اجتماعی

هزینه تولید آب ۱۰۰۰۰ تومان؛ دریافت از مردم ۱۰۰۰ تومان!

اتابک جعفری مدیر آبفای کشور در نشست خبری گفت: هزینه بهره برداری و توزیع آب برای هر مترمکعب ۱۰۰۰۰ تومان بوده که از مردم تنها ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ تومان دریافت می شود.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، اتابک جعفری مدیر آبفای کشور در نشست خبری گفت :۴ برنامه برای تأمین آب شرب در نظر گرفته که مردم دچار مشکل نشوند؛ زمستان، بهار، تابستان و در مرحله چهارم تا پایان ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: پروژه و برنامه‌های میان مدتی میان مدتی از جمله استفاده از آب دریا و آب‌های لبشور را به سمت آب شرب سوق دهیم که حداقل نیاز مردم را برآورده کنیم، فاز یک جهاد آب رسانی اکنون ۷ هزار و ۲۰۰ روستا از طریق نهادهای انقلابی پیش رفت که شروع پروژه از فروردین تا کنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: اکنون جهاد آبرسانی روند مناسبی دارد و ۳ هزار روستای دیگر از طریق پیمانکاران پیش برده این اما خیرین وارد حوزه آبرسانی شده‌اند و ۵ هزار روستای دیگر از طریق خیرین آبرسانی می‌شوند.
به گفته جعفری تا پایان دولت روستاهای بالای ۲۰ خانوار آبدار می‌شوند تا نگرانی برای افق ۲۰ ساله آنها وجود نداشته باشد.

اتابک جعفری مدیر عامل آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سوال مهر که تعرفه آب شهری و روستایی بدون در نظر گرفتن یارانه چقدر است، گفت: هزینه آب روستایی گران‌تر است زیرا منبع آبی دور تر است، اما به طور کلی ۴ هزار تومان برای بهره برداری و ۶ هزار تومان برای توزیع که در مجموع ۱۰ هزار تومان برای مردم است ولی اکنون برای بخش خانگی مبلغی بین ۱۰۰۰ تا ۱,۵۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شود و ۶۵ هزار میلیارد زیان انباشت ما به التفاوت ناشی از این تفاوت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد.

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب در نشستی خبری اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار ۱۴۰۲، تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد، برای تمامی شهرهای کشور به منظور تأمین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند.

وی افزود: درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد.

جعفری با بیان اینکه “در سطح کشور ۴ درصد مشترکان آب، بدمصرف هستند”، گفت: برای مشترکان بدمصرف، ابتدا اخطار داده می‌شود، اگر روند مصرف خود را اصلاح نکنند، در وهله بعد با ۶ ساعت قطعی آب مواجه می‌شوند.

وی افزود: البته عموم مردم در سال جاری در اصلاح روند مصرف، همکاری داشتند به طوری که مشترکان پرمصرف آب در تهران از ۴۸ درصد به ۳۵ درصد و مشترکان بدمصرف تهرانی از ۸ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است‌.
آب از شبکه توزیع را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: از صنایعی مثل صنایع غذایی و دارویی که نیاز به مصرف آب از شبکه دارند، خواسته شده تا در زمینه اصلاح شبکه و کاهش هدررفت سرمایه گذاری کنند تا ۲۵ درصد از مقداری که از هدررفت جلوگیری شده، به صنعت سرمایه گذار تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: با بخشنامه جدیدی که ابلاغ شده، صنایع جدید نمی‌توانند از شبکه یا منابع آب شرب، آبی دریافت کنند و باید از ابتدا به فکر تأمین آب از پساب یا منابع غیرمتعارف باشند و صنایع در مدار بهره برداری فعلی نیز، باید به دنبال جایگزینی منابع تأمین آب خود با پساب و منابع غیرمتعارف باشند.

وی در خصوص نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف و وضعیت صدور قبوض این بخش اظهار کرد: مشترکان پر مصرف دو برابر الگو و مشترکان بدمصرف بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند که برای این دسته از مشترکان قبوض بالاتری صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در تهران آب ۱۷ هزار مشترک بدمصرف پس از اعلام تذکر قطع شده که اجرای چنین برنامه‌هایی منجر به این شده است که میزان بدمصرف ها از هشت درصد به پنج درصدکاهش یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که در تهران و سایر استان‌ها صورت می‌گیرد، تعداد بدمصرف ها کم‌تر شود و به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه تعداد مشترکان بدمصرف معادل چهار درصد مشترکان است، اظهار کرد: به این دسته از مشترکان ابتدا اخطار داده می‌شود در صورت عدم رعایت به طور موقت آب آنها قطع می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا