اقتصادی

نخستین صعود ۵ رقمی شاخص کل بورس در زمستان ۹۹

روند بازار بورس – روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه شاخص کل بورس امروز با صعود ۲۴ هزار واحدی، تقریبا به کانال ۱.۲ میلیون واحدی رسیده و نخستین صعود ۵ رقمی را در اسفندماه و آخرین زمستان قرن ثبت کرده است. به نظر می‌رسد در صورت ادامه حمایت دسته‌جمعی شاخص‌سازان و سبزپوشی بسیاری از نمادهای بزرگ، قفل صف‌های فروش سهام در روزهای آینده شکسته شود و در محدوده حمایتی به صعود ادامه دهد.

تقابل دیدگاه‌های فعالان بازار برای صعود یا سقوط!

به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۱۸ اسفندماه، معاملات بازار سهام به روند افزایشی که از دیروز حاکم شده بود، ادامه داد و ۲۴۳۴۴ واحد معادل ۷/۲ درصد صعود، پشت کانال ۱.۲ میلیونی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۱۸۹ واحد افزایش، به کمک شاخص کل آمد و با حمایت سایر شاخص‌ها، ارتفاع شاخص کل را به رقم یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۴۰ واحد رساندند.

سبزپوشی بزرگان بازار سهام و افزایش قیمت سهام آنها، که صعود بیش از ۲۴ هزار واحدی را برای شاخص کل رقم زده است، به‌زعم برخی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، می‌تواند نقطه استارت صعود دوباره شاخص کل باشد، یا دورخیز شاخص در آخرین روزهای سال ۹۹ و خیزش در بهار ۱۴۰۰!

در همین‌حال، برخی دیگر از کارشناسان بورس نیز معتقدند، صعود امروز بازار سهام، فرصتی برای آن‌دسته از سهامداران حقیقی که در ماه‌های اخیر به‌شدت زیان کرده و درپی خروج از بازار سهام هستند، فراهم آورده است. در میانه این دو دیدگاه، عده‌ای هم روند مثبت معاملات امروز را متاثر از اجرای دامنه نوسان متقارن می‌دانند که برای نوسان‌گیران بازار نیز مغتنم بود.

تعداد زیاد نمادهای منفی وجه تشابه معاملات دیروز و امروز

افزون بر صعود شاخص کل، تعداد زیاد نمادهای منفی هم یکی دیگر از شباهت‌های معاملات امروز با دیروز بود، تا جایی‌که معاملات نزدیک به ۷۰ درصد از نمادهای بورسی در مدار منفی می‌چرخید و گویا دامنه نوسان نامتقارن هم بی‌تاثیر نبوده است.

به‌هرروی، امروز هم مانند دیروز، بازار سهام با استقبال حقوقی‌ها در سمت خرید مواجه شد و با ثبت تقاضای سهامداران حقوقی برای خرید سهام نمادهای بزرگی مانند  فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، تاپیکو و سایر شرکت‌های بزرگ بورسی، بیش از ۷.۸ میلیارد تومان سهم به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در بورس تهران، ثبت شد.

خساپا، سرلیست عرضه‌های بورس تهران از گروه خودرویی

با ثبت تقاضای بالا از سوی حقوقی‌ها و تمایل حقیقی‌ها به عرضه سهام، ارزش معاملات خُرد نیز امروز وضعیت بهتری داشت. در بورس تهران ارزش معاملات خرد امروز به ۴۸۲۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۷۱ میلیارد تومان رسید. بیش‌ترین ارزش دادوستدهای بورسی نیز در نماد خودرویی خساپا به ارزش ۳۰۶ میلیارد تومان ثبت شد که حقیقی‌ها در سمت عرضه این نماد قرار داشتند.

سهامداران عمده و خُرد به خرید کدام گروه‌ها اقبال نشان دادند؟

سهامداران حقوقی در معاملات امروز بیش‌ترین تقاضا را در دو گروه قندی و بانکی متمرکز کردند و حقیقی‌ها نیز تمرکز خریدشان را روی فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی قرار دادند.

در پایان نقل‌وانتقال‌های امروز سهام، ۳۵۰ نماد در بورس تهران مورد معامله قرار گرفتند که قیمت پایانی ۲۷ درصد از این نمادها مثبت و بیش از ۵۹ درصد از آنها نیز منفی بود. ۲۲ نماد (۶ درصد) هم به ارزش ۱۵۷ میلیارد تومان در صف خرید ایستادند و ۲۲۱ نماد (۶۳ درصد) به ارزش ۲۲۴۹ میلیارد تومان در سمت مقابل قرار گرفتند و صف فروش تشکیل دادند.

 همچنین در معاملات بازار اصلی فرابورس نیز، تعداد ۱۳۷ نماد معامله شدند که قیمت پایانی ۲۲.۶ درصد از آنها مثبت و ۷۴ درصد هم روی مدار منفی رقم خورد. ۱۰ نماد (۷ درصد) صف خرید به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان و  91 نماد (۶۶ درصد) صف فروش به ارزش ۱۰۷۵ میلیارد تومان ایجاد کردند.

نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه‌ ۱۸ اسفندماه ۹۹

در مجموع، ارزش کل معاملات امروز در بورس تهران و فرابورس با افزایش همراه بود و ثبت رقم ۲۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، ارزش پایانی معاملات امروز را روی تابلو به جا گذاشت. از این میزان، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان با انتقال ۷.۸ میلیارد تومان سهم در بورس تهران و بیش از ۱۸ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان در فرابورس جابجا شد.

گفتنی است؛ بخش بزرگی از معاملات فرابورس امروز هم به فروش اوراق مرابحه دولت اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، ارزش کل بازار سهام امروز، ۵۹۶۴ میلیارد تومان و ارزش دلاری آن ۲۴۴.۷ میلیارد دلار برآورد شد.

بازار نقدی بورس

شاخص کل بورس: ۱,۱۹۹,۹۳۸.۲۴ (۲۴۳۴۱۰.۹۰افزایش)

شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۲.۰۴۷ (۱۱۸۹.۶۰افزایش)

ارزش معاملات: ۱۱,۰۷۷ میلیارد تومان

حجم معاملات: ۷.۸ میلیارد سهم

سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فملی و شستا

بازار نقدی فرابورس

شاخص کل: ۱۷,۰۸۶.۵۱ (۱۴۰.۵۲ افزایش)

ارزش معاملات: ۲۳,۰۴۲میلیارد تومان

حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد سهم

سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و صبا

گزارش: مولود غلامی

منبع: بااقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا