دانش و فناوری

هنگام شارژ گوشی‌های هوشمند داخل ماشین مراقب باشید / دو خودرو در چین خاکستر شدند!

فناوری زندگی را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند؛ با این حال، باید همواره خطرات احتمالی ناشی از برخی تکنولوژی‌ها را مد نظر داشته باشیم.

به گزارش روند بازار، به نقل از gizchina این روزها همراه داشتن گوشی موبایل یکی از بایدهایی‌ست که افراد نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند. نیاز کاری و ارتباطی چنان افراد را به این وسیله وابسطه می‌کند که خاموش شدن و در دسترس نبودن آن برای صاحبان گوشی هوشمند با کلافگی و آزار بسیار همراه است. بنابراین برای جلوگیری از خاموش شدن آن، شارژ گوشی‌های هوشمند داخل ماشین تبدیل به فعالیتی عادی و تکراری برای بسیاری از کاربران خودرو در سراسر جهان شده‌است. اگرچه انجام این کار آسودگی خاطر را از جهت روشن ماندن گوشی برای ایشان به همراه دارد. اما در شرایط خاص این عادت می‌تواند عواقب خطرناکی داشته‌باشد.

چند روز گذشته هوا در چین بسیار گرم بود. در این هوا، افراد می‌بایست به تمام تجهیزاتی که نیاز به شارژ دارند توجه ویژه کنند، به خصوص شارژرهای فوق سریع. بر اساس گزارش های خبری تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، حادثه آتش سوزی اخیر خودرو ناشی از احتراق خود به خودی تلفن همراه در جیوجیانگ استان جیانگشی رخ داد. این حادثه باعث سوختگی شدید حداقل دو خودرو شد. بررسی های بعدی در محل نشان می‌دهد که شارژ گوشی‌های هوشمند در خودرو باعث این حادثه است. سازمان آتش نشانی، احتراق خود به خودی خودروها را با گوشی‌های موبایل در حال شارژ مرتبط دانست.

فضای داخلی خودروها می‌توانند در محیط های گرم بسیار داغ شوند

فضای بسته‌خودروها در هوای گرم بسیار داغ و غیرقابل تحمل است. حتی با باز گذاشتن درب‌های خودرو نیز زمان زیادی لازم است، تا اندکی دما کاهش پیدا کند. صاحب یکی از خودروهای خاکستر شده‌ادعا کرد که گوشی هوشمند‌اش بیش از ۱۰ دقیقه داخل خودرو در حال شارژ بود. او همچنین مدعی شد در بزرگراه و قبل از توقف با سرعت در حال رانندگی بوده‌است. با این حال، علت اصلی حادثه در واقع کیفیت گوشی موبایل نیست. علت اصلی آب و هوا و بی احتیاطی صاحب خودرو است. طبق صحبت‌های آتشنشان‌ها، دمای بسته‌داخل خودرو به طور معمول حدود ۶۰ درجه سانتیگراد است و بالاترین آن حتی می تواند تا ۸۰ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

نیاز به احتیاط بیشتر در محیط‌های گرم

در محیط‌های گرم که رفته‌رفته داغ می‌شوند، باتری‌های گوشی های هوشمند مستعد احتراق و انفجار خود به خودی هستند. علاوه بر این، فندک‌ها، اسپری‌های، عطرها، منابع تغذیه موبایل و غیره هنگام گرم شدن در معرض انفجار هستند. علاوه بر این، عینک‌های مطالعه‌، بطری های پلاستیکی و غیره که اثر تمرکز دارند و مانند ذره‌بین می‌توانند نور را متمرکز کنند، نیز قرار دادنشان در خودرو می‌تواند باعث آتش سوزی شود. می‌بایست استفاده از آن‌ها داخل ماشین همراه با احتیاط فراوان باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا