اقتصادی

تورم اسفند به ۴٠/٢ درصد رسید / تورم کاهش یافت؟

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه اسفند ١۴٠٠ برای خانوار‌های کشور به ۴۰/٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش روند بازار، طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١۴٠٠ برای خانوار‌های کشور به ۴٠/٢ درصد رسید.

نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٣٩,٧ درصد و ۴٢.٨ درصد است که برای خانوار‌های شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی ١.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١۴٠٠ به عدد ٣۴,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٣۴.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند. نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١۴٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» بدون تغییر در ۴٠.٧ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.١ واحد درصدی به ٣١.۴ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٣۴,۵ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٣۵.٨ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

نرخ تورم ماهانه اسفند ١۴٠٠ به ١,٣ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ١.١ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ١,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ١.۶ درصد بود که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش داشته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اسفند ماه ١۴٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٩,٢ درصد برای دهک نهم تا ۴٢.٨ درصد برای دهک اول است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا