اقتصادی

ضرر طلافروشان از نوسانات قیمت طلا/ تقاضا زیاد شد اما فروشندگان آسیب دیدند!

افزایش قیمت دلار درهفته گذشته باعث نوسانات قیمت طلا و سکه شد. حالا باید دید این اتفاقات برای طلافروشان و فعالان این بازارها چه تبعاتی داشته است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در چند مدت گذشته چند عامل باعث افزایش قیمت دلار شد؛ اخبار سیاسی مثل قطعنامه شورای حکام و ابهام در نتایج مذاکرات وین و از سوی دیگر افزایش انتظارات تورمی و جو هیجانی در جامعه. این شرایط نوسانات قیمت طلا را نیز در پی داشت.

در واقع، از آنجایی که قیمت دلار مهم‌ترین عامل موثر بر نوسانات قیمت طلا و سکه است، این دو فلز داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. ابتدای این هفته بود که طلا و سکه به مرز تاریخی خود نزدیک شدند و پا به کانال‌های جدیدی گذاشتند.

اما این نوسانات و افزایش قیمت‌ها برای طلافروشان و فعالان این حوزه چه تبعاتی داشته است؟

طلا


وضعیت بازار طلا و سکه پس از نوسانات قیمتی


نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: ۱۰ روز گذشته به دلیل نوسانات و افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی و به تبع آن تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت طلا و سکه، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه افزایش پیدا کند.

او در مورد تبعات این شرایط برای طلافروشان گفت: نوسانات قیمتی و افزایش تقاضا باعث شد در این ۱۰ روز طلافروشان به‌شدت ضرر کنند. چرا که فروشندگان ناچار بودند مصنوعات و سکه‌های فروخته شده را با قیمت بالاتری خریداری و جایگزین کنند. البته از روز دوشنبه بازار به ثبات و آرامش رسیده است.

در زمان اوج حباب به بازار ورود نکنید


بذرافشان معتقد است در این مدت خریدار نسبت به فروشنده در این بازار بیشتر بوده. او ادامه داد: هنگامی که قیمت‌ها و حباب به اوج می‌رسد بهتر است مردم به بازار ورود نکنند. ولی متاسفانه این افزایش قیمت ارز و طلا در بازه‌ای باعث رفتار هیجانی مردم و افزایش تقاضا شد.

بذرافشان بیان کرد: خوشبختانه از ابتدای روز دوشنبه،صحبت‌های رئیس بانک مرکزی در رابطه با کنترل و تزریق ارز به صرافی‌ها باعث شد تا حدودی قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کند. در نتیجه تقاضا در بازارهای داخلی نیز نزولی شد.

او درمورد کاهش قیمت‌ها گفت: درحال حاضر هرمثقال طلای ۱۸ عیار حدود ۲۱۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۴۲ هزار تومان،‌سکه حدود یک میلیون تومان، نیم سکه حدود ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۵ هزار تومان کاهش داشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا