سیاسی

واکنشها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

شبکه فاکس نیوز نزدیک به نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اعلام کرد که بایدن با کسب ۲۹۰ رأی الکترال در برابر ترامپ با ۲۱۴ رأی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به پیروزی رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات کنگره این کشور روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و فرایند شمارش آرای حضوری، پستی و غیابی این انتخابات از بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه، شمارش آرای اکثریت ایالت‌های آمریکا از پیروزی محتمل «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این انتخابات- هرچند با اختلاف آرای اندک- حکایت می‌کند.

شبکه فاکس نیوز نزدیک به نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شامگاه شنبه اعلام کرد که بایدن با کسب ۲۹۰ رأی الکترال در برابر ترامپ- با ۲۱۴ رأی- در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به پیروزی رسید.

خبرگزاری سی ان ان نیز با اعلام ۲۷۹ رأی الکترال برای «جو بایدن» وی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معرفی کرد.

در ادامه به مهمترین رویدادهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنیم:

واکنش ونزوئلا به نتیجه انتخابات آمریکا

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و همچنین «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون این کشور پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را به وی تبریک گفتند.

مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی توییتری درباره آخرین تحولات در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارنظر کرد. وی در این پیام نوشت: «من به مردم آمریکا (برگزاری) انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می‌گویم. من همچنین به جو بایدن و کاملاً هریس معاون وی تبریک می‌گویم».

گوایدو نیز که از حمایت قاطع «دونالد ترامپ» برای براندازی حکومت مادورو برخوردار بود در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان داشت که با بایدن همکاری می‌کند تا دموکراسی برقرار شود.

کوشنر پیشنهاد داد: ترامپ شکست را بپذیر

سی ان ان به نقل از دو منبع آگاه مدعی شد که جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، به وی پیشنهاد داده که شکست در برابر جو بایدن رقیب دموکرات را بپذیرد.

این ادعا پس از آن مطرح شد که ترامپ به محض اقدام رقیب مبنی بر اعلان پیروزی، در بیانیه‌ای گفت: همه می‌دانیم چرا بایدن عجله داشت تا به دروغ اعلام پیروزی کند و رسانه‌ها هم به کمک او آمده‌اند. آنها نمی‌خواهند حقیقت آشکار شود. واقعیت این است که انتخابات به پایان نرسیده است. جو بایدن به عنوان برنده در هیچیک از ایالات به ثبت نرسیده است! چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی باشد که به بازشماری آرا رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروعی را در قبال آنها پیش گرفته است.

همزمان، شبکه «فاکس‌نیوز» به نقل از یک منبع ارشد در کاخ سفید گزارش داد که تیم حقوقی ترامپ، روز دوشنبه دادخواستی را برای زیر سوال بردن شفافیت روند شمارش آرا، به دادگاه ارائه خواهد کرد.

وکیل ترامپ: پرونده قطوری را علیه بایدن تشکیل می‌دهیم

«رودی جولیانی» وکیل دونالد ترامپ که پیگیر دعوی‌های حقوقی او در انتخابات اخیر است بار دیگر و به دنبال پیروز معرفی شدن جو بایدن، با اشاره به طرح شکایت‌های متعدد علیه بایدن گفت: «پرونده‌های دادخواهی‌های فراوانی را مطرح خواهیم کرد، این مساله به پنسیلوانیا محدود نمی‌شود. موارد کوچک و بزرگی هست اما در نهایت این پرونده قطوری خواهد شد».

جولیانی با اشاره به غیرشفاف بودن آرای پستی گفت: «بسیار اهانت‌آمیز است. یک چالش بی‌اندازه مهم با یک روش مشکوک رأی‌گیری. هیچ امنیتی در کار نبود، صفر». وی گفت: پرونده ما در حال حاضر مربوط به حقوق مدنی است و آن را در دادگاه فدرال مطرح خواهیم کرد.

تبریک نتانیاهو به بایدن

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری، به جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که اعلان پیروزی کرده است؛ تبریک گفت.

وی در این توئیت نوشت: جو، ما حدود ۴۰ سال است که رابطه شخصی دیرینه و گرمی داریم و من تو را دوست معرکه‌ای برای اسرائیل می‌دانم. مشتاق همکاری با هر دوی شما (بایدن و کامالا هریس) در راستای تحکیم هر چه بیشتر رابطه ویژه‌ای هستم که بین آمریکا و اسرائیل وجود دارد.

عضو جنبش فتح: ترامپ به فراموشی سپرده می‌شود اما مسئله فلسطین باقی می‌ماند

«منیر الجاغوب» عضو ارشد جنبش «فتح» فلسطین در سخنانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: «دونالد ترامپ» در نهایت به فراموشی سپرده خواهد شد و از یادها خواهد رفت اما مسأله فلسطین همچنان به عنوان الگویی برای تحقق عدالت باقی خواهد ماند.

این عضو جنبش فتح فلسطین در ادامه تصریح کرد: فلسطینیان همچنان به تلاش‌های خود برای تحقق پیروزی در برابر اشغالگران و نیز مواجهه و رویارویی با جنایت‌های آنها ادامه می‌دهند.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی: امیدی به تغییر سیاستهای آمریکا در قبال فلسطین نداریم

«داوود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که این جنبش به انتخابات آمریکا و نتایج آن دل خوش نکرده است.

وی افزود: ما به تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال مسأله فلسطین دل خوش نکرده ایم.

شهاب بیان کرد: فلسطین تجربه‌های تلخی در قبال دولت‌های قبلی آمریکا دارد.

وی گفت: آمریکا سابقه طولانی در جانبداری از رژیم صهیونیستی و دشمنی با ملت فلسطین دارد.

خالد مشعل: امیدوارم با پیروزی بایدن، تشکیلات خودگردان به مذاکرات سازش بازنگردد

«خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس بر لزوم تحقق آشتی ملی در فلسطین تأکید کرد. وی اعلام کرد که جنبش حماس به طور کامل از تحقق آشتی ملی حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، مشعل تصریح کرد: جنبش فتح باید راه را برای شراکت حقیقی تمامی گروه‌های فلسطینی هموار کند. وی ابراز امیدواری کرد که تشکیلات خودگردان برای بازگشت به میز مذاکرات سازش با دشمن صهیونیستی پس از پیروزی بایدن، عجله به خرج ندهد.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ادامه یادآور شد: آمریکا و کشورهای غربی به دو دلیل با حماس مشکل دارند؛ مقاومت و مبارزات حماس علیه اسرائیل یکی از دلایلی است که آمریکا و غرب با حماس مشکل دارند.

محمدعلی الحوثی: نمایش قدرت در انتخابات آمریکا نتیجه نداد

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد. وی در همین راستا یک پست توئیتری منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، محمد علی الحوثی در این پست توئیتری خطاب به متجاوزان سعودی اعلام کرده است: همانطور که نمایش قدرت در انتخابات آمریکا نتیجه نداد محاصره و جنگ علیه یمن نیز بی نتیجه خواهد ماند.

روسیه: با هر فردی که در آمریکا رئیس جمهور شود، همکاری می‌کنیم

«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه در واکنش به ادعای پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، گفت انتظار نمی‌رود که وی در رأس دولت بعدی واشنگتن، رویکرد چندان مثبتی نسبت به مسکو داشته باشد.

وی افزود: بایدن و باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا بودند که باب تحریم‌های متنوع علیه روسیه را باز کردند حال آنکه نامزد دموکرات این دور از رقابت‌ها، آشکارا روسیه را دشمن اصلی خوانده است.

با این حال، این قانونگذار روس، در ادامه اظهارات خود گفت: روسیه آماده همکاری با هر رئیس‌جمهوری است که در آمریکا سر کار بیاید. عادی‌سازی روابط با واشنگتن همچنان یکی از اولویت‌های مسکو به ویژه در سطح پارلمانی است. همه جنبه‌های ممکن گفتمان روسیه-آمریکا بررسی خواهد شد.

عضو انصارالله یمن: سیاستهای استعماری آمریکا با تغییر رئیس جمهور، عوض نخواهد شد

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» یمن در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: این مسأله چیزی را تغییر نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: با عوض شدن سیاستمداران در ایالات متحده آمریکا هیچ تغییری در سیاست‌های استعماری این کشور ایجاد نخواهد شد. القحوم در ادامه تأکید کرد: نباید از این واقعیت غافل شد که آمریکایی‌ها تحت تأثیر صهیونیست‌ها هستند.

این عضو ارشد جنبش أنصارالله یمن در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه که بر سیاست‌های ایالات متحده آمریکا سیطره دارد لابی صهیونیستی است و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند. لابی صهیونیستی، آمریکا را به سمت اجرای طرح‌های مخرب در منطقه پیش می بَرد.

واکنش سران جهان عرب به پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات

در حالی که شمارش آرا در آمریکا هم چنان ادامه دارد سران عرب روز گذشته انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا را تبریک گفتند.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با تبریک به جو بایدن اعلام کرد که کشورش مایل به همکاری با آمریکا برای تقویت روابط دوستانه فیما بین است.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز ابراز امیدواری کرد که انتخاب جو بایدن در نهایت به ایجاد تعادل در روابط میان آمریکا و لبنان بینجامد.

«هیثم بن طارق» پادشاه عمان نیز با ارسال پیامی خطاب به جو بایدن، انتخاب وی را به عنوان رئیس جمهور آمریکا تبریک گفت. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر یکی دیگر از سران عرب بود که نسبت به همکاری مشترک با آمریکا در راستای تقویت روابط دو جانبه ابراز امیدواری کرد.

«نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت با ارسال پیامی خطاب به بایدن، به روابط تاریخی میان این کشور و آمریکا اشاره کرده و خواهان تقویت این روابط در زمینه‌های مختلف شد.

در اردن نیز، «عبدالله دوم» پادشاه این کشور، ابراز امیداوری کرد که همکاری‌های مشترک میان اردن و آمریکا در راستای تحقق صلح و ثبات صورت پذیرد.

«محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات اعلام کرد که امیدوار است در سایه ۵ دهه روابط استراتژیک میان این کشور و آمریکا، همچنان به سمت تقویت آن گام بردارند.

در عراق نیز، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور در کنار دیگر مقامات مانند برهم صالح رئیس جمهور عراق، انتخاب جو بایدن را تبریک گرفته و خواهان تقویت روابط دو جانبه شدند.

«حنان عشراوی»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز اعلام کرد که واشنگتن پس از خلاص شدن از شر «دونالد ترامپ» برای بازیابی تعادل اخلاقی خود نیاز به درمان «ترامپیسم» دارد.

وی بیان کرد که جهان نیز باید نفس بکشد. ترامپیسم باید به دقت مورد بررسی و خطاب قرار گیرد تا توازن انسانی، اخلاقی و قانونی در داخل و خارج ایالات متحده برقرار شود.

«نبیل شعث» مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: هیچ چیز بدتر از دوران ترامپ نبوده است و نجات از ترامپ یک دستاورد است.

جو بایدن: ما باید روح آمریکا را احیا کنیم

«جو بایدن» در نخستین سخنرانی خود در مقام رئیس جمهور منتخب ایالات متحده با قدردانی از همسر و حمایتهای او گفت: «ما امشب از آنهایی یاد می‌کنیم که سالهای طولانی برای پیشرفت آمریکا سخت تلاش و مبارزه کرده اند».

وی در ادامه از کارکنان حوزه‌های رأی گیری که با تلاشی خستگی ناپذیر از روز سوم نوامبر تاکنون میلیونها رأی را شمارش کرده اند، تمجید کرد و گفت: «شماهایی که داوطلبانه و در میانه این بیماری واگیردار در حوزه‌های رأی گیری فعالیت کردید، و همچنین شما مقامات انتخاباتی محلی، سزاوار یک قدردانی ویژه از سوی تمام مردم آمریکا هستید».

رئیس جمهور منتخب آمریکا در دقایق آغازین سخنرانی خود گفت که «مردم آمریکا به روشنی انتخاب خود را نشان دادند» و افزود: «مردم این کشور برای ما یک پیروزی آشکار به ارمغان آوردند، یک پیروزی متقاعد کننده، یک پیروزی برای ما مردم».

بایدن با اشاره به کسب «۷۴ میلیون» رأی مردم آمریکا گفت: «ما بالاترین تعداد رأی مأخوذه در انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ کشور بدست آوردیم».

وی با ابراز شگفتی از جشن و پایکوبی حامیان خود در خیابان‌های سراسر آمریکا گفت که این جشن و پایکوبی ها «نشانه شادی، امید و ایمانی مجدد به فردا و روزی دیگر است».

بایدن همچنین گفت که «در برابر اعتماد و اطمینان رأی دهندگان به خود احساس فروتنی می کنم».

وی همچنین خطاب به افرادی که به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا رأی داده اند، خواستار اتحاد و آشتی با آنان شد و گفت: «حالا برای تمام آنهایی که به رئیس جمهور ترامپ رأی دادند می گویم که من امشب یأس و نومیدی شما را درک می کنم… حالا بیایید به یکدیگر یک فرصت بدهیم».

معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «اکنون وقت آن رسیده است که دوطرف دوباره به یکدیگر گوش دهیم. برای پیشرفت ما نباید با مخالفان خود به گونه‌ای رفتار کنیم که گویی آنان دشمنان ما هستند. آنها دشمنان ما نیستند، آنها مردم آمریکا هستند».

جو بایدن با تأکید بر لزوم احیای روح آمریکا گفت: «کشور ما بر پایه پیکاری همیشگی میان فرشتگان نیکوتر ما و تاریک‌ترین انگیزه‌های ما شکل گرفته است… اکنون زمان آن است که فرشتگان نیکوتر ما مستولی شوند».

رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی شد: «امشب کل جهان نظاره گر آمریکاست و من باور دارم که در بهترین حالت، آمریکا به مثابه یک چراغ راهنما برای جهان است. ما نه تنها برحسب مدلِ قدرت خود بلکه بر اساس قدرت خود به مثابه یک الگو هدایت و رهبری خواهیم کرد».

کاملاً هریس: امسال دموکراسی بر روی برگه رأی بود

«کاملا هریس» معاون منتخب رئیس‌جمهور آمریکا از جو بایدن به دلیل آنکه «یک سد را شکست» و برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک زن را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری برگزید، قدردانی کرد. خانم هریس در ادامه گفت که او نخستین زن در این مقام است، اما آخرین نخواهد بود. وی که پیش از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در ایالت دلاور سخنرانی می‌کرد، گفت که «امسال دمکراسی بر روی برگه رأی بود».

هریس با ذکر نقل قولی از «جان لوئیس» یکی از رهبران جنبش حقوق سیاهپوستان آمریکا که به تازگی درگذشت، گفت: «دموکراسی امری تضمین شده نیست» و دموکراسی «تنها به نیرومندی میل و اشتیاقِ ما برای مبارزه جهت دستیابی به آن است».

معاون رئیس جمهور منتخب آمریکا در ادامه افزود که «حراست از دموکراسی نیازمند فداکاری است. و پیشرفتی حاصل شده است چون ما، مردم، از توانِ ساخت یک آینده بهتر برخورداریم».

کاملاً هریس در نخستین سخنرانی خود در مقام معاون رئیس جمهور آمریکا از رأی دهندگان و سازمان دهندگان آمریکایی قدردانی کرد و گفت: «خطاب به مردم آمریکا که کشور زیبای ما را ساخته اند، از شما به خاطر نرخ بالای مشارکتی که باعث شد صدایتان شنیده شود، تشکر می کنم».

وی در ادامه افزود: «در ماههای گذشته ما نظاره گر غم و اندوه، سوگ، درد و رنج، نگرانیها و کشمکش‌ها و همچنین شاهد جرأت و جسارت شما، انعطاف پذیری و سخاوت روح شما بوده ایم. به مدت چهارسال، شما به سوی برابری و عدالت حرکت کردید. و شما یک پیام واضح دادید. شما امید و اتحاد، دانش و شایستگی و ایمان را برگزیدید. شما جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده انتخاب کردید».

وکیل شخصی ترامپ خواهان بازشماری آرا در ۲۸ ایالت آمریکا شد

«جی سیکولا» وکیل کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» خواستار بازشمارش آرا در ایالت‌هایی شد که برای شمارش از نرم افزاری استفاده می‌کنند که طبق ادعای سیکولا، به اشتباه آرا را به نفع دموکراتها ثبت می‌کند.

برای مثال، این نرم افزار در یک بخش از ایالت میشیگان به اشتباه ۶،۰۰۰ رأی را به نفع «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات ثبت کرد.

سیکولا در این باره گفت که نرم افزار موردنظر همچنین اشتباهاً آرای بخش «انتریم» در ایالت میشیگان را از دست جمهوریخواهان ربود، و دست کم در ۲۸ ایالت دیگر آمریکا از جمله ایالت‌های مهم و کلیدی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه مدعی شد که «چنانچه ۳۰ ایالت از این نرم افزار استفاده کرده باشند؛ نرم افزاری که در یک مورد نشان داد حدود ۶،۰۰۰ رأی را به سود دموکراتها ثبت کرده است، وکلا باید خواستار بازشمارش دستی این آرا شوند».

کمپین انتخاباتی ترامپ علیه آرای باطله در آریزونا شکایت می‌کند

کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» با تکرار ادعای تقلب در رقابتهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بر عدم دسترسی ناظران جمهوریخواه به محلهای شمارش آرا در چندین ایالت کلیدی آمریکا پافشاری می‌کند.

حال با استناد به همین ادعا کمپین انتخاباتی ترامپ دادخواستی تنظیم کرده که در آن مدعی است بخش ماریکوپا در ایالت آریزونا آرای حضوری افراد در روز انتخابات را «به اشتباه باطل اعلام کرده است».

بدین ترتیب این دادخواست حقوقی خواستار بررسی دستی آرای حضوری باطله به همان شیوه بررسی آرای پستی است.

طرفداران مسلح و خشمگین ترامپ به خیابان‌ها ریختند

با اعلام پیروزی احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی رسانه‌های خبری این کشور و همچنین انتشار بیانیه بایدن مبنی بر پیروزی در این رقابتها، گروهی از طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به این اخبار واکنش خشم آلود نشان دادند.

این طرفداران خشمگین ترامپ در ایالت‌های آریزونا و جورجیا به نشانه اعتراض به اعلام پیروزی بایدن پیش از پایان یافتن روند شمارش تمام آرا و اعلام نتایج رسمی، به خیابان‌ها ریختند.

بنابر گزارشها، بسیاری از طرفداران خشمگین ترامپ به همراه خود سلاح‌های گرم از جمله کلت کمری، مسلسل‌های خودکار و شات‌گان حمل می‌کردند.

ترامپ: بایدن برای گرفتن ژست دروغین پیروزی عجله می‌کند!

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا روز شنبه در واکنش به پیش بینی برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات در رقابتهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با صدور یک بیانیه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده (روند شمارش آرا) هنوز به پایان نرسیده است.

ترامپ در این بیانیه گفت: «همه ما می‌دانیم که چرا بایدن برای گرفتن ژستِ دروغین یک [نامزد] پیروز عجله می‌کند و اینکه چرا رسانه‌های متحد او به شدت می‌کوشند تا به او کمک کنند: [چون] آنها نمی‌خواهند حقیقت آشکار شود».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این بیانیه می‌افزاید: «واقعیت ساده آن است که تا پایان این انتخابات هنوز زمان باقیست. جو بایدن به عنوان برنده هیچکدام از ایالت‌ها [ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آریزونا] تأیید نشده است؛ چه برسد به ایالت‌های بسیار رقابتی که موظف به بازشمارش اجباری آرا شدند، یا ایالاتی که کارزار انتخاباتی ما دعاوی حقوقی معتبر و قانونی در آنها اقامه کرده است که می‌تواند پیروز نهایی را تعیین کند».

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا