اقتصادی

همه چیز درباره صندوق پالایش یکم

روند بازار – پالایش در واقع نماد صندوق پالایشی یکم است که یکی از نمادهای گروه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است. پس از دارا یکم که کلکسیونی از نمادهای بانکی بود، دولت سهام خود در ۴ نماد شتران، شبندر، شپنا و شبریز را در قالب صندوق پالایشی یکم با تخفیف به میزان ۵ میلیون تومان به هر دارنده کد ملی عرضه کرد.

در واقع صندوق پالایشی یکم، صندوق ETF شامل ۴ سهم پالایشی است. هر چهار سهم، از سهام خوب و قابل اعتنا در گروه پالایشی بورس ایران برای سهامداران بلند مدت است. پالایش پس از مدت ها، روز ۳ شنبه ۱۱ آذر در روز عرضه اولیه چخزر، بازگشایی شد روی قیمت ۱۱ هزار و ۳۷۴ تومان. دکتر حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود که پالایشی یکم بازگشایی می‌شود، چون از زیاندهی خارج شده و به سوددهی رسیده است.

قیمت هر سهم صندوق پالایشی یکم در روز ۴ شنبه ۱۲ آذر ۹۹ به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. ناو ابطال صندوق پالایشی یکم در این روز، ۱۰۶۷۸۷ ریال بود. صندوق پالایشی یکم نیز دارای دامنه نوسان ۱۰ درصدی است.

با توجه به اینکه میلیون ها نفر دارای صندوق پالایش یکم هستند، احتمالا شاهد افزایش عرضه ها در این نماد روی مقاومت ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل باشیم. اما برای سهامدار بلند مدتی، با توجه به افزایش نرخ ارز و گزارشات ۹ ماهه شرکتهای پالایشی که در آذر و زمستان ۹۹ روی کدال منتشر می شود، نگهداری صندوق پالایشی یکم توصیه می شود.پالایش یکم

تابلو معاملاتی صندوق پالایشی یکم در روز ۴ شنبه ۱۲ آذر ۹۹

بخشی از سهام شرکت های موجود در صندوق پالایشی یکم که در اختیار دولت است در قالب صندوق ETF با تخفیف ۳۰ درصدی به متقاضیان واگذار شده و مهلت پذیره نویسی نیز تا ۳۰ شهریور ۹۹ تمدید شده بود.

چون قیمت این صندوق تحت تاثیر ۴ سهم شتران، شبندر، شبریز و شپنا است، لذا بالا پایین شدن قیمت تابلو معاملاتی این ۴ سهم، مستقیم روی صندوق ETF دوم یا همان پالایش، تاثیر گذار است. لذا اگر این صندوق را دارید، برای اطلاع از سود و زیانش، علاوه بر بررسی تابلو معاملاتی پالایش و تطبیق با ناو ابطال، معاملات ۴ سهم را نیز دنبال کنید. اگر چه برای سهامداران بلند مدتی، پالایش ۱۰ هزار تومانی با پالایش ۱۵ هزار تومانی، تفاوت چندانی ندارد.صندوق پالایشی یکم

تصمیمات مجمع صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم که ۱۲ آذر ۹۹ روی کدال منتشر شد

پالایشی یکم چگونه به پرتفوی سهامداران اضافه می‌شود؟

افرادی که احراز هویت سجام شده اند باید درخواست تغییر کارگزار ناظر را ثبت کنند و پس از آن می توانند صندوق پالایش یکم را در پرتفوی خود مشاهده کنند. افرادی که احراز هویت سجام نشده اند نیز ابتدا باید در سجام احراز هویت شوند و سپس فرآیند مذکور را طی کنند.

داستان مجوز فعالیت پالایش چیست؟

صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم، در اجرای ماده ۲۸ و بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴ و ماده ۲ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب آذر ۸۸ با مجوز این سازمان نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران، به عنوان نهاد مالی ثبت شده است.

این صندوق سرمایه گذاری مجاز است از تاریخ صدور این مجوز (۹ آذر ۹۹) با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چارچوب اساسنامه مصوب خود به عنوان یک نهاد مالی – صندوق سرمایه گذاری فعالیت کند. سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم را صادر کرد؛ به این ترتیب هیچ مانعی پیش روی بازگشایی نماد این صندوق در بازار سهام وجود ندارد.

چه کسانی درباره ارکان صندوق پالایشی یکم تصمیم گیری می کنند؟

طبق گزارشی که ۱۲ آذر روی کدال منتشر شد، تامین سرمایه نوین به عنوان مدیر صندوق پالایشی یکم، شرکت ارقام نگر آریا به عنوان متولی صندوق پالایشی یکم و. موسسه حسابرسی بهراد مشار به عنوان حسابرس صندوث از ارکان صندوق محسوب می شوند.

ارکان تصمیم گیر درباره نماد «پالایش»

وضعیت تابلو ۴ سهم صندوق پالایش یکم

وضعیت ۴ سهم ممتاز گروه پالایشی که در صندوق پالایش هستند در ۱۲ آذر به شرح زیر است. روی مقاومت شاخص کل ۱.۵ میلیون واحدی، اکثرا منفی هستند.

وضعیت تابلو معاملاتی پالایش نفت تهران (شتران) در ۱۲ آذر ۹۹وضعیت تابلو معاملاتی پالایش نفت اصفهان شپنا در ۱۲ اذر ۹۹

وضعیت تابلو معاملاتی پالایش نفت اصفهان شپنا در ۱۲ اذر ۹۹

وضعیت تابلو معاملاتی پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر در ۱۲ آذر ۹۹

وضعیت تابلو معاملاتی پالایش نفت تهران (شپنا) در ۱۲ آذر ۹۹

همه محصولات ۴ سهمی که در صندوق پالایشی یکم حضور دارند در بورس انرژی عرضه می شود که نماد «انرژی۳» از این بابت درامد خوبی شناسایی خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا