اجتماعی

هواشناسی ایران ۱۵ دی ۱۴۰۲ / هشدار نارنجی بارش برف در ۱۶ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش برف در ۱۶ استان و پیش‌بینی بارش‌های قابل ملاحظه از احتمال وقوع کولاک، بهمن و ریزش سنگ در ارتفاعات خبر داد.

به گزارش روند بازار، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب زنجان، کردستان و کرمانشاه بارش باران و برف گاهی همراه با وزش باد آغاز می شود. شنبه گستره بارندگی‌ها همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما کل نوار شمالی کشور را در بر می‌گیرد.

بارش‌ها در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز قابل توجه است،‌ همچنین در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب کشور، مناطقی از مرکز و شرق کشور ابرناکی و بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

یکشنبه آینده گستره فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور است که باعث بارش باران، برف، وزش باد همراه با کاهش نسبی دما در این مناطق می‌شود. دوشنبه آینده در جنوب کرمان، شرق هرمزگان و مناطقی از سیستان و بلوچستان بارش و وزش باد روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از جنوب شرق کشور خارج می‌شود.

سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستقر می شود. طی ۲ روز آینده خلیج‌فارس و تنگه هرمز و فردا دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: بارش برف

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

نوع مخاطره: بارش برف، مه گرفتگی و کاهش دید، در مناطق کوهستانی کولاک برف

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵: آذربایجان شرقی، نوار غربی آذربایجان غربی، غرب و شمال کردستان، غرب کرمانشاه.

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، نیمه شمالی کرمانشاه، همدان، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶

زمان پایان: صبح یکشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت با لحظه‌ای تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۳ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۳ متر در مناطق دور از ساحل با تاکید بر مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های مازندران و گلستان.

منطقه اثر: شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ و یکشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به قفس ها و پاره شدن تورهای صیادی ، خسارت به قایق و شناورهای کوچک، سبک و نیمه سنگین و شیلاتی، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: منع شنا و فعالیت های تفریحی، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا