اقتصادی

پیش‌بینی بازارهای دلار و طلا / نگاهی به بازارهای مالی ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

بازارهای مالی امروز مسیر همسانی را طی نکردند. قیمت طلا صعودی بود، ولی سکه مسیری کاهشی را طی کرد. شاخص بورس نیز امروز نزولی بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، طلا و دلار امروز روندی افزایشی را پیمودند، اما سکه مسیری کاهشی داشت و بورس نیز نزولی بود.

پیش‌بینی Galaxy Digital در مورد بیت‌کوین


جیسون اوربان، یکی از مدیران Galaxy Digital در مصاحبه با کیتکونیوز گفت: بیت‌کوین و اتریوم پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی تا اوایل سال آینده را دارد.

«من قبلا عقیده داشتم بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار دلار و اتریوم تا ۷ هزار دلار رشد می‌کند. اما حالا فکر می‌کنم این اتفاق در اوایل سال ۲۰۲۳ محتمل است.»

تکنیکال


اگرچه اندیکاتور مکدی در نمودار چهار ساعته بیت‌کوین در محدوده ۴۲ هزار دلار سیگنال خرید صادر کرد اما سایر اندیکاتورها از کوتاه‌مدت بودن این سیگنال خبر می‌دانند. هم‌زمان با اینکه مکدی سیگنال خرید صادر کرد MFI که نشان‌دهنده ورود و خروج پول است روندی نزولی گرفت و حالا در آستانه ورود به محدوده اشباع فروش است.

کندل‌های بیت‌کوین در نمودار چهار ساعته به میانه کانال بولینگرباند برخورد کردند اما تقاضا آنقدری قوی نبود که بیت‌کوین بتواند میانه کانال بولینگرباند را بشکند. شاخص مقاومت نسبی هم روندی نزولی دارد و به سمت ورود به محدوده اشباع فروش در حرکت است.

اگر بیت‌کوین محدوده ۴۲ هزار دلار را از دست بدهد احتمالا تا ۴۰ هزار دلار ریزش می‌کند. احتمال ریزش تا ۴۰ هزار دلار وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود بیت‌کوین فعلا در کانال ۴۰ هزار دلار باقی می‌ماند. اما اگر دوباره خبر بدی به بازار برسد احتمال ریزش بیشتر وجود دارد.

البته سیگنال‌های جزئی بازگشت قیمت در نمودار زوزانه بیت‌کوین دیده می‌شود اما هنوز نمی‌توان بازگشت قیمت را پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند.

بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن ۱٫۷۴ درصد افت داشت و به محدوده ۳۸۰ هزار و ۲۹۵ واحدی رسید.

معامله‌گران در این روز ۴۸۴ هزار و ۱۷۷ معامله به ارزش ۴۹ هزار و ۵۴ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نمادهای فولاد، فملی، شستا، فارس، ومعادن، شبندر، شپدیس و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای مبین، وامید، لوتوس، اپال و پرداخت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس منفی شد


در روز سه‌شنبه شاخص فرابورس با افزایش ۲۹۵ واحدی به محدوده ۱۹ هزار و ۹۳۰ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۲۷۸ هزار و ۲۶۷ معامله بود.

امروز نمادهای هرمز، زاگرس، آریا، صبا، شگویا، ارفع و شاوان بیشترین تاثیر منفی و نمادهای وسپهر، بپاس، مارون و دماوند نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

نمادهای تجلی، آریا، کرمان، ثتران، فرابورس، صبا و فزر نیز لقب نمادهای پرتراکنش فرابورس را گرفتند.

آخرین قیمت ۴۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۳۰۵ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود پنج هزار میلیارد تومان رسید.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز به واسط خبری که از بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر صنایع فولادی منتشر شد، فشار عرضه در بازار اتفاق افتاد که بیشتر از اثر تحلیلی سود شرکت‌ها، از جو روانی به وجود آمده ناشی می‌شد.

وی افزود: البته سرمایه‌گذار حق دارد در جایی سرمایه‌گذاری کند که امنیت داشته باشد و هر روز نگران بخشنامه و دستورالعمل جدیدی نباشد که به هر حال امیدواریم این موضوع ختم به خیر شود.

این کارشناس بیان کرد: این کارشناس بازار سرمایه درباره بورس فردا، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود جو معاملات امروز برای فردا هم ادامه یابد. حقوقی‌ها تنها نظاره‌گر بودند و نشان دادند که از اصلاح قیمت‌ها چندان بدشان نمی‌آید، اما کلیت بازار نشان از ارزنده بودن بازار دارد.

پیش‌بینی دلار


حق‌شناس درمورد روند بازار ارز بیان کرد: چون در چند هفته گذشته اخبار مثبتی مبنی بر بازگشت به برجام می‌آمد قیمت دلار کنترل شده بود. از وقتی که اخبار کمرنگ شده و تقریبا به بن‌بست رسده است قیمت دلار در حال افزایش است و دولت سعی دارد با یکسری خبرها بازار ارز را کنترل کند مثل آزادسازی منابع.

حق‌شناس ادامه داد: اگر بازگشت به برجام صورت بگیرد به صورت روانی واقعیت‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قیمت دلار احتمال دارد در نیمه اول سال تا حدودی کنترل شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: چون بحث بی‌انضباطی دولت و رشد نقدینگی به شدت ادامه دارد، علیرغم اینکه دولت چاپ پول را کنترل می‌کند، شاهد هستیم پایه پولی درحال بالا رفتن در آمارها است و ضریب فزاینده به شدت زیاد شده است.

او در پایان بیان کرد: اگر برجام صورت نگیرد خبرهای روانی هم تاثیرگذار نخواهد بود و قیمت دلار در نیمه اول سال رشد قابل توجهی خواهد کرد و و حتی ممکن است سقف قبلی را هم بشکند.

چه خبر از طلا و سکه


علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز امروز نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و به یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

اما قیمت سکه طرح جدید اکنون روند کاهشی دارد و ۱۳ میلیون و ۱۵۸هزار تومان ثبت شده است.

قیمت سکه طرح قدیم در لحظه تنظیم این خبر صعودی است و با نرخ ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و به قیمت ۱۹۵۲٫۱۳ دلار معامله می‌شود. اما نسبت به ساعاتی از روز گذشته بیشتر است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا