اقتصادی

وام مسکن یا خورد و خوراک؟

یکی از بانک‌‌‌ها که مسئولیت «تامین مالی مسکن» را بر عهده دارد، به‌تازگی در تفاهم با یک بازار آنلاین، سراغ پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالاهای روزمره مردم از جمله خوراکی رفته است.

به گزارش روند بازار، یکی از بانک‌‌‌های توسعه‌‌‌ای کشور که مسئولیت «تامین مالی مسکن» و طراحی ابزارهای کارآمد برای «پرداخت مناسب وام به متقاضیان خرید خانه و سازندگان ساختمان مسکونی» را دارد، به‌تازگی در تفاهم با یک بازار آنلاین، سراغ پرداخت «وام ۵۰ میلیون تومانی خرید کالاهای روزمره مردم از جمله خوراکی و حتی وام برای سفر» رفته است.

صرف‌‌‌نظر از اینکه، این اقدام بانک دولتی، یک معنای مشخص برای دولت و بانک مرکزی دارد و آن، «بی‌‌‌اثر شدن وام خرید مسکن در بازار مصرف از بابت قدرت پوششی مبلغ تسهیلات و ابرقسط ماهانه این وام» است؛ تخصیص منابع در اختیار بانک توسعه‌‌‌ای بخش مسکن به مصارفی غیر از بخش مسکن و ساختمان، امکان «چاره‌‌‌جویی در بخش تحقیق و پژوهش این بانک برای چگونگی کارآمدسازی تسهیلات مسکن» را سلب می‌‌‌کند و در نهایت، این اتفاق برای آینده بازار مسکن خوب نخواهد بود.

این بانک در همه سال‌‌‌های گذشته مشمول حمایت‌‌‌های یارانه‌‌‌ای برای «تامین منابع موردنیاز تسهیلات مسکن» بوده است و از همین رو، دلیل قابل توجیهی برای «تخصیص منابع بخش مسکن به دیگر حوزه‌‌‌ها» وجود ندارد. آن هم در شرایطی که هم خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها و هم سرمایه‌‌‌گذاران ساختمانی، دنبال راه‌‌‌هایی هستند تا بلکه بازار رکودزده مسکن و ساخت‌و‌ساز، با کمک منابع موردنیاز به فاز رونق چرخش کند.

منبع : دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا