سبک زندگی

نشانه های اصلی سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین و کشنده ترین بیماری ها در میان مردان است. اگرچه این سرطان بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می شود اما نمی توان آن را تنها مختص به مردان مسن دانست چرا که پژوهش های جدید نشان می دهد که مردان جوان هم می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

به گزارش روند بازار به نقل از روزیاتو، سرطان پروستات در اثر رشد سلول های سرطانی در غده ی پروستات به وجود می آید که می تواند باعث انسداد دستگاه ادراری یا متاستاز (گسترش بافت سرطانی) به سایر قسمت های بدن شود. آگاهی از نشانه های این بیماری و تشخیص به موقع آن، روند درمان را مؤثرتر خواهد کرد. با نشانه های این سرطان آشنا شوید.

۱- ادرارتان شدت چندانی ندارد

یکی از نشانه های سرطان پروستات ادرارتان شدت چندانی ندارد

کم شدن جریان یا سرعت ادرار یکی از نشانه های رایج سرطان پروستات است. این مسأله می تواند ناشی از فشاری باشد که تومور به وجود آمده در پروستات به مجرای ادراری وارد می کند.

۲- شب ها بیشتر از قبل دستشویی می روید

یکی از نشانه های سرطان پروستات شب ها بیشتر از قبل دستشویی می روید

تکرر ادرار، به ویژه شب ها، می تواند از نشانه های وجود مشکلی در پروستات باشد.

التهاب پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (که به بزرگ شدن پروستات هم معروف است) هم می توانند باعث بروز نشانه هایی مثل افزایش ادرار شوند. اگر متوجه شده اید که شب ها بیشتر از قبل دستشویی می روید، با مراجعه به پزشک از سلامت خود مطمئن شوید.

۳- در ادرارتان خون وجود دارد

در ادرارتان خون وجود دارد

اگر ادرارتان خونی است یا ادرار کردن تان با احساس درد یا سوزش همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. به دلیل نزدیکی غده ی پروستات به مجرای ادرای و مثانه، فشار تومور باعث بروز چنین تغییراتی در ادرار می شود.

۴- پاهایتان متورم یا پف کرده هستند

پاهایتان متورم یا پف کرده هستند

اگر تمام روز را راه رفته یا سرپا بوده باشید طبیعی است که پاهایتان صدمه ببینند، اما تورم مزمن پاها احتمالا نشانه ی مشکل جدی تری است.

متورم شدن یا انباشت مایعات در هر قسمتی از پاها می تواند از نشانه های گسترش سرطان پروستات به بیرون غده ی پروستات باشد. اگر متوجه این نشانه در خود شده اید، به ویژه اگر فقط یک قسمت از بدن تان دچار تغییر اندازه شده، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵- دچار یبوست هستید

دچار یبوست هستید

اغلب ما وقتی دچار یبوست می شویم می دانیم کدام خوراکی یا غذایی که خورده ایم باعث آن شده و در مجموع از علت آن باخبریم. اما اگر مکررا و به دلایل نامعلومی دچار یبوست می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یبوست ناشی از سرطان پروستات ممکن است با احساس فشار یا درد در مقعد همراه باشد.

۶- مقدار مایع منی تان کمتر از قبل شده

مقدار مایع منی تان کمتر از قبل شده

کاهش مقدار مایع منی در هنگام انزال احتمالا از نشانه های سرطان پروستات است.

البته کم شدن منی همیشه نشانه ی سرطان پروستات نیست و این مسأله می تواند ناشی از کاهش سطح بعضی هورمون ها در بدن، تضعیف عضلات لگن و یا انزال برگشتی باشد که در اثر آن مایع منی به جای خروج از آلت تناسلی، به درون مثانه باز می گردد.

۷- دچار ناتوانی جنسی شده اید

دچار ناتوانی جنسی شده اید

اگر یکباره دچار مشکل نعوظ شده اید، انزال تان با درد همراه است یا در مایع منی تان خون  وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. بروز مشکل در نعوظ احتمالا از نشانه های مراحل پیشرفته ی سرطان پروستات است.

۸- کمر درد دارید

کمر درد دارید

بسیاری از افراد ممکن است کمر درد خود را ناشی فعالیت زیاد بدنی یا بد خوابیدن بدانند، اما احساس درد یا خشک شدن در ناحیه ی کمر یکی از نشانه های سرطان پروستات است.

کمر درد ناشی از سرطان پروستات معمولا عمیق و مداوم است. شاید این نکته کمک کند تا بتوانید این درد را از گرفتگی های عضلانی یا صدمات ناشی از ورزش کردن تشخیص دهید.

۹- ران ها یا نشمینگاه تان درد می کند

ران ها یا نشمینگاه تان درد می کند

دردهای استخوانی در ناحیه ی لگن یا اطراف آن می تواند از نشانه های سرطان پروستات باشد. با مراجعه به پزشک از علت اصلی دردهای خود آگاه شوید.

۱۰- به دلایل نامعلومی وزن کم کرده اید

به دلایل نامعلومی وزن کم کرده اید

کاهش بی دلیل وزن یکی از نشانه های احتمالی سرطان پروستات است. این مسأله معمولا زمانی اتفاق می افتد که بافت سرطانی به بیرون غده ی پروستات گسترش پیدا کرده است.

۱۱- پاها یا دست هایتان دائما بی حس می شوند

پاها یا دست هایتان دائما بی حس می شوند

خواب رفتن گهگاه پاها و دست ها امری طبیعی است اما اگر متوجه شده اید که دائما دست ها یا پاهایتان بی حس می شوند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این بی حسی می تواند نشانه ی گسترش سرطان پروستات و فشار آوردن آن به عصب نخاعی باشد.

۱۲- هنگام نشستن احساس ناراحتی می کنید

هنگام نشستن احساس ناراحتی می کنید

احساس ناراحتی یا درد هنگام نشستن می تواند از نشانه های وجود مشکلی در پروستات باشد.

این نوع درد احتمالا در اثر فشار آوردن غده ی پروستات به دیگر قسمت های لگن به وجود می آید. اگر متوجه شده اید که در حالت نشسته درد دارید اما وقتی می ایستید احساس بهتری دارید، این مسأله می تواند نشانه ی مهمی باشد.

۱۳- بی اشتها شده اید

بی اشتها شده اید

اگر یکباره بی اشتها شده اید، این مسأله می تواند از نشانه های هشدار دهنده ی سرطان پروستات باشد. اگرچه این نشانه جزئی به نظر می رسد اما نباید به آن بی توجه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا