سیاسی

برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه

یک دیپلمات روس می‌گوید نمایندگان تهران، مسکو، آنکارا و دمشق در حال رایزنی درمورد امکان برگزاری نشست چهارجانبه هستند و موضوع این نشست نیز در دست بررسی است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، منابع مطلع از رایزنی جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، ترکیه و سوریه برای برگزاری نشست چهارجانبه خبر دادند.

شبکه «ریانووستی» امروز (جمعه) به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که نمایندگان چهار کشور مذکور در حال رایزنی درباره امکان برگزاری نشست چهارجانبه جدید هستند.

این دیپلمات مطلع روس توضیح داد: «این موضوع در حال بحث است. اما برای رسیدن به نتیجه باید برنامه همه وزرا مطابقت داشته باشد. این یک روند است و ادامه دارد».

اولین نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در دهم می ۲۰۲۳ در مسکو برگزار شد. در این نشست، دیپلمات‌های ارشد چهار کشور دستور تهیه پیش‌نویس نقشه‌راه برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه را صادر کردند.

«الکساندر لاورنتییِف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز پیشتر در مصاحبه با ریانووستی گفته بود، مسکو پیش‌نویس نقشه‌راه خود را برای عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق، به دو طرف تحویل داده و آنها نیز می‌توانند در آن دخل و تصرفی داشته باشند.

طبق این گزارش، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز با نام بردن از موضوعات اولویت‌دار در این نقشه‌راه، گفته بود که شامل حل مسئله احیای کنترل دولت سوریه در سراسر کشور، تضمین امنیت مرزهای سوریه و ترکیه، از بین بردن امکان حملات فرامرزی و نفوذ تروریست‌ها می‌شود.

در آخرین روز تیر ماه ۱۴۰۲ بود که روزنامه لبنانی الاخبار از تلاش ایران و روسیه برای برگزاری دومین نشست چهارجانبه با حضور سوریه و ترکیه خبر داد. (جزئیات بیشتر)

نشست نخست چهارجانبه بیستم اردیبهشت گذشته در مسکو برگزار شد و طبق گزارش وبسایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، فیصل مقداد و چاووش اوغلو وزرای امور خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه دیدار کردند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا