اقتصادی

چه کسانی می‌توانند وام اختراع بگیرند؟

درحال حاضر شرایط دریافت وام سخت است. این روزها وام ویژه به مخترعان می‌دهند که این وام شرایط خاص خود را دارد. چگونه وام اختراع بگیریم؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بسیاری از مخترعان به علت نبود حمایت مالی توان تجاری‌سازی اختراعاتشان را ندارند، این در حالی است که کشورهای دیگر وام بلاعوض به مخترعان خود می‌دهند.

اغلب بانک‌ها اعلام کرده‌اند که نقدینگی کافی برای پرداخت وام را ندارند، در این شرایط بانک دی با مشارکت انجمن مخترین کشور قرار است، به مخترعان با الویت قرار دادن خانواده‌های شهدا، ایثاگران و جانبازان وام بدهد.

منبع نقدینگی بانک‌ها و شرایط وام مشخص نیست. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که شرایط دریافت وام اختراع تا دو الی سه هفته آینده ابلاغ می‌شود.

مسوولین از سال ۹۴ شروع به حمایت از مخترعین کردند، در نقطه مقابل مخترعین می‌گویند که دولت طی این سال‌ها کار عملی انجام نداده و اغلب حمایت‌ها به صورت لفظی بوده است.

بر روی سند اختراع می‌توان وام گرفت چرا که ارزش اقتصادی بالایی دارد اما با توجه به شرایط همه مخترین نمی‌توانند وام بگیرند، حتی در برخی موارد شرایط توسط بانک‌ها تعیین می‌شود.

چگونه وام اختراع بگیریم؟

گرفتن وام اختراع شرایط مختلفی دارد و در مرحله اول باید اختراع ثبت شده باشد. پس از آن می‌توان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست وام کرد.

یک مخترع به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر ما مخترعین برای تولید محصول خود به ۵۰ میلیون وام نیاز داشته باشیم بانک‌ها هیچ حمایتی نمی‌کنند، در مقابل افرادی که واسطه دارند به راحتی از بانک‌ها وام می‌گیرند و در عوض ما سال‌ها باید در مسیر رفت و آمد وام بمانیم.

با این تفاسیر می‌توان گفت مخترین موانع زیادی برای دریافت وام دارند، شاید تفاهم‌نامه همکاری میان بانک دی و انجمن مخترین بتواند شرایط دریافت وام برای گروه را ساده‌تر کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا