامش برسد هم این وسط نتیجه اش حتماً سهامداران این نمادهای خودرویی هستند.

سؤال: شما از آن قاعده اطلاع دارید که چگونه خواهد بود این روند قیمت گذاری؟

آقای امید قالیباف: نه هنوز در پروسه است. ما امروز فرمول خودمان را می بریم تا این بخواهد تصویب شود یا تغییر کند یا شورای رقابت یا فعالان دیگری که در جلسه هستند، به هر حال مهم این است که درست است که زمان برده است ولی مهم این است که به یک نتیجه خوب برسیم در شورای رقابت و اعلام شود که همه منتفع شوند.

سؤال: دیروز قائم مقام بورس کالا که اینجا مهمان ما بودند من از ایشان خواستم که یک مثال قیمتی بزنند از یک مدل خودرویی که در بورس عرضه می‌شود، به طور مثال، گفتند یک خودرویی ۱۹۰ میلیون قیمت کارخانه اش است ۴۲۰ میلیون در بورس عرضه می‌شود و ۶۰۰ و خورده‌ای هم در بازار، یعنی یک فاصله دو برابری قیمت می‌خورد در بورس که منجر به فروش آن خودرو در بورس شود. این فرمول شما یک چیزی همین حدود‌ها است یعنی ما باید انتظار داشته باشیم اگر تازه آن قاعده قیمت گذاری شورای رقابت هم اثرگذار و اعلام شود یک چیز‌هایی حتی بالاتر از این هم اتفاق خواهد افتاد؟

آقای امید قالیباف: قطعاً اینطور نخواهد بود. قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود دیروز هم آقای دکتر جعفری توضیح داده اند، قیمت وسط است یعنی دقیقاً قیمت کارخانه با بازار آزاد را شما نگاه کنید قیمت کشف شده بورس کالا می آید وسط این دو قیمت قرار می گیرد تقریباً عرض می کنم این یک نکته، نکته دوم اینکه بستگی دارد از کدام جهت نگاه کنید اگر قیمت بازار آزاد را ملاک قرار دهید کاهش دارد قیمت را اگر قیمت کارخانه را ملاک قرار دهید افزایش داده است قیمت را. نکته دوم اینکه در مورد برخی از خودروها آنها در طول یکسال گذشته هیچگونه افزایش قیمتی نداشته اند و به هر حال ما در این یکسال تورم داشته ایم و علی القاعده اگر هم شورای رقابت ورود نمی کرد به هر حال یا از طریق سازوکار بورس کالا یا از طریق سازوکار سازمان حمایت باید ادعای خودروسازان که درخواست شان افزایش قیمت بود بررسی می شد و تصمیم گیری می شد در مورد آن چون برای ما تولید خودرو مهم است و تولید خودرو رشد تولید خودرو با زیان دهی خودروسازها در تناقض است.

سؤال: دیروز هم اشاره کردند قائم مقام بورس کالا با توجه به تجاربی که در عرضه خودرو در بورس کالا پیدا کرده بود این نظر را می داد، که بله چون قیمت گذاری یکسال است که برای خودروسازها انجام نشده است و تقریباً با همان قیمت های قبلی قبل از تورم ۴۵ درصدی دارند خودرو را عرضه می کنند، پس تا حدودی ۲ برابری تقریباً دارد این کشف قیمت در بورس انجام می شود اگر شورای رقابت و شما با یک فرمول های جدیدی وارد شوید و آن قیمت تمام شده هر خودرو را افزایش دهید تا به قیمت جدید برسد، باز ما باید شاهد باشیم که یک کشف قیمت دو برابریاتفاق بیفتد در بورس، یا این فاصله کمتر می شود؟

آقای امید قالیباف: خیر ما اگر قیمت واقعی را برویم به سمت اش، قطعاً قیمت های دوم و سوم در بازارهای دیگر شکل نخواهد گرفت. بازارهای مختلف مثل بورس کالا یا کف بازار آزاد، در شرایطی قیمت های جدیدی را کشف می کنند که ما از قیمت واقعی خودرو فاصله گرفته باشیم. یعنی مشخصاً مصرف کننده یا متقاضی خودرو می داند که قیمت این نیست ولی خودروساز مجبور است با این قیمت خودرواش را عرضه کند بنابراین با قیمت بالاتر می رود از بازار آزاد تهیه می کند اما وقتی که به خودروساز اجازه داده شود که با قیمت واقعی بفروشد قطعاً قیمت بازار آزادی شکل نخواهد گرفت.

سؤال: عرضه خودرو در بورس همچنان ادامه خواهد داشت؟ چند درصد از عرضه تولید خودرو می رود به سمت بورس کالا؟

آقای امید قالیباف: عرضه در بورس کالا همچنان ادامه دارد. در مورد سؤال دوم تان، مدلی است یعنی بعضی از مدل ها درصد بالایی می رود در بورس کالا عرضه می شود خودروهایی که من درصد نمی توانم بگویم ولی به طور مشخص ۲۰۷ و شاهین و تارا و از این قبیل موارد به صورت درصد بالایی شاید بالای ۵۰ درصد الان دارد در بورس کالا فروش می رود.

سؤال: خودروهای وارداتی چه شده است قرار بود در بورس عرضه شوند؟

آقای امید قالیباف: خودروی وارداتی هم دارد همانطور که از قبل هم گفته شده کارهایش پیش می رود به هر حال یک نامه ای بورس کالا داد و یک ابهامی گذاشت روی عرضه والا ما باید تا الان عرضه های اول و دوم خودروهای وارداتی عرضه فروش را عرض می کنم در بورس کالا این بود که به هر حال در مورد فروش های آتی چون ریسک دارد برای بورس کسی نبود که این ریسک را بخواهد بعهده بگیرد.

سؤال: آنها می گویند تا قبض انبار نشده است عرضه نمی کنند.

آقای امید قالیباف: آن وقت این مدل باعث می شود که ما فروش های آتی مان به مشکل بخورد چون خودرو ما پیش خرید می کنیم از کارخانه و این تا بخواهد حمل شود و بیاید ما مجبوریم فروش سه ماهه در بورس انجام دهیم یا حتی شش ماهه. بنابراین از اول هم همین را گفته ایم ما.

سؤال: اگر اینجا به تعامل سازنده نرسید با همدیگر ممکن است آن وعده واردات خودرویی که داده شده است و قرار هم است که فقط در بورس کالا عرض شود با تأخیر روبرو شود.

آقای امید قالیباف: ما تا الان بیش از ۷۰ هزار ثبت سفارش داشته ایم یعنی اینها به زودی به هر حال تبدیل می شوند به خودرو بدون شک. ما الان گیری که پیدا شده است بحث فنی است والا فرآیند واردات دارد کار خودش را می کند این گیر هم باید حل شود یعنی مشکل لاینحلی نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا