فرهنگی

نمایش «بدل» روایتی متفاوت از اهدای عضو و داستان پیچیدگی‌های انسانی

نمایش بدل از تاریخ ۳۰ مرداد ماه در سالن تماشاخانه استاد عزت‌اله انتظامی پارک هنرمندان به نمایش درآمده است. این نمایش با نگاهی جدید به اهدای عضو و مصایب و سختی‌ها و البته اهمیت آن پرداخته است.

به گزارش روندبازار، داستان نمایش بدل که فقط سه بازیگر دارد در فضای یک بیمارستان و به روایت یک مستندساز از مرگ مغزی یک بدلکار اشاره می‌کند.

تئاتر بدل که به نویسندگی و تهیه‌کنندگی آهو امیرصمیمی کارگردانی می‌شود. این روزها هر شب از تاریخ ۳۰ مرداد تا ۲۸ شهریور ماه از ساعت ۲۱ در سالن استاد انتظامی واقع در پارک هنرمندان برگزار خواهد شد. در این نمایش نقش پرستار را مژگان معقولی، نقش پزشک را وحید الهویی و نقش مهرزاد یا همان برادر بدلکار داستان را مسعود ملکوتی نیا بازی می‌کنند.

نمایش بدل داستانی چندوجهی از پیچیدگی‌های روابط و ذهن انسان

نمایش بدل علاوه بر این که روایتی از داستان تجربه اهدای عضو خانواده‌های است که به اهدای اعضای بدن عزیزانشان بله گفته‌اند، داستانی چندوجهی دارد که یکی از آن‌ها پیچیدگی روابط و ذهن انسان‌هاست. از طرف دیگر این داستان با روایت عقده‌ها و ایگوهای شخصی مهرزاد که برادر دوقلوی بدلکار داستان است سعی دارد نشان دهد انسان موجودی غیرقابل پیش‌بینی است و به عبارتی گره‌افکنی‌های این شخص را از دید پزشک بدلکار و پرستار آن بیمارستان که شاهد مرگ مغزی او بودند به این شکل که «چرا یه نفر باید چنین کاری بکنه؟ معلومه! چون این آدمیزاد دوپا همیشه یه کارهایی می‌کنه که هیچیش با هیچیش جور در نیاد، ولی انجامش میده دیگه» روایت کند.

نمایش بدل

از جذاب‌ترین دیالوگ‌های این نمایش می‌توان به روایتی که از دوقلوها دارد اشاره کرد. «دوقلوها موجودات جالبین نه برای خودشون، برای کسایی که اونا رو از بیرون می‌بینن. وقتی هم که اونقدری شبیه باشن که مو نزنن که دیگه نور علی نوره»

در جای دیگر این داستان به نقل از پرستار به تجربه سخت مادران داغدیده از مرگ مغزی فرزندان اشاره می‌شود: «من خودم یه مادرم… پسر هفت ساله دارم، می‌تونم درکش کنم. آخه یه مادر طاقت دیدن… نه اصلا نمی‌خوام حتی یه لحظه بهش فکر کنم. باور کنید هیچ‌وقت نمی‌ذارم کارت اهدای عضو بگیره، می‌دونم عضو کسی رو با کارت اهدا نمی‌کنن و باید حتما رضایت خانوادش باشه‌ها ولی نه! اجازه نداره! بهش حق می‌دادم اینقدر شلوغ کنه و بگه راضی نیست، آخه تو اون وضعیتی که پاره‌ی تنِ آدم، هم حرکات قفسه سینه‌ش شبیه نفس کشیدنه و هم قلبش می‌زنه، چطور میشه براش توضیح داد که مرگ مغزی یعنی مرگ و با کما فرق داره؟ این فقط و فقط به خاطر دستگاه‌های ماست.»

علاقه‌مندان به خرید بلیط این نمایش و حمایت و آشنایی با داستان اهدای عضو به روایتی جذاب می‌توانند به سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com/p/badal مراجعه کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا