اقتصادی

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداکثر تا ۱۰ روز آینده اعلام شود

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: دولت حداکثر تا ۱۰ روز آینده باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند.

روند بازار – به گزارش خبرنگار مهر عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در نشستی خبری با اشاره به بی توجهی‌های صورت گرفته در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم طی سالهای گذشته گفت: بنده برای محصول گندم به عنوان یک محصول استراتژیک احساس خطر می‌کنم چرا که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و توجه لازم ممکن است این محصول را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی حاضرند گندم خود را ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت جهانی به دولت بفروشند، گفت: بر اساس قانون کشاورز می‌تواند محصول خود را در بازار آزاد بفروشد و اگر نتوانست محصول خود را در بازار با قیمت مناسب بفروشد دولت باید به قیمت تضمینی آن را از کشاورز خریداری کند.

به گفته هاشمی قیمت گندم وارداتی در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۴ تومان بوده وهمانطور که اعلام شد کشاورزان داخلی ۱۰ درصد پایین‌تر از این قیمت حاضرند گندم خود را به دولت بفروشند.

وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر به صرفه بودن واردات گندم گفت: اگر که دولت می‌خواهد گندم کند ایرادی ندارد. فقط به کشاورزان اجازه بدهد آن نیز گندم خود را چه به صورت محصول اولیه یا به صورت فرآورده نهایی به کشورهای دیگر از جمله افغانستان، ترکیه و … صادر کنند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور تصریح کرد: دولت باید حداکثر تا ۱۰ روز آینده قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند تا بتوانند طرح الگوی کشت را پیاده سازی نمایند. بدین ترتیب تکلیف خود را می‌داند و می‌تواند برای کشت محصول تصمیم گیری کند.

هاشمی همچنین از دولت خواست در جلسات مربوط به تصمیم گیری درباره قیمت خرید تضمینی گندم از بنیاد ملی به عنوان تشکل تخصصی دعوت شود.

وی با اشاره به اینکه کشت گندم دوروم طی چند سال در کشور متوقف شده بود گفت: از پارسال قراردادی با کارخانجات ماکارانی سازی امضا کردیم و قرار شد که این کارخانجات گندم دوروم را ۱۰ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان خریداری کنند و پول آن نیز ۴۸ ساعت بعد به حساب کشاورزان پرداخت شود که این اتفاق نیز افتاده و یکشنبه هفته آینده نیز قرارداد سال زراعی جدید را در این حوزه با کارخانجات امضا خواهیم کرد.

خبرنگار: زهرا مهدوی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا