اقتصادی

هزینه مواد غذایی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه مواد‌غذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار ۳ نفره در ماه بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و ….، مبلغی معادل ۶ میلیون و شصت و شش هزار تومان خواهد بود.

به گزارش روند بازار به نقل از جماران، بالاخره حداقل دستمزد مصوب کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. بر این اساس حقوق و مزایای کارگران بین ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت.

در این گزارش با بررسی هزینه خورد و خوراک ماهیانه یک خانوار تهرانی (سه نفره) در آغاز سال ۱۴۰۲، می خواهیم بدانیم چه سهمی از حداقل مزد سال ۱۴۰۲ به این شاخص حیاتی اختصاص پیدا می کند.

بنا بر این گزارش، وعده‌های غذایی هر خانوار به دو وعده صبحانه و «ناهار-شام» تقسیم و قیمت تمام شده هر کدام به تفکیک ارائه شده است.

صبحانه ساده «نان و پنیر و چای» ۲۲۳ هزار تومانی در هفته

وعده‌غذایی صبحانه: با احتساب قیمت‌های این جدول، هزینه یک خانواده سه نفره تهرانی باید برای خرید شیر، پنیر، نان، چای و قند و شکر در هفته مبلغی معادل ۲۲۳ هزار و دویست تومان خواهد شد.

نوع خوراکیمیزان مصرف روزانههزینه لازم در هفته(تومان) روز اخر سال ۱۴۰۱هزینه لازم در هفته(تومان) آذر ۱۴۰۱هزینه لازم در هفته (تومان) شهریور ۱۴۰۰
شیر۳/۴ بطری۱۱۰.۰۰۰۱۱۰.۰۰۰۵۹.۸۵۰
چای۱۰ گرم۱۸.۲۰۰۱۴.۵۰۰۱۱.۲۰۰
نانیک قرص۳۵.۰۰۰۳۵.۰۰۰۲۸.۰۰۰
پنیر۵۰ گرم۳۵.۰۰۰۳۰.۵۰۰۱۷.۰۰۰
قند و شکردو حبه قند و ۳۰ گرم شکر برای هر نفر۲۵.۰۰۰۲۵۰۰۰۹.۰۰۰
جمع کل ۲۲۳۲۰۰۲۱۵۰۰۰۱۳۰.۰۵۰

لازم به ذکر است که مجموع این هزینه ها در سال ۹۷ کمتر از ۵۷ هزار تومان بوده است. همچنین سعی شده است قیمت آن دسته از مواد خوراکی که توسط عموم مردم تهیه می شود ملاک محاسبات قرار گیرد برای مثال در خصوص نرخ لبنیات، قیمت محصولات شرکت های متعلق به دولت که مورد استفاده عموم مردم می باشد، لحاظ شده است.

وعده‌غذایی ناهار و شام

همچنین یک خانواده تهرانی باید برای تهیه ۱۴ وعده غذایی خود (در ۷ روز هفته) به غیر از صبحانه، مبلغی معادل ۹۳۳.۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. این مبلغ با توجه به هزینه‌ مواد اولیه وعده‌های غذایی که به طور معمول توسط یک خانواده مصرف می شود، بدست آمده است.

غذا و تعداد وعده هامحتویات غذاقیمت تمام شده برای خانوار(تومان)
ماکارونی«۲ وعده» دو بسته ماکارونی رشته ای ۵۰۰ گرمی، ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، یک بسته سویا ۲۰۰ گرمی۱۱۳۰۰۰
خورشت«۱ وعده»۱۵۰ گرم گوشت، ۱۰۰ گرم حبوبات،  400 گرم برنج پاکستانی- سبزی۱۱۸۰۰۰
لوبیاپلو یا عدس پلو«۱ وعده»شامل ۱۰۰ گرم گوشت، ۱۰۰ گرم حبوبات، ۴۰۰ گرم برنج پاکستانی۶۵۵۰۰
پلو و مرغ« ۲ وعده»شامل یک مرغ کامل ۲.۵ کیلویی و ۸۰۰ گرم برنج  پاکستانی۲۱۵۰۰۰
پلو و تن ماهی«۱ وعده»قوطی تن ماهی ۱۲۰ گرمی + ۴۰۰ گرم برنج۸۲۰۰۰
کوکوسبزی«۱ وعده» سبزی+ ۵ عدد تخم مرغ۵۵۰۰۰
کوکوسیب زمینی«۱ وعده»سیب زمینی + تخم مرغ۳۸۰۰۰
کتلت یا شامی«۱ وعده»سیب زمینی+ ۱۰۰ گرم گوشت+ تخم مرغ ۶۵۰۰۰
خوراک لوبیا سبز«۱ وعده»شامل ۳۰۰ گرم گوشت+ هویج+لوبیا سبز۱۳۱۰۰۰
املت«۱ وعده» گوجه و تخم مرغ۳۰۰۰۰
نیمرو«۱ وعده» 6 عدد تخم مرغ۲۱۰۰۰
مجموع ۹۳۳۵۰۰

اما هزینه‌های دیگری نیز مطابق جدول اعلام شده برای تامین مواد غذایی مورد نیاز یک خانواده وجود دارد که بر مبنای آن، برای تهیه میوه مورد نیاز خانواده (هر نفر یک سیب در طول روز) معادل ۵۲۰ هزار تومان در ماه، رب گوجه ۸۰۰ گرمی معادل ۴۰ هزار تومان درماه، لبنیات متفرقه معادل ۳۵۰ هزار تومان در ماه، سبزیجات خوردنی معادل ۳۰ هزار تومان در ماه، روغن ۱.۵ لیتری معادل ۸۵ هزار تومان درماه، پیاز و سیب زمینی نیز معادل ۲۵۰ هزار تومان در ماه و ۷۰ قرص نان لواش در ماه معادل ۳۵ هزار تومان است.

به گزارش جماران، با توجه به بررسی صورت گرفته، هزینه مواد‌غذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار ۳ نفره در ماه بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و ….، مبلغی معادل ۶ میلیون و شصت و شش هزار تومان خواهد بود. این رقم در آذر ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۱ میلیون تومان بوده است؛ ضمن اینکه تعیین مبلغ فوق با توجه به حداقل لازم موادغذایی اولیه، پایین ترین نرخ ها و ارزان ترین برند ها محاسبه شده که در جدول زیر به طور کلی قابل مشاهده است.

نوع خورد و خوراکهزینه ماهیانه لازم در روز آخر سال ۱۴۰۱ (تومان)هزینه ماهیانه لازم در آذر ۱۴۰۱ (تومان)هزینه ماهیانه در شهریور ۱۴۰۰ (تومان)
صبحانه۹۵۶.۰۰۰۸۶۰.۰۰۰۵۲۰.۰۰۰
ناهار-شام۴.۰۰۰.۰۰۰۳.۲۱۰.۰۰۰۲.۰۰۰.۰۰۰
نان، میوه و تره بار، لبنیات، روغن، چاشنی و … ۱.۱۱۰.۰۰۰۱.۰۴۰.۰۰۰۳۳۹.۰۰۰
مجموع۶.۰۶۶.۰۰۰۵.۱۱۰.۰۰۰۲.۸۵۹.۰۰۰


این نشان می دهد حداقل هزینه خورد و خوراک یک خانواده سه نفره تهرانی در ماه چیزی حدود ۷۵ درصد دستمزد مصوب یک کارگر متاهل با فرزند در سال ۱۴۰۲ را در بر می گیرد. هزینه های مسکن، ارتباطات، حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و … نیز در کنار هزینه امنیت غذایی حداقلی شرایط نگران کننده ای را برای اقشار کم درآمد جامعه رقم می زند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا