اقتصادی

«هیئت حل اختلاف مالیاتی» مرجع رسیدگی به اختلاف‌های مالیاتی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای تصویب کردند که هیئت حل اختلاف مالیاتی مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف‌های مالیاتی باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ماده ۶۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند.

مطابق با این مصوبه، متن زیر جایگزین ماده ۲۲۴ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن می‌شود و به قانون مالیات بر ارزش افزوده تسری می‌یابد:

مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات‌های مالیاتی جز در مواقعی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش‌بینی شده، هر هیئت حل اختلافات مالیاتی از سه نفر به شرح زیر تشکیل می‌شود:

۱- یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور

۲- یک نفر به انتخاب رئیس کل دادگستری استان از میان قضات شاغل یا بازنشسته یا سایر اشخاص بصیر و مطلع در امور مالیاتی که برای مدت سه سال منصوب می‌شوند.

۳- یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، اتاق تعاون ایران، جامع حسابداران رسمی ایران، جامع مشاوران رسمی مالیاتی ایران، مجامع حرفه‌ای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، کانون وکلا، مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه برای مدت سه سال منصوب می‌شوند.

مودی همزمان با اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبه مالیات یکی از مراجع این بند را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در جلسات هیئت حل اختلافات مالیاتی معرفی می‌کند. در صورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تسلیم در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام نکند، با توجه به نوع فعالیت مودی یا موضوع مالیات موضع رسیدگی از بین نمایندگان مزبور با رعایت تبصره ۵ این ماده یک نفر انتخاب می‌شود.

تبصره ۱: جلسات هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو رسمیت می‌یابد و رأی هیئت با اکثریت آرا قطعی و لازم‌الاجرا است ولی نظر اقلیت باید در متن رأی قید شود.

تبصره ۲: هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی دارای استقلال کامل بوده و صرفاً اداره امور دبیرخانه هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی و تشکیل جلسه هیئت‌ها بر عهده سازمان می‌باشد. انشای رأی با رعایت اصل عدالت و بی‌طرفی کلیه اعضا و کاملاً متکی به اسناد و مدارک مثبته و دلایل و شواهد متقن و رعایت اصول و قواعد دادرسی در همان جلسه و یا حداکثر ظرف مدت سه روز کاری پس از برگزاری جلسه توسط نماینده بند ۲ این ماده به عمل آمده و به امضای تمامی اعضا می‌رسد.

مودی یا نماینده قانونی وی مجاز به حضور قانونی وی در جلسه و ارائه دفاعیات به صورت کتبی یا شفاهی است. اظهارات شفاهی باید در صورت جلسه قید و به امضای وی برسد. سازمان به منظور اعمال نظارت موثر بر عملکرد هیئتهای حل اختلاف مالیاتی مکلف است نسبت به مستندسازی فرایند برگزاری جلسات هیئت به نحو مقتضی اقدام کند.

تبصره ۳: حق‌الزحمه اعضای موضوع بندهای ۲ و ۳ این ماده متناسب با تعداد و مدت جلسات و نیز مراحل، منابع مالیاتی و پرونده‌های موضوع رسیدگی از محل اعتباری که به همین منظور در بودجه سالانه سازمان مالیاتی پیش‌بینی می‌شود، مطابق دستورالعملی است که توسط سازمان مذکور تهیه و ابلاغ می‌شود. حق‌الزحمه اعضا به صورت متمرکز از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به حساب اعضا پرداخت می‌شود.

تبصره ۴: سازمان مکلف است نمایندگان معرفی شده در اجرای بندهای ۲ و ۳ این ماده را به عنوان اعضای هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی بپذیرد و با رعایت تبصره ۵ این ماده از آن‌ها جهت شرکت در هیئت‌های مزبور دعوت کند.

تبصره ۵: اسامی کلیه افراد معرفی شده توسط رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل مالیاتی استان و مراجع مذکور در بند ۳ این ماده به تفکیک شهرستان‌ها در سامانه‌ای که به صورت متمرکز و حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌شود، درج می‌شود.

انتخاب افراد موضوع بندهای یک، دو و سه برای هر پرونده در مواردی که در شهرستان مورد نظر بیشتر از یک نفر وجود داشته باشد، به صورت تصادفی توسط سامانه مزبور انجام می‌شود. این سامانه مستقیماً زیر نظر رئیس کل سازمان مدیریت می‌شود.

تبصره ۶: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه هیئت به نحو مقتضی زمینه دسترسی اعضای هیئت حل اختلاف مالیاتی را برابر مقررات مربوطه به مندرجات پرونده مورد اعتراض فراهم کند.

تبصره ۷: هر یک از افراد مذکور در بندهای ۲ و ۳ این ماده در صورتی که بیشتر از سه جلسه متوالی یا چهار جلسه متناوب در یک سال از حضور در جلسات هیئت خودداری کنند، حکم آنان لغو می‌شود. رئیس دادگستری استان و مرجع مربوطه حسب مورد موظف است، ظرف ۱۰ روز کاری فرد جایگزین را معرفی کند.

تبصره ۸: به منظور اجرای عدالت و اصل استقلال و بی‌طرفی و رعایت حقوق شهروندی و نظارت موثر سازمان امور مالیاتی مکلف است ساختار اداره هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی را به صورت مستقل تحت عنوان مرکز دادرسی مالیاتی در ساختار خود ذیل رئیس کل سازمان ایجاد کند. واحدهای دادرسی مالیاتی در هر استان مستقل از اداره کل مالیاتی استان تشکیل می‌شود.

تبصره ۹: پس از استقرار سامانه مودیان ثبت اعتراض توسط مودی، انتخاب یکی از مراجع موضوع بند ۳ این ماده، ارائه هر گونه لایحه به هیئت‌های حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز، ابلاغ تاریخ تشکیل جلسات هیئت، اطلاع از نتایج دادرسی و هر گونه اطلاع دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مذکور انجام می‌شود.

تبصره ۱۰: سازمان امور مالیاتی مکلف است زمینه دسترسی کامل مودی و یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یک هفته قبل از تشکیل هیئت فراهم کند.

تبصره ۱۱: عضویت همزمان در فهرست نمایندگان بندهای ۲ و ۳ موضوع این ماده ممنوع است.

خبرنگار: زهرا علیدادی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا