اقتصادی

آمریکا به دنبال خرید نفت ایران است؟/ تکذیب انتقال نفت ایران به اروپا

نفت ایران از طریق روسیه به اروپا می‌رود؛ این ادعایی است که اخیراً آمریکا مطرح کرد. اما روسیه قویا آن را تکذیب و این ادعاها را کاملا بی‌اساس و غیرقانونی دانست. آیا آمریکا به دنبال چراغ سبز نشان دادن به ایران برای پشت‌کردن به روسیه است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی موضوع ورود نفت ایران به اروپا توسط آمریکا مطرح شد که چندی پیش کاخ سفید به بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایالات متحده که در ونزوئلا فعال است، اجازه داد تا با دولت مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا در مورد آینده استخراج نفت مذاکره کند. در همین راستا صادرات نفت خام ونزوئلا که پیش‌تر تحت تحریم‌های آمریکا بود، به اروپا برای نخستین بار در دو سال اخیر آغاز شد.

همین موضوع شائبه خرید نفت ایران توسط ونزوئلا برای صادرات به اروپا را مطرح کرد. البته مسئولان و حتی تحلیلگران ایران احتمال این موضوع را بسیار ضعیف می‌دانند. اما این گمانه‌زنی وجود دارد که آمریکا خارج از موضوع برجام، به دنبال توافق با ایران باشد تا در راستای کاهش ۶۰ درصدی غنی‌سازی، اجازه صادرات نفت را به ایران بدهد.

این گمانه‌زنی در حالی مطرح شد که اخیراً آمریکا ادعای فروش نفت ایران به اروپا از طریق روسیه را مطرح کرد. در این زمینه ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روس نفت روسیه، در حاشیه برگزاری مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ آن را رد کرد.

او توضیح داد: اتهامات مطرح‌شده از سوی دولت آمریکا غیرقانونی است. اما برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران این موضوع را مطرح می‌کنند که آمریکا به دنبال چراغ سبز نشان دادن به ایران است.

چرا آمریکا به دنبال ادعای فروش نفت ایران به اروپاست؟


یک کارشناس مسائل نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ادعای اخیر آمریکا گفت: ایالات متحده و کشورهای غربی در مقابل جنگ روسیه در اوکراین، علی‌رغم اینکه نتوانستند عملیاتی انجام دهند، برای فشار حداکثری به روسیه به دنبال این هستند تا عوامل و کشورهای همسو با روسیه را تحت‌فشار بگذارند.

محمدعلی صادقی افزود: آمریکا تحت عناوین مختلف و چراغ سبز نشان دادن به دنبال این است که کشورهای همسو با روسیه پشت این کشور را خالی کنند تا از این طریق بتواند به اهداف سیاسی خود برسد.

اروپا نفت روسیه را قاچاقی می‌خرد


صادقی تأکید کرد: ایران در شرایط فعلی اقتصادی، بشدت نیاز به فروش نفت خود دارد. در حالی که وضعیت روسیه به‌مراتب از ایران بهتر است. حتی کشورهای اروپایی از طریق مختلف به صورت قاچاقی نفت روسیه را خریداری می‌کنند.

وی موضوع از دست‌رفتن بازار نفت ایران در آسیا را بیشتر یک جوزدگی دانست و تشریح کرد: عنوان می‌شود که روسیه با قیمت پایین نفت خود را به فروش می‌رساند. این در حالی است که حتی قبل از جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت روسیه پایین بود و به دلیل کیفیت پایین، کسی به جز اروپا مشتری آن نبود.

این فعال بازار نفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر گازوئیل ۱۰ ppm روسیه در خلیج فارس با اسناد عربستان، امارت و عمان به فروش می‌رود. از همین رو آمریکا هم نمی‌تواند جلوی فروش آن را بگیرد.

او به قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران اشاره و تشریح کرد: در حال حاضر ما گاز ترکمنستان را به آذربایجان می‌دهیم و این کشور گاز را به اروپا صادر می‌کند. آیا این افتخار است؟ با این کار چه منفعتی نصیب ایران شد؟ ایران به جای گاز خود، گاز ترکمنستان را به فروش می‌رساند.

قرارداد سوآپ آذربایجان و ترکمنستان


گفتنی است؛ دسامبر سال گذشته، آذربایجان با ترکمنستان قرارداد سوآپ منعقد کرد. بر اساس آن، این کشور متعهد می‌شود، سالانه دو میلیارد مترمکعب گاز به شمال شرق ایران ارسال کند و تهران نیز حجم مشابهی را از شمال غرب به آذربایجان ارسال کند و از این طریق، به این کشور کمک شود تا حجم مورد نیازش را تامین کند.

بر اساس قرارداد با ترکمنستان، حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان منتقل می‌شود. ایران نیز بخشی از این گاز را به عنوان حق ترانزیت یا سواپ فی برمی‌دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا