اجتماعی

هواشناسی ۵ تیر ۱۴۰۳ / فعالیت سامانه بارشی و خسارت به محصولات کشاورزی ۱۱ استان

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوای سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار نارنجی صادر کرد و گفت: در پی بارش‌ها احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

به گزارش روند بازار، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از آخرین وضعیت جوی کشور خبر داد و گفت: امروز (سه‌شنبه، پنجم تیرماه) در شمال غرب برخی نقاط شمال شرق و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در ادامه تاکید کرد: برای روزهای (چهارشنبه، ۶ تیرماه) و (پنجشنبه، هفتم تیرماه) در شمال غرب، برخی نقاط شمال، شرق دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز باز هم انتظار رگبار رعد و برق و وزش باد شدید وجود دارد؛ در ضمن با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر علاوه بر کاهش نسبی دما بارش در سواحل بویژه در نیمه غربی آن یعنی در گیلان و غرب مازندران تقویت می‌شود.

وی در ادامه افزود: طی پنج روز آینده ریزش تگرگ در برخی مناطق مستعد و نیز وزش باد شدید و گردوخاک همراه با سامانه بارشی دور از انتظار نیست. همچنین طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گاهی گردوخاک رخ خواهد داد و در سه روز آینده در شمال شرق، شرق بخشی‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در غرب و شمال غرب و نیز در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی می‌شود.

ضیاییان از صدور هشدار نارنجی هواشناسی تا پایان روز چهارشنبه خبر داد و گفت: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد امروز سه‌شنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان و در روز چهارشنبه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین را در بر می‌گیرد.

این مسؤول افزود: در پی فعالیت این سامانه احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌ای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد و افزود: بر این اساس به مواردی از قبیل احتیاط در سفرها به‌ویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و عدم دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌شود.

منبع
خبرگزاری مهر

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا