اقتصادی

کدام استان‌ها بیشترین وام دهی را دارند؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور در یازده ماه منتهی به بهمن سال قبل به ۸۳.۴ درصد رسید. مقایسه این نرخ در سطح استانی نشان می‌دهد استان خراسان شمالی با ۱۳۴درصد در جایگاه اول احتمال پرداخت وام قرار دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از اکو ایران، در میانه زمستان سال گذشته مجموع حجم سپرده‌های بانکی در کل کشور ۶ هزار و ۸۷۸همت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۱.۲درصد افزایش یافته است و این رقم پس از کسرسپرده‌های قانونی به ۶هزار و ۱۷۷همت رسیده است. در خصوص تسهیلات پرداختی در بهمن ماه نیز مشاهده می‌شود در مجموع ۵ هزار و ۱۴۹ همت تسهیلات در کل کشور پرداخت شده است.

بانک مرکزی در هر ماه گزارشی از وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان‌ ارائه می‌دهد. بررسی جزئیات این گزارش می‌تواند مقایسه‌ای از وضعیت تسهیلات پرداختی بانک‌ها در استان‌های کشور ارائه دهد.

نرخ ۸۳.۴ درصدی تسهیلات به سپرده ها در بهمن ماه ۱۴۰۱

داده‌های بانک مرکزی در بهمن سال گذشته نشان می دهد که در این مقطع نسبت تسهیلات به سپرده ها (پس از کسرسپرده قانونی) درکل کشور به۸۳.۴درصد رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل خود۰.۶ واحد درصد افزایش یافته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها پس از کسر سپرده قانونی به صورت تسهیلات در اختیار مردم و مشتریان بانک ها قرارگرفته و به عبارت ساده‌تر بیانگر احتمال پرداخت وام در هر منطقه است.

بررسی این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که به باور کارشناسان رشد این نرخ ممکن است اثرات تورمی داشته باشد. عملیات اصلی بانک‌ها دریافت سپرده و پرداخت تسهیلات است، از آنجا که تسهیلات به عنوان یک هزینه برای بانک ها به شمار می‌رود و از سوی دیگر سپرده‌های بانکی نیز به عنوان منبع درآمدی برای بانک‌ها شناخته می‌شود. درصورتی‌که این هزینه‌ها نسبت به درآمدها فزونی یابد، منجر به افزایش استقراض بانک‌ها شده. در ادامه افزایش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی موجب می‌شود که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به عنوان یکی از منابع پایه پولی افزایش یافته و به تبع آن حجم نقدینگی نیز افزایش یابد که یکی از عوامل موثر برای رشد تورم است.

تسهیلات بانکی

خراسان شمالی در جایگاه اول پرداخت تسهیلات بانکی

براساس محاسبات صورت گرفته، نسبت تسهیلات به سپرده‌ ها پس از کسر سپرده قانونی در هفت استان کشور در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است که به عبارتی می‌توان گفت احتمال پرداخت وام در استان‌های خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان جنوبی، لرستان و زنجان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است، البته با ذکر این نکته که در بانک‌ها و موسسات اعتباری این استان‌ها بیش از میزان سپرده‌گذاری‌های صورت گرفته، وام پرداخت شده است.

در این بررسی مشاهده می‌شود استان خراسان شمالی با نرخ تسهیلات به سپرده (پس ازکسر سپرده قانونی) ۱۳۴درصدی در جایگاه اول از منظر احتمال پرداخت وام در کشور قرار دارد. در مقابل مناطق آزاد تجاری و استان البرز با نسبت ۵۲ درصدی در پایین ترین جایگاه پرداخت تسهیلات بانکی قرار می‌گیرند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا