اقتصادی

نرخ سکه از سد مقاومتی گذشت

افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی سکه را بار دیگر وادار به سدشکنی کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته با عبور از سد مقاومتی ۱۲ میلیون تومان ، زمینه را برای ورود موج جدیدی از خریداران فراهم کرد.  بر این اساس صرافان از افزایش محسوس تعداد خریداران سخن گفتند و معتقد بودند تا زمانی که داده های بازار ، ثبات قیمت دلار را نشان ندهند، این موج تقاضا ادامه خواهد داشت. هر چند پیشروی سکه دیروز تا مرز ۱۲ میلیون و صد هزار تومان ادامه داشت اما در ساعات میانی روز سکه ماندگاری در این قیمت را تاب نیاورد و به محدوده ۱۲ مییون و ۵۰ هزار تومان برگشت.

دیروز در بازار تهران نرخ هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به دوازده میلیون و صدهزار تومان رسید که از افزایش نزدیک به ۳۰۰ هزار تومانی آن نسبت به روز سه شنبه خبر می‌دهد. نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با رشدی اندک نسبت به روز قبل از آن یازده میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد.

نیم سکه با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی ،۶ میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت خورد و ربع سکه نیز در حالی چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان به بازار عرضه شده که این امر به معنای افزایش ۱۱۰هزار تومانی قیمت آن نسبت به سه شنبه است.

حباب سکه چقدر است؟

در روزی که قیمت دلار جهت صعودی را برای حرکت انتخاب کرد، معامله‌گران بازار سکه امامی هم بیشتر ترجیح دادند در موقعیت خرید قرار بگیرند.

دنیای اقتصاد نوشت: افزایش قیمت سکه در شرایطی رخ داده است که حباب قیمتی آن همچنان بالای ۵۰۰ هزار تومان است؛ در واقع بین ارزش ذاتی سکه و قیمت بازاری آن حدود ۵‌درصد فاصله وجود دارد. چنین فاصله‌ای نشان می‌دهد که بازار سکه همچنان به تعادل نرسیده است و معامله‌گران کمی نگران وقایع آتی هستند. البته میزان این نگرانی قابل مقایسه با ۵۰ روز قبل نیست که حباب سکه به نزدیک ۲۰ درصد نیز رسیده بود. می‌توان گفت در هفته‌های اخیر میزان ریسک پذیری معامله‌گران سکه کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان نگرانی‌هایی در بازار وجود دارد که قیمت‌ها در آینده از تعادل خارج شوند. حباب ۵ درصدی سکه بیانگر آن است که برخی از معامله‌گران این بازار، برای اونس طلا یا دلار خواب قیمت‌های بالاتری را می‌بینند.

نوسان اونس با تهدید ترامپ

به‌طور کلی روند قیمتی طلا در بازار جهانی روز گذشته نوسانات زیاد حول قیمت ۱۸۷۰ دلاری بود. مهم‌ترین دلیل نوسان دلار در روز گذشته تهدید دونالد ترامپ مبنی بر عدم امضای بسته جدید حمایتی در کنگره بود. در حقیقت تحلیلگران بر این باورند، با اینکه عدم امضای بسته محرک مالی جدید انتظارات تورمی را کاهش خواهد داد و این به ضرر قیمت طلا خواهد بود، اما این موضوع زوایای دیگری نیز دارد. نکته دیگر در مورد تاخیر در امضا و اجرای بسته حمایتی جدید افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی در شرایطی است که پاندمی کرونا در آمریکا به شرایط وخیمی رسیده است. هر گونه تاخیر در کمک به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در روزهایی که تعداد مبتلایان روزانه در حال رکوردشکنی است، می‌تواند ریکاوری اقتصادی این کشور را با تهدید مواجه سازد. به همین دلیل تردید طلا در میان بحبوحه کشمکش‌ها درباره بسته محرک مالی جدید منطقی به‌نظر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید درصورتی‌که اجرای این بسته به تاخیر بیفتد، نزاع میان عوامل صعودی و نزولی این قضیه به سود کدام یک به پایان خواهد رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا