کسب و کار

نقش‌ های مهم تشکیل‌ دهنده در شرکت‌ های سئو  

انجام موفقیت‌آمیز سئو تصادفی نیست بلکه انجام موفقیت‌آمیز سئو در گرو کار گروهی یک تیم فوق‌العاده است. اینجاست که نقش منابع انسانی در شرکت‌های سئو خود را نشان می‌دهند. در این مقاله قصد داریم اعضای یک تیم سئو را به شما معرفی کنیم.

این مدل تیم‌سازی بر اساس وظایفی که هر نقش خواهد داشت و ارتباطات نقش‌ها با هم منطبق بر جدیدترین متد روز دنیا برای تیم‌سازی الگو گرفته شده است. قبل از آنکه در مورد تیم‌سازی و نقش منابع انسانی بیشتر توضیح دهیم، می‌خواهیم برای اینکه اهمیت سئو را بیشتر درک کنید بگوییم اصلاً چرا کسب‌وکارها به دنبال شرکت سئو هستند؟

چرا کسب‌وکارها و شرکت ‌ها به دنبال شرکت سئو هستند؟

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از فواید سئو برای شما جذب مشتری و افزایش ترافیک سایت شماست؛ اما آیا به همین ختم می‌شود؟

مسلماً خیر! این تنها یکی از مزایای آن ست؛ به‌تدریج به مفهوم شرکت سئو سایت نزدیک‌تر می‌شویم؛ دررابطه‌با فوایدی که سئو برای کسب‌وکار و سایت شما می‌تواند داشته باشد، به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

۱-کسب رضایت مشتری

۲-برندینگ و کسب اعتبار

۳-افزایش سود و درآمد

۴-تبلیغ پایدار و رایگان!

تیم سئو در شرکت ‌های سئو متشکل از چه نقش‌هایی است؟

درست است که تیم‌سازی و تقسیم وظایف در شرکت‌های سئو طبق هیچ فرمول خاصی انجام نمی‌شود و تمام مدل‌های مختلف تیم‌سازی برگرفته از یک سری الگو و محصول تجربه است اما آنچه واضح است این است که یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند تمام مسئولیت‌ها و وظایف را برای سئو سایت انجام دهد که اگر این‌چنین باشد آنچه اتفاق می‌افتد نتیجهٔ خوبی نخواهد بود.

یک تیم سئو موفق از مدیر سئو، کارشناس سئو، تولیدکننده محتوا، متخصص فنی یا تکنیکال، توسعه‌دهنده وب، طراح (گرافیست) تشکیل می‌شود. هرکدام از این افراد به‌عنوان منابع انسانی با انجام درست وظایف خود نقش مهمی در اجرای پروژه‌های شرکت سئو دارند. زیرا اگر هر کس کار خود را به‌خوبی انجام ندهد نتایج کل تیم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

مدیر سئو رهبر تیم

در رأس تیم سئو مدیر سئو قرار دارد. مدیر سئو که از نظر دانش و تخصص در حوزه سئو کارشناس ارشد سئو است، وظیفه مدیریت کل تیم را برعهده دارد. او استراتژی سئو را بر اساس میزان بودجه در دسترس برای بهینه‌سازی سایت تدوین می‌کند و وظایف و مسئولیت‌های کل اعضای تیم را طبق زمان‌بندی مشخص می‌کند.

ارتباط بین اعضای تیم را برقرار می‌کند. تا در نهایت آنچه به‌عنوان هدف مشخص شده محقق شود. به‌علاوه او وظیفه دارد محیطی انگیزشی و پویا برای کل اعضای تیم فراهم کند. یکی دیگر از نقش‌های مدیر سئو در شرکت‌های سئو برقراری ارتباط مؤثر با مشاور سئو مجموعه است. تا بتواند نیازمندی‌های مشتری را برای تدوین استراتژی سئو به‌خوبی درک کند.

 تولیدکننده محتوا قلب تیم

این که «محتوا پادشاه است» افسانه نیست هست واقعاً! دومین نقش مهم در تیم سئو تولیدکننده محتوا است. محتوا تمام آن چیزی است که کاربر به دنبال آن است؛ بنابراین اگر محتوایی که برای سایت شما نوشته می‌شود یونیک و ارزشمند باشد و نیاز کاربر را پاسخ دهند. کاربر این محتوا را مفید و ارزشمند می‌داند و بارهاوبارها به سایت شما بازمی‌گردد.

درواقع اگر محتوایی خوب نوشته شود دیگر هیچ چیزی نمی‌تواند مانع افزایش ترافیک سایت شما شود؛ بنابراین شرکت‌های سئو باید هنگام استخدام کارشناس تولید محتوا بیشترین دقت و وسواس را به خرج دهند تا شخصی را به تیم سئو اضافه کنند که برای اهداف تیم مفید باشد.

طراح یا گرافیست پرچمدار تیم سئو

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «تأثیر یک عکس از هزاران کلمه بیشتر» است. این جمله یک اغراق نیست. زیرا واقعاً ذهن انسان بصری است. آنچه را می‌بیند بیشتر در ذهنش نقش می‌بندد. گرافیست با طراحی تصاویر و اینفوگرافیک‌های مقالات می‌تواند تأثیر محتوای متنی را بر کاربر بیشتر کند، به‌علاوه تجربه کاربری او را ارتقا دهد.

برای اینکه این هدف به‌خوبی محقق شود لازم است گرافیست و تولیدکننده محتوا برای انجام کار حتماً با هم تعامل داشته باشند. به‌این‌ترتیب تصاویر بیشترین ارتباط مفهومی را با محتوای متنی خواهد داشت. شرکت‌های سئو هنگام استخدام یک گرافیست علاوه بر اینکه میزان تخصص او برایشان مهم است باید شخصی را برای تیم انتخاب‌کننده که میزان خلاقیت خوبی برخوردار است.

کارشناس سئو موتور اجرایی تیم

استراتژی سئو تنها روی کاغذ نمی‌تواند یک پروژه سئو را به موفقیت برساند آنچه توسط مدیر سئو تدوین شده است باید روی سایت اجرا شود. تحقیق درست کلمات کلیدی، اجرای اصول سئو داخلی، اجرای اصول سئو خارجی، یافتن ایرادات فنی سایت و گزارش به تیم فنی برای رفع این ایرادات.

کارشناس سئو اطلاعات خوبی در مورد لینک‌سازی، بهینه‌سازی انکر تکست‌ها، بهینه‌سازی عنوان‌ها، متا دیسکریپشن و بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول بازاریابی محتوایی و سئو محتوا و … دارد. البته باتوجه‌به اندازه پروژه سئو گاهی حضور بیش از یک نفر کارشناس سئو برای اجرای استراتژی سئو سایت لازم است تا بتوان در طول زمان‌بندی موزد نظر تمامی کارهای لازم برای بهینه‌سازی سایت بر روی آن انجام شود.

متخصص فنی یا تکنیکال پیشرو تیم

از دیگر منابع انسانی که حضورش در تیم سئو و البته شرکت‌های سئو ضروری است یک متخصص فنی یا تکنیکال است. شاید گمان کنید که تولید محتوای ارزشمند کافی است و می‌تواند شما را به موفقیت برساند. اگر این تفکر را داشته باشید به‌زودی در صف بازنده‌های این بازی قرار می‌گیرید.

باید بدانید که اگر مشکل فنی سایت وجود داشته باشد و حل نشود آن محتوا زمانی که در یک بستر نامناسب است اصلاً شاید دیده نشود و پس به چه‌کار میاید؟!

مثلاً اگر سرعت لود یک صفحه پایین باشد، زمانی که کاربر روی لینک آن صفحه کلیک می‌کند اگر بیش از چند ثانیه این لود شدن طول بکشد صفحه را می ببند و آن را ترک می‌کند. متخصص فنی دانش خوبی در حوزهٔ برنامه‌نویسی دارد.

گاهی ایراداتی مثل کندی سرعت لود صفحه مربوط به یک سری از کدهایی است که به‌درستی نوشته نشده‌اند. این گزارش‌ها را کارشناس سئو آماده می‌کند چون توان تشخیص دارد. اما متخصص فنی یا تکنیکال قادر است آن را رفع کند.

مشاور سئو پل ارتباطی تیم

مشاور سئو در شرکت‌های سئو نقش مؤثری در برقراری ارتباط بین تیم سئو و مشتری را ایفا کند. مشاور سئو نیازمندی‌های پروژه را بر اساس بودجه مشتری تخمین می‌زند و پس از بستن قرارداد با مشتری به‌عنوان پل ارتباطی مشتری و تیم سئو پروژه را رسیدن به موفقیت پیش می‌برد.

جمع‌بندی …

زمانی که تک‌تک این منابع انسانی که برای شرکت‌های سئو واقعاً سرمایه هستند وظایف خود را در قبال نقشی که دارند به‌خوبی انجام دهند و مدیر سئو هم بتواند ارتباط و تعامل بین اعضای تیم را به‌خوبی برقرار کند آنچه در استراتژی سئو تدوین شده است حتماً محقق می‌شود.

خبرنگار: حبیبه مجیدی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا