اقتصادی

نشست شورای حکام بازار ارز را تکان می‌دهد؟

روند قیمت دلار امروز هم مانند روز گذشته بود و با وجود برخی نوسانات قیمتی، بازار کار خود را با دلار ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد و نهایتا در نیمه روز به ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. اما امروز اخبار سیاسی متعددی منتشر شده که نشان می دهد بازار ارز گوش به زنگ آنهاست.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز روز پرخبری برای بازار ارز است. ازر خبر مربوط به آزادی زندانیان دو تابعیتی تا نشست شورای حکام و البته خبر تکراری آزادی دلارهای بلوکه شده ایران.

بر اساس خبرهای منتشر شده قرار است امروز جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. در بخشی از این جلسه احتمالا درباره فعالیت هسته‌ای ایران صحبت می‌شود و باید این شورا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کند. اگر بیانیه‌ای علیه ایران صادر شود، پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع می‌شود و کار برای ایران دشوار می‌شود و در آن صورت فردا باید منتظر افزایش قیمت دلار بود.

اما اگر نتیجه این جلسه، مانند جلسه قبل باشد، بعید است که این نشست بتواند تاثیری بر بازار ارز فردوسی بگذارد و احتمالا دلار در محدوده فعلی خود می‌ماند و تغییر کانال نمی‌دهد.

قیمت روزانه ارز دوشنبه 20شهریور 1402

گزارش‌های پیشین حاکی از این است که ایران در توافقی نانوشته با آژانس و امریکا غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داده و در مقابل آمریکا هم مجوز صادرات نفت بیشتر را به ایران داده است. اگر چنین گزارشی صحیح باشد، احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران در جلسه شورای حکام منتفی است و احتمال تغییر قیمت دلار هم وجود ندارد. اما با این همه باید منتظر خروجی جلسه امروز عصر بود و دید نتیجه آن چه می‌شود.

خبر دیگری که روز گذشته اعلام شد خبر رویترز درباره آزادسازی زندانیان دو تابعیتی و دلارهای بلوکه شده ایران بود. بر اساس گزارش این رسانه، قرار است همزمان با انتقال ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران به بانک‌های قطر، زندانی‌های دو تابعیتی هم ایران را ترک کنند. این خبر البته پیش از این هم عنوان شده و تاثیر بسیار محدودی بر بازار ارز داشته است به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد امروز یا فردا هم این اخبار بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

چون به گفته کارشناسان تاثیر این اخبار پیش خور شده و احتمالا اثرات آن بر بازار بسیار محدود استنکته مهمی که درباره بازار وجود دارد این است که دلار مجددا از مرز ۵۰ هزار تومان فاصله گرفته و به سمت نیمه کانال ۴۹ هزار تومان در حرکت است. احتمالا در یکی دو هفته آینده هم روند بازار ثابت و بدون تغییر باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا