اجتماعی

کدام واکسن کرونا به کودکان ایرانی تزریق می‌شود؟

رئیس انستیتو پاستور ایران از واکسیناسیون کودکان ایرانی با تزریق واکسن پاستوکووک مقابل ویروس کووید-۱۹ خبر داد. پاستووکوک واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داده که کودکان ایرانی با تزریق واکسن پاستوکووک مقابل ویروس کووید-۱۹ ایمن می‌شوند.

کودکان هم مانند بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند، اگرچه میزان درگیر شدن آنها به نسبت کمتر است. با این حال متخصصان به دنبال مطالعات برای واکسیناسیون کودکان نیز بودند.

کاستاریکا اولین کشوری بود که واکسیناسیون برای کودکان زیر ۱۸ سال را اجباری کرد. آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند کاستاریکا در قراردادی با شرکت فایزر، تصمیم به واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال گرفت.

واکسیناسیون کودکان با پاستووکوک

در ایران نیز شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در ماه‌های گذشته گفته بود: «واکسن پاستور می‌تواند برای سنین نوجوانی استفاده شود. همچنین واکسن سینوفارم چینی مجوز مصرف برای سنین زیر ۱۸ سال را گرفته است.» حالا رئیس انستیتو پاستور ایران گفته: «پاستوکووک از معدود واکسن‌هایی است که کارآزمایی بالینی آن برای گروه سنی ۲ تا سال ۱۸ انجام شده است و برای این سنین نیز می‌تواند استفاده شود.»

واکسن پاستووکوک محصول مشترک ایران و کوباست که در کوبا به عنوان «سوبرانا۲» شناخته می‌شود. بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران درباره این واکسن به ایرنا گفته: «در کشور کوبا هم به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک تزریق شده که هیچ عارضه جدی در این کودکان مشاهده نشده است.

آنطور که بیگلری گفته کودکان نیازی به استفاده از دز سوم یا یادآور ندارند و ۲ دز واکسن اصلی یعنی پاستوکووک برای ایمن سازی افراد زیر ۱۸ سال کافی است.

اگرچه سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچ واکسنی را برای کودکان زیر ۱۲ سال تائید نکرده است اما اخیرا شرکت فایزر اعلام کرد که کارآیی واکسن کرونای فایزر برای کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال کارآیی بالاتر از ۹۰ درصد دارد.

بازگشایی مدارس تا پایان آبان ماه

آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان واکسینه شده در دست نیست با این حال آنطور که پیش‌تر علیرضا کاظمی، سرپرست وقت آموزش و پرورش گفته بود تا پایان آبان ماه تمام مدارس در کشور بازگشایی می‌شود.

کاظمی گفته بود بازگشایی مدارس تنها تابع واکسیناسیون نیست و به تصمیمات شورای مدرسه و آموزش و پرورش مناطق، نتایج ارزیابی از شاخص‌های رعایت دستورالعمل ها، رعایت فاصله اجتماعی و… نیز بستگی دارد.

در حال حاضر برخی از مدارس بازگشایی شده است. برخی از خانواده‌ها نگران ابتلای فرزندان خود به کرونا هستند و می‌گویند در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند فرزندانشان آموزش مجازی ببینند. از سوی دیگر برخی نیز مخالف آموزش مجازی هستند و می‌گویند آموزش مجازی دانش‌آموزان را از درس و مطالعه دور کرده است.

اواخر شهریور ماه حیدر محمدی، معاون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش توصیه کرد که هیچ مدرسه‌ای را پیش از واکسیناسیون کامل دانش‌آموزان باز نکند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا