اقتصادی

ورود بانکهای ایران به متاورس

چرا ضرورت دارد بانک‌های ایرانی نیز به متاورس وارد شوند؟ یک استاد ایرانی دانشگاه میسوری غربی آمریکا در این خصوص توضیحاتی داد.

به گزارش روند بازار، گرچه بانک‌داری دیجیتال شدیداً روبه‌رشد است و استفاده از هوش مصنوعی و متاورس در آن یک مرحله الزامی برای اختصاص منابع بزرگ سرمایه‌گذاری است، اما در فضاهای مالی کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته مسائل جدی‌تری برای حل کردن وجود دارد. حساس‌ترین و ضروری‌ترین شرط برای مدیریت موفقیت‌آمیز هر جامعه‌ای قانون، دستورالعمل‌های خوب طراحی‌شده و یک سیستم قضایی بی‌عیب و نقص است که در آن با هیچ فردی با توجه به موقعیت و نفوذ او متفاوت برخورد نشود.

نبود برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است، مخصوصاً در جوامعی که رؤسای آن هیچ تحصیلات یا تجربه مرتبط برای فهم ضرورت و ملزومات اقتصادی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت به‌عنوان یک موتور رشد را ندارند. بنابراین متاورس تنها چالش‌های جدیدی به تمام بی‌ثباتی‌های موجود اضافه خواهد کرد. امید به بخش خصوصی است که جدا از برنامه‌ریزی‌های ضعیف دولت عمل کند، ولی حتی آن موقع هم زیرساخت‌های کسب‌وکار همچنان با نبود قوانین و دستورالعمل‌های مناسب مواجه خواهد بود- قوانینی که وجودشان برای تقویت رشد آن لازم است.

حتی در سایر مناطق پیشرفته دنیا که توجه بیشتری به برنامه‌ریزی درست می‌شود، از نظر متخصصان هنوز چالش‌ها و ترس‌های بسیاری وجود دارد. بسیاری انتظار دارند این ترس‌ها و نگرانی‌ها برای ایران و کشورهای مشابه آن که در متاورس هنوز در معنای «متا»ی آن مانده‌اند شدیدتر باشد. متا خیلی ساده به‌معنای فراتر و ماورا است. آیا صحیح نیست اگر فکر کنیم که ما در اوضاع کنونی بانکداری ایران هنوز «اندر خم یک کوچه ایم»؟

بانک‌های ایران باید یک رویکرد علمی‌تر و قاطع‌تری در پیش بگیرند و به سمت همکاری به تمام معنی با سایر مناطق دنیا پیش بروند و دراین‌بین بیشتر درمورد بانک‌های موفق کره جنوبی برای نمونه مطالعه کرده و یاد بگیرند. البته مثال‌های دیگری هم وجود دارد.

بازارهای آنها و گروه‌های مشتریانشان را که از خانواده‌ها، کسب‌وکارها و دولت‌های داخلی تشکیل‌شده بررسی کنید.
بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه هستند را پیدا کنید.
از تعداد معدودی از مشتریان به نمایندگی از اکثریت گروه‌ها دعوت کنید – کسانی که از خدمات بانک‌داری شرکتی، خصوصی، تجاری و خرده‌فروشی استفاده کرده‌اند.
از شیوه تحقیق دلفای Delphi استفاده کنید و با آن تعداد محدود از مشتریان تماس بگیرید.
مشکلات و نیازهای اساسی بانک و مشتریان آن را پیدا کنید و به یک نتیجه‌گیری قابل‌اطمینان برسید.
مشخص کنید جهت‌گیری تکنولوژیکی مشتریانتان تا چه حدی به سمت اتخاذ متاورس مناسب است.
باید بخش متاورس بانک راه‌اندازی شود. نتیجه‌گیری کمیته مشاوره بانک کره جنوبی را بررسی کنید.
بهتر است از طریق وب‌سایت بانک مشتریانتان را با این مسئله آشنا کنید و این کار باید توسط بخش متاورس بانک انجام شود و به‌تدریج ادامه یابد. مشتریان هیجان‌زده می‌شوند اگر بدانند لازم نیست برای نیازهای بزرگ یا کوچک به بانک مراجعه کنند.
کارکنان بانک‌ها باید در مورد خدمات بانک‌داری مجازی آموزش داده شوند تا کاملاً برای مشتریان خود آماده باشند.
در شرایط فعلی همه‌گیری کرونا و این دوره مخاطره‌آمیز متاورس می‌تواند یک راهکار ارزشمند باشد.
بخش متاورس بانک باید یک برنامه جامع و مرحله به مرحله با جزئیات کامل ارائه دهد.
تمام کارکنان بانک باید از طریق سمینارهای داخلی تحت مدیریت بخش متاورس آموزش داده شوند.
مدیران روابط‌عمومی بانک‌ها باید برای ارتباط متخصصان با مشتریان مربوطه آموزش داده شوند.
هدف در این‌جا مشخص کردن مشکلات و چالش‌ها برای رسیدگی به آن‌ها از طریق شیوه دلفای است. اگر هیچ توافقی حاصل نشد، آن‌وقت گروه متاورس باید به سمت یک نظرسنجی از طریق یک پرسش‌نامه مرتبط و مناسب هدایت شود. این پرسش‌نامه بدون نام تکمیل‌شده و به فرد ناظر بازگردانده می‌شود. این فرد تنها کسی است که از پاسخ‌ها خبر دارد.

منبع: تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا