اقتصادی

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ واکنش احتمالی بازارهای مالی با آغاز هفته

مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده است که دو طرف‌، از نزدیک بودن توافق می‌گویند اما از طرف مقابل می‌خواهند انعطاف نشان دهد و گام نهایی را بردارد. واکنش بازارهای مالی به مذاکرات وین چه خواهد بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ایران و آمریکا هر دو می‌گویند توافق در وین دور از دسترس نیست، اما آن دیگری باید تصمیم نهایی را بگیرد. رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه نیز احتمال حصول توافق تا پایان ماه جاری (میلادی) را زیاد می‌داند. در هفته‌های اخیر، اخبار منتشر شده از وین عموما امیدبخش بوده‌اند اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست. به نظر می‌رسد در دو روز پایانی هفته جاری نیز فضای مذاکرات مثبت بوده است. در این شرایط، واکنش بازارهای مالی به مذاکرات وین چه خواهد بود؟

پیش از آن جدیدترین مواضع طرف‌های مذاکره در ادامه می‌آید.

طرفین چه می‌گویند؟

ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز، جمعه ۲۹ بهمن برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرد. او در بدو ورود خود به این کشور گفت: بر اساس ابتکارات ایران به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیکیم.

او افزود: این طرف‌های غربی هستند که باید ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند. آنها هستند که می‌توانند تعیین کنند، مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه می‌رسد یا در چند هفته آینده (ایسنا).

او پیش از این هم در در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفته بود که ایران خواستار «بیانیه سیاسی» کنگره آمریکا در مورد تعهد به توافق هسته‌ای است تا مطمئن شود واشنگتن بار دیگر از برجام خارج نمی‌شود.

به گفته امیرعبداللهیان، تهران همچنین می‌خواهد همه تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ لغو شود (اقتصادآنلاین).

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در وین نیز امروز گفت: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، شانس خوبی برای احیای برجام طی روزهای آتی ایجاد می‌شود (ایسنا).

آمریکا


در مقابل، یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا گفته است «پیشرفت قابل توجهی» در مذاکرات وین انجام شده است. در نتیجه در صورتی که ایران «جدیت نشان دهد» توافق ظرف چند روز امکان‌پذیر به نظر برسد.

او گفت: «اگر ایران جدیت نشان بدهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز به تفاهمی در زمینه بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام دست یابیم.»

این سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا افزود: اما هر چیزی فراتر از آن، احتمال رسیدن به یک توافق را به خطر می‌اندازد (ایسنا).

سیگنال‌های مثبت از روند مذاکرات

در این میان، میخائیل اولیانوف، رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه امروز گفت: مذاکرات وین در «مرحله نهایی» قرار دارد و احتمال اینکه تا پایان ماه جاری (میلادی) میان طرف‌ها توافق حاصل شود، زیاد است (ایرنا).

روزنامه اسرائیلی هآرتص نیز از قول منابع اسرائیلی مطلع از مذاکرات وین نوشت: به احتمال زیاد، ایران و امریکا بزودی توافق احیای برجام را امضا می‌کنند.

به گزارش این روزنامه، برجام شامل یک چارچوب زمانی مشخص است و برخی از بند‌های آن قرار است حدود ۸ سال دیگر منقضی شود. در صورتی که جدول زمانی به روز رسانی نشود، برخی از بند‌های توافق قرار است زودتر و در چند سال آینده منقضی شوند. این امر ایران را قادر می‌سازد تا غنی‌سازی خود را بدون محدودیت از سر بگیرد (انتخاب).

واکنش احتمالی بازارها به تحولات وین

قیمت دلار

شب گذشته، انتشار اخباری مبنی بر آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای احیای برجام بلافاصله واکنش بازارها را به دنبال داشت. طوری‌که دلار به صورت شبانه به استقبال توافق احیای برجام رفت.

خبرگزاری رویترز جزئیاتی از پبش‌نویس توافق احیای برجام منتشر کرد. گرچه مفاد این گزارش از سوی منابع رسمی داخلی مخدوش اعلام شد، اما بازارها شبانه به این خبر واکنش نشان دادند.

چنانکه تا ساعت ۲۲ پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ قیمت فروش دلار فردایی تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. دلار شنبه‌ای هرات نیز با بازگشت به کانال ۲۵ هزار تومان، در این ساعت روی رقم ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاد.

طلا و سکه

امروز بازار طلا و سکه در ایران تعطیل بود اما در آخرین روز کاری هفته، قیمت طلا ۱۸ گرم نزولی و قیمت سکه صعودی بود. البته اخبار مثبت از وین عمدتا پس از پایان کار بازارها منتشر شد.

پیش از این، علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر اخبار مثبتی از وین مخابره شود و دلار به سطوح کمتر از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کند، احتمال زیادی برای بازگشت قیمت طلا و سکه به کانال‌های پایین‌تر وجود دارد.

او افزود: اکنون انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد. تنها اخبار نسبتا موثق از وین، چه مثبت و منفی می‌تواند اثر جدی بر قیمت‌ها بگذارد.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران نیز در مورد پیش‌بینی قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به اینکه ثبات قیمت دلار در آستانه مذاکرات ثابت باقی مانده پیش‎‌بینی می‌شود ثبات قیمت طلا در هفته آینده ادامه‌دار باشد.

بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت نوسانی با شیب منفی بود. اما بورس شنبه کار خود را با توجه به اخباری که از حصول توافق در مذاکرات برجام به گوش می‌رسد، احتمالا با رشد در برخی از گروه‌های ریالی آغاز می‌کند.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به اخبار برجامی که در دو روز اخیر داشتیم به نظر من توجه بازار فردا بیشتر به سمت سهام ریالی خواهد بود. با این وجود چنانچه به ریز توافقاتی که تا امروز اعلام شده و ترکیب تیم مذاکره‌کننده دقت کنیم احتمالا وضعیت برای گروه بانکی بهتر از خودرو خواهد بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا