اجتماعی

افزایش ۲۵ درصدی نرخ سرویس مدارس نسبت به پارسال

مدارس پس از ۲ سال، از مهر به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند؛ اما سرویس مدارس چالش‌هایی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

به گزارش روند بازار، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مشکلات سرویس مدارس گفت: بعضی از عواملی که در این بخش تاثیرگذار هستند شامل بحث خارج از محدوده ترافیک بودن، داخل محدوده منطقه بودن، فاصله بین منزل و مدرسه و تعداد دانش‌آموزان در خودرو است. به عنوان مثال هزینه خودروی سواری با ۳ دانش‌آموز، از خودرویی که ۴ دانش‌آموز هستند، بیشتر است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدارس پس از ۲ سال، از مهر به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند؛ اما سرویس مدارس چالش‌هایی را برای خانواده‌ها به همراه دارد.

مهر ۱۴۰۱ پس از گذشت حدودا ۲ سال بار دیگر مدارس در تمامی پایه‌ها به صورت حضوری کار خود را آغاز می‌کنند. اتفاقی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا با وقفه‌ای طولانی مدت مواجه شده بود.

از اسفند ۹۸ و با شدت گرفتن همه گیری ویروس کرونا و با تعطیلی مدارس مشکلات فراوانی برای جامعه آموزشی کشور به وجود آمد. از افت کیفیت آموزشی و کمتر شدن سطح کیفی دانش آموزان گرفته تا نبود زیرساخت‌های لازم و تجربه کافی برای آموزش‌های غیر حضوری و مجازی مشکلات زیادی برای دانش آموزان، خانواد‌ها و حتی فرهنگیان ایجاد کرد.

در این میان، رانندگان سرویس مدارس نیز از افرادی بودند که به دلیل تعطیلی مدارس با مشکلاتی مواجه شدند و بر خلاف دانش آموزان و معلمین که به فضای مجازی پناه برده بودند؛ بعضا مجبور به تغییر شغل شدند و بسیاری از راننده‌ها نیز به تاکسی‌های اینترنتی رفتند. چرا که طبیعتا مدارس غیر حضوری نیازی به سرویس برای دانش آموزان ندارند.

اما اکنون عزم جدی آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ به صورت حضوری بار دیگر موضوع سرویس دانش آموزان در مدارس را جدی کرده است. موضوعی که در سالیان گذشته همواره با انتقادات والدین همراه بوده است.

سرویس مدارس تا پیش از همه گیری کرونا دست کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز شهری و حدود ۲۵۰ هزار دانش‌آموز روستایی را جابه‌جا می‌کرد و حالا باید دید پس از گذشت ۲ سال این تعداد چه مقدار افزایش خواهد داشت.

والدین ۴۰ درصد هزینه سرویس را در ماه مهر پرداخت کنند

محمدرضا، ولی زاده، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان سراسر کشور در این باره عنوان کرده است: تاکید کرده ایم که سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزان) در اسرع وقت راننده‌ها و شرکت‌های متقاضی را ثبت نام کند و متعاقب آن آموزش‌وپرورش هم اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان، خانواده و مدارس را بارگذاری کند تا روشن باشد هر دانش‌آموز (بر اساس نرخنامه شورای اسلامی هر شهر و با انتخاب لوکیشن خانه و مدرسه) باید چه هزینه‌ای را برای سرویس مدارس پرداخت کند.

او ادامه داد: شورا‌های شهر ابتدای هر سال نرخ خدمات عمومی حمل و نقل عمومی را تعیین می‌کنند که برای امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است. از آن جا که این موضوع حمل‌ونقل دانش‌آموزان را هم شامل می‌شود؛ نرخ‌ها به نسبت سال ۱۴۰۰ باید ۲۵ درصد افزایش داشته باشند؛ نه بیشتر. خانواده‌ها می‌توانند ۴۰ درصد این هزینه را بعد از آغاز مهر و ۶۰ درصد باقی مانده را به صورت اقساطی تا بهمن پرداخت کنند.

او افزود: در تعیین نرخ سرویس مدرسه مولفه‌های مختلفی دخیل هستند؛ از جمله مسافت خانه تا مدرسه که طبق مصوبه شورای شهر تا زیر هفت کیلومتر نرخ‌های مشخصی دارد و پس از آن قیمت‌ها توافقی می‌شوند. علاوه بر این، تردد راننده در محدوده طرح ترافیک نیز بر هزینه سرویس تاثیر دارد.

آموزش و پرورش از سرویس مدارس هیچ انتفاعی ندارد

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مشکلات سرویس مدارس گفت: بعضی از عواملی که در این بخش تاثیرگذار هستند شامل بحث خارج از محدوده ترافیک بودن، داخل محدوده منطقه بودن، فاصله بین منزل و مدرسه و تعداد دانش‌آموزان در خودرو است. به عنوان مثال هزینه خودروی سواری با ۳ دانش‌آموز، از خودرویی که ۴ دانش‌آموز هستند، بیشتر است.

وی با بیان این که عوامل مختلف و متعددی در تعیین هزینه سرویس مدرسه نقش دارند که سامانه سپند به صورت هوشمند این موارد را محاسبه می‌کند، ادامه داد: جلسات مختلفی داریم تا بتوانیم قیمت را تعدیل کنیم و تاجایی که امکان داشته باشد، هزینه کمتری را به خانواده‌ها تحمیل کنیم. از طرفی ملاحظات دیگری داریم مبنی بر این که رانندگان خودرو‌ها و شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند باید بتوانند از یک حداقل دریافتی مناسب و رضایت‌بخش بهره‌مند شوند.

کریمیان با تاکید بر این که آموزش و پرورش از موضوع سرویس مدارس هیچ انتفاعی ندارد، افزود: آن چیزی که آموزش و پرورش به عنوان نقش اساسی ایفا می‌کند، نقش تنظیم‌گری است؛ به این معنا که یک مجموعه دیگر خدمت می‌دهد و مجموعه دیگری خدمت را دریافت می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به این جمله که «شنیده می‌شود تاکسیرانی اعلام کرده است که آموزش و پرورش هنوز تعداد خودروی مورد نیازش را به ما گزارش نداده است.»، گفت: همکاری ما با تاکسیرانی این‌گونه است که شرکت‌های دارای صلاحیت را به ما معرفی می‌کند و آن‌ها که صلاحیتشان تایید شوند با اولیای دانش‌آموزان طرف قرارداد می‌شوند و سرویس می‌دهند.

وی ادامه داد: این که اعلام کنیم چه تعداد خودرو می‌خواهیم به نظر اولیاء و ثبت درخواست آن‌ها بستگی دارد که تا آن‌ها اعلام نکنند، عدد نهایی را نخواهیم داشت. در طول یک یا دو هفته باقی مانده تا ابتدای مهر، این فهرست نیز نهایی خواهد شد؛ چرا که اولیاء در حال مراجعه هستند و فهرست رو به تکمیل است

مهدی کاظمی، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: هماهنگی برقراری سرویس مدارس بر عهده انجمن اولیاء و مربیان مدارس است که با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سراسر کشور، انجام می‌شود.

به این منظور، کارگروهی با هماهنگی شهرداری‌ها، سامانه حمل و نقل تاکسیرانی و سایر شرکت‌های مربوطه که عمدتاً زیر مجموعه شهرداری‌ها هستند؛ تشکیل شده است تا سرویس مدارس تامین شود و دانش آموزانی که می‌خواهند از سرویس استفاده کنند می‌توانند مدارس ثبت نام کنند.

او افزود: اگر دانش آموزی در تهیه سرویس دچار مشکل شد؛ می‌تواند ابتدا به مدرسه مراجعه کند و اگر مشکل حل نشد به اداره آموزش و پرورش منطقه و در نهایت اداره کل آموزش و پرورش استان رجوع کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا