بورس

مفهوم سود تقسیمی یا DPS چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اواخر فصل بهار و اوایل تابستان فصل برگزاری مجامع شرکت‌هایی است که سال مالی آن‌ها در پایان اسفند به اتمام رسیده است ؛ در این مجامع موضوعی که بیش از هرچیز برای سهامداران اهمیت میزان سودیست که تصویب می‌شود تا در میان سهامداران تقسیم شود که اصطلاحا به آن سود تقسیمی گفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار، شرکت‌ها، الزاما تمام سودی را که در پایان سال مالی به دست می‌آورند و در صورت‌های مالی دوره ۱۲ ماهه منتشر می‌کنند، بین سهامداران توزیع نمی‌کنند و بخشی از آن را برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت نگه می‌دارند. میزان سودی که به ازای هر سهم، بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) یا اصطلاحاً DPS گفته می‌شود. اگر یک شرکت به ازای هر سهم، ۵۰ تومان از ۱۰۰تومان سود را توزیع کند، DPS شرکت ۵۰تومان خواهد بود.

تصمیم‌گیری در خصوص میزان تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌گیری از سهامداران انجام می‌شود. پس از تصویب این مبلغ، شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت هشت ماه، این مبلغ را به سهامداران بپردازد. البته معمولاً شرکت‌ها سود سهامداران خرد را زودتر از این موعد پرداخت می‌کنند. منظور از سهامداران خرد، سهامدارانی هستند که در مقایسه با سهامداران عمده، تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند. این سود به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند.

فرمول محاسبه درصد سود‌ تقسیمی هر سهم

این مفهوم از تقسیم «سود نقدی هر سهم»، به «سود هر سهم» به دست می‌آید:

فرمول محاسبه درصد سود‌ تقسیمی هر سهم

نحوه پرداخت سود تقسیمی به سهامداران

پرداخت سود نقدی به سهامداران شرکت معمولاً به روش‌های زیر انجام می‌شود:

الف) مراجعه سهامداران در زمان تعیین‌شده به بانک تعیین‌شده و ارائه مدارک هویتی و دریافت سود نقدی

ب) واریز سود نقدی سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، به همان شماره‌حسابی که سهامداران در سامانه سجام معرفی کرده‌اند

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه پرداخت سود دقیقاً به چه روشی انجام شود، در مجمع انجام می‌شود. ممکن است مجمع یک شرکت، تنها روش الف را انتخاب کند و مجمع شرکتی دیگر، برای سهامدارانی که احراز هویت سجام انجام داده‌اند، روش ب را انتخاب کند و برای سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام نداده‌اند، روش الف را انتخاب کند. برای اطلاع از جزئیات چگونگی پرداخت سود تقسیمی یک شرکت می‌توانید اطلاعیه‌های کدال مربوط به آن شرکت را بخوانید.

نحوه بررسی سود نقدی سهام

برای بررسی سود نقدی سهام تعلق گرفته به شما می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

۱) به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید و کد ملی (یا شناسه ملی) و رمز عبور خود را وارد کنید.

۲) رمز یکبار مصرفی که از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به شماره همراه ثبت شده شما در سجام پیامک می‌شود را وارد کنید.

۳) پس از ورود موفقیت آمیز به پروفایل خود، به سربرگ «گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد» مراجعه کرده و سودهای نقدی خود را مشاهده کنید.

توجه

ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه تنها برای کسانی امکان‌پذیر است که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند.

چنانچه احراز هویت سجام را انجام نداده‌اید، از طریق کارگزاری‌های بورس می‌توانید مراحل احراز هویت خود را به صورت کاملا غیرحضوری و رایگان طی کنید.

منبع: بااقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا