اخبار متناقض از تنش روسیه و اوکراین/ واکنش بازارهای مالی چیست؟

بازارهای مالی جهانی این روزها تحت تاثیر تنش‌های میان روسیه و اوکراین و احتمال جنگ قرار دارند. امروز اما اخبار متناقضی از آن منطقه منتشر شد. واکنش بازارها به اخبار تنش روسیه و اوکراین چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، واکنش بازارها به تنش روسیه و اوکراین در مدت اخیر مشهود بوده است. برخی رسانه‌ها ابتدای هفته به نقل از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کردند که روسیه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه)، یا به عبارتی فردا به اوکراین حمله می‌کند.

البته پنتاگون در روزهای بعد اعلام کرد که این تاریخ را تایید نمی‌کند. اما حالا یک روز مانده به چهارشنبه، بیست و هفتم، رسانه‌ها اخبار متناقضی را منتشر کرده‌اند که سردرگمی‌ها در مورد احتمال جنگ را افزایش می‌دهد.

از عقب‌نشینی روسیه تا پیشنهاد ناتو برای گفتگو


عقب‌نشینی بعضی یگان‌های نطامی روسیه از مرز اوکرین و بازگشت آنها به پادگان‌ها، می‌تواند سینگالی مثبتی مبنی بر کاهش تنش‌ها باشد.

در خبر امیدبخش دیگری، دبیرکل سازمان آتلانتیگ شمالی (ناتو) نیز به روسیه پیشنهاد کرده است که نشست مشترکی را برای رسیدگی به «مسائل حساس» برگزار کنند (ایرنا).

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز امروز تاکید کرد که این کشور «خواهان جنگی در اروپا نیست» و می‌خواهد « ناتو به سمت شرق گسترش نیابد.»

اقدامات تحریک‌آمیز طرف‌های درگیر


از آن سو، اما دومای روسیه امروز طرحی را برای به رسمیت شناختن استقلال کامل دونتسک و لوهانسک از اوکراین تصویب کرد. این دو منطقه، از سال ۲۰۱۴ علم استقلال به پا کرده‌اند اما هیچ کشوری تا کنون ادعای آنها را به رسمیت نشناخته است (فارس).

در خبری دیگر، ولادیمیر زیلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، صبح امروز در فیسبوک خود مدعی شد که روسیه، فردا چهارشنبه به کشورش حمله می‌کند. البته او هم مانند آمریکا، در ادامه روز از این ادعای خود عقب‌نشینی کرد.

همچنین آمریکا نیروهای اطلاعاتی روسیه را به همکاری با رسانه‌های روسی زبان برای انتشار اطلاعات نادرست و حمایت عمومی از تهاجم مجدد روسیه به اوکراین، متهم کرد.

واکنش بازارها به تنش روسیه و اوکراین


بازارهای مالی به ویژه طلا، چه واکنشی به این اخبار متناقض دارند؟ به نظر می‌رسد بازارها بیشتر نواها در مورد کاهش احتمال جنگ را شنیده‌اند.

قیمت اونس جهانی که در یک هفته اخیر، روندی صعودی را طی کرده بود، امروز هم تا ساعت‌های نخست به وقت ایران، افزایش یافت. اما پس از آن بازار نوساناتی داشته اما در مجموع کاهشی بوده است.

در مقابل، قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم و تتر افزایش یافته است.

برزو حق‌شناس و مریم محبی، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز از واکنش‌ بازارهای مالی به تحولات روسیه و اوکراین گفته‌اند.

رسیدن قیمت اونس به کانال ۲ هزار دلاری بعید است

مریم محبی

اونس طلا در بازارهای مالی به عنوان «کالای ترس» شناخته می‌شود. هر زمان نگرانی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، از جمله احتمال جنگ، رکود کسب و کارها، تورم در اقتصادها و همه‌گیری یک بیماری افزایش می‌یابد، تقاضا برای اونس بالا می‌رود.

در واقع در چنین شرایطی بانک‌های مرکزی، پول‌های فیات خود را به طلا تبدیل می‌کنند. هدف نیز حفظ ارزش پول است.

اکنون یکی از برزگ‌ترین تهدیدهای بین‌المللی موجود، ترس جامعه جهانی از احتمال جنگ میان روسیه و اوکراین است.

رسانه‌ها اخیار ضد و نقیضی از تحولات منطقه منتشر کرده‌اند. از جمله اینکه، اتحادیه اروپا با انجام مذاکراتی برای کاهش تنش‌ها تلاش می‌کند. از آن سو، دومای روسیه در حال تلاش برای به رسمیت شناختن استقلال مناطقی از اوکراین است که احتمال جنگ را افزایش می‌‌دهد.

در میان این اخبار متناقض، تا زمانی که غائله به نتیجه مشخصی نرسیده است، همچنان احتمال وقوع جنگ وجود دارد. در نتیجه احتمال افزایش قیمت اونس منتفی نیست.

حتی اگر جنگی رخ ندهد، افزایش مجدد تنش‌ها می‌تواند روی بازار طلا تاثیر صعودی بگذارد. البته موضوع جنگ تا کنون تاثیر نسبی خود را بر بازار گذاشته و به عبارتی آن را پیش‌خور کرده است. در نتیجه در صورت وقوع هم، تحلیل‌گران اعداد بالایی را برای قیمت اونس پیش‌بینی نمی‌کنند. برای مثال رسیدن به کانال دو هزار دلاری کمی دور از ذهن است.

با وجود این قیمت‌ اونس احتمالا به صورت مقطعی و هیجانی به کانال ۱۹۰۰ دلار وارد شده و در ادامه مجددا اصلاح می‌شود.

اما اگر تحولات به سمت صلح و توافق برود، باید دید دیگر عوامل اثرگذار بر قمیت اونس چه شرایطی پیدا می‌کنند. سیاست‌‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، تورم جهانی و شرایط بازار آمریکا و چین، از جمله عوامل مهمی هستند، که می‌تواند بر تقاضای اونس اثر بگذارد.

کاهش احتمال جنگ، طلا را نزولی و رمزارزها را صعودی کرد
برزو حق‌شناس

به نظر می‌رسد تنش‌های بین روسیه و اوکراین فعلا فروکش کرده است اما اختلافات اساسی بین این دو کشور همچنان ادامه دارد.

روسیه بخشی از خاک اوکرین را به نام کریمه، در گذشته از این کشور جدا کرده است. از آن سو بخش زیادی از جمعیت اوکراین، روس‌تبار هستند و در نتیجه روسیه داعیه حمایت از آنها را دارد.

در کوتاه‌مدت تنش‌ها کاهش یافته است. اما هر زمان که سایه جنگ بر سر این منطقه پررنگ شود، بازارها به آن واکنش نشان می‌دهند.

برای مثال در روزهای گذشته که احتمال جنگ بالا بود، قیمت‌ها در بازار نفت و اونس جهانی صعودی و در بازار ارزهای دیجیتال نزولی بود. اما اکنون که تنش‌ها کاهش یافته، روند بازارها نیز تا حدودی معکوس شده است.

در کوتاه‌مدت احتمال وقوع جنگ بین دو کشور پایین است. در واقع هدف روسیه از تحرکات اخیر نظامی، کسب امتیاز از طرف مقابل بود. اما در درازمدت به دلایل سیاسی و تاریخی، احتمال افزایش اختلافات وجود دارد.

خروج از نسخه موبایل