اقتصادی

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مطالبه زمین مانده‌ای بود که سال‌ها پیگیری شد، بحمدالله در این دولت مقرر شد که این اتفاق بیفتد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفتگویی انجام داده است که به شرح ذیل می‌باشد.

مجری: شنیدید که قرار است ظاهرا سهام عدالت هم به جاماندگان تقدیم شود و به صورت اقساط از آن‌ها مبلغ آن دریافت شود و هم این که تغییر و تحولاتی که هست ظاهرا موقعیت متفاوتی در سود دارد که باعث خوشحالی بسیاری از سهامداران هست. تازه‌ترین خبر‌ها و تحولات را بفرمایید تا شنوندگان از آخرین اطلاعات و موقعیت سهام عدالت بهره‌مند شوند.

حیدری: بالاخره خبر داغ روز بحث واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت است که مطالبه زمین مانده‌ای بود که سال‌ها پیگیری شد و پیگیری کردیم رسانه‌ها و بخش مردمی سهام عدالت و مجلس و بحمدالله در این دولت مقرر شد که این اتفاق بیفتد و در گام اول هم به مددجویان نهاد‌های حمایتی و سه دهک ایثارگران عزیز انشاالله این سهام تخصیص پیدا خواهد کرد. سهام ارزنده‌ای در سبد سهام عدالت گذاشته شده است و ترتیباتش هم دوباره تاکید می‌کنم بر این مبناست که مثل تمام مراحل قبلی سهام عدالت با ثبت نام یا درخواست سهام عدالت نداریم و شناسه‌ای به صورت سیستمی از طریق دستگاه‌های مسئول خواهد بود. جزئیاتش را حتما متولیان امر که در سازمان خصوصی سازی هستند اعلام می‌کنند، تنها نکته‌ای که الان محل اختلاف ما هست در اجرا، این است که روش مستقیم واگذاری این جا ذکر شده است که روش مستقیم الان در دنیا هم توصیه به آن نمی‌شود، روش اصلی سهام عدالت واگذاری به صورت غیرمستقیم بوده و انشاالله که این ایراد جهت گیری تخصیص سهام هم برطرف شود، ولی کلیات موضوع هم شناسایی جاماندگان، هم دهک‌هایی که در اولویت قرار گرفتند و سهام ارزنده‌ای که تخصیص پیداکرده است قابل تقدیر است و انشاالله این ایراد جزئی هم با پیگیری که انجام می‌شود در انطباق با قانون اصلاح شود تا حتما در مراحل بعدی افراد دیگری که مشمول دریافت سهام عدالت هستند و جزو شش دهک پایین درآمدی هستند انشاالله شناسایی خواهند شد و به ایشان سهام اختصاص پیدا خواهد کرد.

مجری: شاخص این شناسایی چیست؟

حیدری: در قانون البته در ابلاغیه هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری مبنا دهک‌های درآمدی هست به همین دلیل هم در اولویت اجرای این طرح مقرر شده که مددجویان و نهاد‌های حمایتی که جزو این دهک‌های پایین درامدی هستند در مرحله اول شناسایی قرار بگیرند.

مجری: به نظرتان کافی است؟ یعنی قانونگذار این را که دیده کافی است؟ چون الان ما تعداد بسیار زیادی را داریم که تحت پوشش قرار گرفتند، ولی وقتی نگاه می‌کنید ممکن است که یک عایدی مطلوب یا معمولی را دارند، ولی در عین حال دارایی زیادی هم دارند. خیلی‌ها می‌پرسند شاخص …

حیدری: دهک درآمدی دیگر بهترین حالتی است که؛ اشتباهی که در مراحل قبلی انجام شده بود و اقشار مورد شناسایی قرار گرفته بودند اینجا این اتفاق نیفتاده و مبنا دهک درآمدی است و البته که می‌دانید که جمعیت زیادی هم هستند که جزو دو دهک پایین درآمدی جامعه هستند، اما به هر دلیلی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نیستند؛ آن‌ها را هم باید برایشان فکری کرد، ولی به نظر من بهترین روش، روش دهک درامدی است یعنی افرادی که، درآمد فقط به مفهوم درآمد ماهانه نیست و دارایی هم ملاک عمل است، سامانه رفاه ایرانیان که الان مبنای تخصیص یارانه و موارد دیگری هم هست به نسبت سایر موارد دیگر تقریبا سیستمش، سیستم بهتری هست در حوزه شناسایی افراد، همان سامانه هم در تعامل بین وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

مجری: یعنی اتکا برای تشخیص این است؟

حیدری: طبعا هیچ طرحی بدون انحراف نیست حتما در مسیر اجرای این طرح هم انشاالله تلاش خواهد شد که آن (متوجه نشدم) احتمالی در مراحل تکمیلی اصلاح شود. یعنی انشاالله ما هم پیگیری خواهیم کرد و حتما سازمان خصوصی سازی هم تدبیری برای امکان اعتراض یا تقاضای افرادی که احساس می‌کنند حق شان هست، ولی محروم ماندند اندیشیده است.

مجری: متشکرم از توضیحات شما آقای اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا