اقتصادی

واردات خودرو تصویب شد؟ / این بار عملی می‌شود؟

کمیسیون تلفیق بار دیگر طرح واردات خودرو به کشور را تصویب کرد. آیا این بار طرح واردات عملی می‌شود؟ تاثیری در بازار دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از تصویب مجدد موضوع واردات خودرو از محل ارز غیرصادراتی با اعمال اصلاحاتی در جلسه این کمیسیون خبر داد.

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، اقلام وارداتی عبارت است از:

اقلام وارداتی عبارت است از:

۱- تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی) و برقی

۲- تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون و درون‌شهری

۴- تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار

۵- تعداد ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی اعم از نو ساخت یا حداکثر پنج سال ساخت.»

جنگ بین دو تفکر

چرا کمیسیون تلفیق تغییر موضع می‌دهد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مسئولین کشور دریافتند که واردات بخشی از تامین تقاضای خودرویی کشور است. بعد از چهار سال که نظم بازار به هم خورد و هزینه معیشت مردم افزایش یافته است، به این نتیجه رسیده اند که واردات باید آزاد شود.

او افزود: اما برخی افراد به طور جدی با واردات مخالف هستند. در این کشمکش‌ها گاهی این افراد غالب می‌شود و گاهی گروه موافق با واردات. نتیجه این جنگ بین دو تفکر در کمیسیون تلفیق، ماده چهار ساماندهی خودرو و واردات خودرو مشاهده می‌شود.

دادفر ادامه داد: داشتن یک خودرو ایمن و ارزان با کیفیت و متناسب با درآمد مردم حق مردم است. دولت‌ها مسئول تنظیم بازار هستند. نه مسئول حمایت از ایران‌خودرو و سایپا. اگر مسئولان به این نتیجه برسند مشکلات حل خواهد شد. دولت‌ها درکنار تنظیم بازار مسئولیت حمایت از تولید را نیز دارند. اما حمایت از تولید صرفا با مسدود کردن راه واردات نیست. واردات خودرو تنها برای همه مردم به ازای اخذ گارانتی باید آزاد شود.

تاثیر واردات بر بازار خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: با وارد کردن این تعداد خودرو به کشور بازار تنظیم نمی‌شود. تنظیم بازار یعنی قیمت خودرو در بازار به صورت خود تنظیم باشد و واردات برای افراد آزاد باشد.

او گفت: ماده چهار واردات اگر تصویب شود و واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات باشد، وارداتی انجام نمی‌شود. واردات یک اهرم تنظیمی در اختیار دولت‌ها است. دولت‌ها باید بتوانند تشخیص دهند واردات آزاد شود یا خیر. اما در این طرح می‌توان تنها ۷۰۰ میلیون دلار صادر کرد. با این رقم چه تعداد خودرو به کشور می‌توان وارد کرد که بازار تنظیم شود؟

دادفر ادامه داد: با این تعداد و قیمت دلار ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند یک مدل پژو وارد کنند که با عوارض و مالیات تنها سودی بر قیمت تمام شده آن اضافه می‌کنند که منجر به تنظیم بازار نمی‌شود.

چراغ سبز رئیس جمهور؟

۱۱ اسفند رئیس جمهور از شرکت خودروسازی ایران‌خودرو بازدید کرد. در این بازدید رئیس جمهور تاکید بر واردات خودرو داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: اقتصاد گفتارپذیر نیست. دوره گفتار درمانی نیز تا یک دوره‌ای پاسخگو است. اما چگونه اتفاق افتادن آن مهم است که با دستور گفتار مشکلات حل نمی‌شود. به نظر می‌رسد این گفته آقای رئیسی محقق نمی‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا