اجتماعی

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۲/۱۷؛ هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۲ استان

سازمان هواشناسی با پیش بینی بارش برف، باران و وزش باد شدید تا شنبه آینده از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۲ استان خبر و هشدار سطح نارنجی صادر کرد.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق استان‌های فارس، بوشهر، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در مناطق مستعد بارش تگرگ و مناطق سردسیر بارش برف پیش بینی شده است.

امروز همچنین برای جنوب خوزستان پدیده گردوخاک پیش‌بینی می‌وشد. روز جمعه از میزان بارش‌های در شمال غرب کشور کاسته شده ولی در سایر مناطق بارش‌ها ادامه دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی شنبه آینده در شمال شرق و شرق فعال بوده و سپس از کشور خارج می‌شود. یکشنبه آینده برای کشور جو آرامی پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه‌های بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق ، ارتفاعات و مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران، همدان، مرکزی، قم، نیمه شمالی فارس، خوزستان، اصفهان، یزد، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۸: قم، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، گیلان، غرب مازندران، سمنان.

جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹: کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، اصفهان، نیمه شمالی فارس، یزد، بوشهر، شمال غرب و شمال کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، دامنه و ارتفاعات در استانهای مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰: خراسان جنوبی، یزد، سمنان، گلستان و نیمه شمالی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، البرز، تهران، نیمه شمالی و شرق خوزستان، ارتفاعات گیلان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات در استان مازندران، اردبیل، زنجان، همدان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، نیمه شمالی خوزستان، قزوین، البرز، تهران.

جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۱۹: لرستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق کرمانشاه، ایلام، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی.

شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰: خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف و بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی
توصیه: اجتناب از سفرهای برون شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل‌ها، در صورت لزوم به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۸

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷: یزد، کرمان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۸: یزد، کرمان.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد، احتیاط در فعالیت کویرنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع موج

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷

زمان پایان: اوایل وقت شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فرا‌ساحل ۱.۵ تا ۲متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل .

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا