سبک زندگی

هر آنچه یک مرد باید درباره مراقبت از پوستش بداند

برخی از آقایان هیچ‌وقت مراقبت از پوست خود را جدی نمی‌گیرند. اما این افراد باید بدانند که مراقبت از پوست به معنی انجام کار خاص و پیچیده‌ای نیست.

برای داشتن یک پوست بدون جوش، لک و چین و چروک فقط کافی است چند نکته‌ی کوچک را رعایت کنند تا در دراز مدت نتایج خوب آن را ببینند.

در این مقاله که به طور ویژه مراقبت از پوست آقایان را بررسی می‌کند، یاد می‌گیرید چطور با جوش صورت مبارزه کنید، با وجود پوست حساس اصلاح کنید و چین و چروک‌های صورت را کاهش دهید. علاوه بر این، شما را با روش صحیح انتخاب محصولات مراقبت از پوست آقایان آشنا خواهیم کرد.

۳ گام مهم برای مراقبت از پوست آقایان

رسیدگی به ظاهر و سلامت پوست علاوه بر کمک به جلوگیری از پیری زودرس باعث بهبود روحیه هم می‌شود. طبق گفته‌ی دکتر «ویلیام کوان» (Dr. William Kwan)، متخصص پوست در کالیفرنیا، ۳ گام مهم برای شروع مراقبت از پوست آقایان وجود دارد که افراد معمولا آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

۱. تمیز کردن پوست

نکته‌ای که برخی از آقایان به درستی رعایت می‌کنند این است که هر روز صبح صورت خود را نمی‌شویند! شستن بیش از حد، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.

ولی رعایت این نکته تنها زمانی جواب می‌دهد که هر شب صورت خود را بشویید. تمیز کردن پوست شب‌ها قبل از خواب بسیار مهم است، چرا که نباید اجازه دهیم آلودگی و کثیفی در طول شب جذب منافذ پوست شود.

دکتر کوان توصیه می‌کند برای کاش چربی سطح پوست، قبل از اصلاح صورت از شوینده‌های فومی ملایم استفاده کنید. در صورتی که پوست حساسی ندارید می‌توانید گاهی اوقات از شوینده‌ی صورت لایه‌بردار نیز استفاده کنید تا یک اصلاح بهتر و فوق‌العاده تمیز را تجربه کنید.

نکته: در صورتی که پوست چرب دارید، می‌توانید صبح‌ها برای تمیز کردن پوست خود از حوله‌ی داغ استفاده کنید و بعد با آب سرد پوستتان را تازه کنید.

۲. ترمیم کردن پوست

پوست ما به دلیل استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در طول زمان در معرض آسیب قرار دارد. استرس اکسیداتیو به زبان ساده واکنش منفی بدن ما به عوامل مخربی است که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

  • آلودگی هوا
  • دود سیگار
  • مواد شیمیایی صنعتی
  • اشعه‌ی فرابنفش

سرم‌های آنتی‌اکسیدان مثل سرم ویتامین C برای کاهش این آسیب‌ها بسیار مناسب است و استفاده از آن باید صبح‌ها به عنوان یک نرم‌کننده در برنامه روزانه شما قرار داشته باشد. در صورتی که صبح‌ها صورت خود را اصلاح می‌کنید، بعد از اصلاح صورت از سرم استفاده کنید.

نکته: آقایان بالای ۳۰ سال بهتر است قبل از خواب از یک کرم حاوی رتینول استفاده کنند. رتینول بهرفع چین و چروک و خطوط ریز کمک می‌کند.

۳. مرطوب کردن و محافظت از پوست

صبح‌ها در کنار سرم آنتی‌اکسیدان از کرم مرطوب‌کننده‌ای که حداقل SPF 30 داشته باشد هم استفاده کنید. کرم ضدآفتاب فقط برای ساحل یا ورزش‌های بیرون از سالن نیست. بودن در معرض نور آفتاب در طول روز هنگامی که در خیابان قدیم می‌زنید یا هنگامی که در تراس خانه استراحت می‌کنید، چین و چرک صورت را افزایش می‌دهد و باعث آسیب به پوست می‌شود. اما برای شب باید از یک مرطوب‌کننده‌ی سبک و بدون ضدآفتاب استفاده کنید.

نکته: در صورتی که پوست خشکی ندارید، نیازی نیست شب‌ها از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. کرم مرطوب‌کننده مثل نوشیدن آب است و قرار است که تشنگی پوست را برطرف کند، پس اگر پوست شما شب‌ها تشنه نیست از آن استفاده نکنید.

انتخاب صحیح محصولات مراقبت از پوست آقایان

این روزها محصولات بسیار متنوعی برای آقایان در بازار وجود دارد. شاید صنعت محصولات مراقبت از پوست ویژه‌ی آقایان هیچ وقت تا این حد رونق نداشته است. این رونق بسیار خوب است ولی شاید باعث شود به دلیل هجوم محصولات مختلف برای انتخاب صحیح دچار سردرگمی شوید. در ادامه چند نکته را که هنگام انتخاب باید به یاد داشته باشید مطرح می‌کنیم.

محصولات متنوعی برای آقایانی که به سلامت و ظاهر خود اهمیت می‌دهند وجود دارد؛ از روغن‌های گران‌قیمت مخصوص ریش و کرم دور چشم بگیرید تا بالم‌های لب جمع و جور و کوچک. کمپانی‌های تولیدکننده‌ی لوازم بهداشتی و آرایشی امروزه بیشتر از هر وقت دیگری محصولات مخصوص آقایان تولید می‌کنند. اما همین تنوع محصول ممکن است انتخاب را برای شما دشوار کند. در اینجا چند نکته‌ی مهم را که باید قبل از خرید لوازم بهداشتی برای آقایان در نظر داشته باشید به شما یاد می‌دهیم.

۱. نوع پوست خود را بشناسید

به دلیل تاثیر هورمون تستوسترون، آقایان اغلب پوست ضخیم‌تر و چرب‌تری نسبت به خانم‌ها دارند. از این رو اکثر محصولات مراقبت از پوست آقایان طوری طراحی شده‌اند که فاقد چربی باشند و چربی اضافی پوست را از بین ببرند. اما اگر پوست خشک و پوسته پوسته دارید، دقت کنید که حتما محصولات مناسب برای پوست خشک تهیه کنید. دکتر کوان به کسانی که پوست خشک دارند استفاده از پاک‌کننده‌های کرمی و مرطوب‌کننده‌های قوی را توصیه می‌کند.

برخی افراد هم ممکن است که پوست ترکیبی داشته باشند. پوست ترکیبی به پوستی گفته می‌شود که در برخی نقاط صورت خشک و در برخی نقاط مثل بینی و چانه چرب است. در این صورت باید به دنبال محصولاتی باشید که مشخصا برای پوست‌های ترکیبی ساخته شده‌اند.

اگر پوست حساسی دارید و گاهی احساس سوزش، کشیدگی و التهاب را تجربه می‌کنید، به دنبال محصولاتی باشید که کمترین تنوع ممکن از مواد اولیه در ساخت آن‌ها به کار رفته باشد.

نکته: بهتر است به جای استفاده از کرم‌های همه‌کاره یا All in One به دنبال محصولات تخصصی که مشخصا برای نوع پوست شما طراحی شده‌اند بروید.

۲. جنسیت را فراموش کنید

محصولات مراقبت از پوست آقایان محصولات خوبی هستند اما بسیاری از محصولات مراقبت از پوست معروف موجود در بازار، بدون در نظر گرفتن جنسیت تولید می‌شوند و هم برای آقایان مناسبند و هم برای خانم‌ها.

خودتان را بر اساس شکل بسته‌بندی به سری خاصی از محصولات محدود نکنید. اگر قصد دارید از عطر و بو پرهیز کنید، می‌توانید از محصولات بدون عطر و اسانس یا fragrance-free استفاده کنید. یا می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که رایحه‌هایی مانند چوب صندل یا سدر دارند. این رایحه‌ها همچنین می‌توانند تاثیری آرام‌بخش داشته باشند.

۳. نژاد خود را در نظر بگیرید

ژن و نژاد شما می‌تواند روی نوع پوست و نیاز‌‌‌‌‌های آن تاثیر بگذارد. آقایانی که پوست‌های تیره و موهای مجعد دارند معمولا بیشتر دچار موهای زیرپوستی می‌شوند. این افراد بهتر است برای از بین بردن موهای بدنشان به جای تیغ اصلاح، از پودر یا کرم موبر استفاده کنند.

طبق گفته دکتر کوان، معمولا تغییر نامنظم رنگدانه‌های پوست در مردان آسیایی و نژاد هیسپانیک بیشتر رخ می‌دهد. به همین جهت بهتر است این دسته از مردان هنگام قرارگیری در معرض آفتاب بیشتر محتاط باشند و در صورت لزوم از محصولات روشن‌کننده‌ی پوست استفاده کنند.

۴. محصولات مختلف را تجربه کنید

انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب گاهی به کمی آزمون و خطا نیاز دارد. پس در صورت امکان از فروشگاهی خرید کنید که امکان پس دادن محصول را دارد یا ابتدا از سمپل محصول استفاده کنید.

مدیریت کردن التهاب و جوش‌های پوست

پوست ناهموار معمولا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که آقایان با آن درگیر هستند؛ مشکلاتی مثل بریدگی با تیغ، موهای زیرپوستی و جوش‌های چرکی باعث ناهمواری پوست می‌شوند. اصلاح صورت با تیغ یکی از رایج‌ترین دلایل التهاب پوست است اما یک برنامه‌ی خوب روتین برای مراقبت از پوست می‌تواند در کنار اصلاح صورت باعث بهبود پوست شود.

برای رفع جوش و مشکلات پوستی مشابه می‌توانید در حمام از پاک‌کننده‌های محلولی سالیسیک اسید یا بنزوئیل پروکساید استفاده کنید. این شوینده‌ها معمولا برای درمان انواع جوش‌ و آکنه موثر هستند. دکتر کوان می‌گوید من به افرادی که به دلیل استفاده از تیغ صورت دچار التهاب پوستی می‌شوند، ریش‌تراش‌های برقی را پیشنهاد می‌کنم.

سالیسیک اسید بهتر است یا بنزوئین پروکساید؟

سالیسیک اسید: به دلیل پاک کردن منافذ و سطح پوست از سلول‌های مرده، به عنوان یک لایه‌بردار برای قبل از اصلاح استفاده می‌شود. یک محلول ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان است که با آسیب و قرمزی پوست مبارزه می‌کند.

بنزوئیل پروکساید: با باکتری‌های روی سطح پوست که باعث جوش صورت می‌شوند مباره می‌کند اما قوی‌تر از سالیسیک اسید است و ممکن است در پوست‌های حساس باعث ایجاد قرمزی و سوزش شود.

آیا آقایان به مراقبت از پوست اهمیت می‌دهند؟

پیش‌بینی شده است ارزش بازار محصولات بهداشتی آقایان در پایان این دهه به بیش از ۶۰ میلیارد دلار برسد. این آمار نشان می‌دهد مردان هر روز بیشتر ایده‌های قدیمی مثل این که مراقبت از پوست فقط مختص خانم‌هاست و آقایان نباید به پوست خود اهمیت بدهند را رها می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد اختلالات و مشکلات پوستی می‌تواند روی تصور فردی، روابط و عملکر افراد تاثیر مستقیم بگذارد. اما هیچ‌وقت برای ایجاد یک عادت خوب در مراقبت از پوست دیر نیست.

نتایج تحقیق مربوط به یک پایان‌نامه در دانشگاه کارلستاد سوئد نشان داد که مردان در سنین بین ۱۵ تا ۴۵ سال در حال آگاه‌تر شدن نسبت به اهمیت کنترل بهداشت و ظاهر خود هستند و تمایل بیشتری به پذیرش ایده‌های مربوط به مراقبت از خود پیدا کرده‌اند. این مردان محصولات مراقبت از پوست را به عنوان راهی برای حل کردن مشکلات پوستی و افزایش اعتماد به نفس می‌خرند.

در نهایت تلاش برای رفع مشکلات پوستی، کنترل شما روی آن‌ها را بیشتر می‌کند و برای بالا بردن اعتماد به نفس مفید خواهد بود.

منبع: Healthline– دیجی کالامگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا