ورزش

وزنه‌برداری در خطر اخراج از المپیک

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ادعاهای مطرح شده در گزارش مستند تلویزیون آلمان مبنی بر دوپینگ سیستماتیک و فساد مالی در این فدراسیون جهانی را رد کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین؛ مطابق گزارش Insidethegames، این رسانه در گزارش خود مدعی شد، وزنه برداران سرشناس در سال‌های گذشته خیلی کم تست دوپینگ دادند و با پرداخت رشوه نمونه‌های اخذ شده را دستکاری کرده اند. بر اساس اسنادی که این فیلم تلویزیونی فاش ساخته، حدود نیمی از ۴۵۰ وزنه‌برداری که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی مدال آورده‌اند، در سالی که موفق به کسب مدال شده‌اند حتی یک بار هم در حین تمرینات کنترل دوپینگ نشده‌اند. این مستند همچنین نشان می‌دهد که چگونه تاماش آیان در ۲۰ سال گذشته در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری یک سیستم فاسد و غیرقانونی را تعبیه کرده است. علاوه بر این، تا سال ۲۰۰۹ پرداختی‌های هنگفتی که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری داشته است، هیچ کجا ثبت نشده‌اند. این پول حداقل ۵ و نیم میلیون دلار تخمین زده شده است که در دو حساب بانکی در سوئیس واریز شده اما در ترازنامه مالی وجود نداشت.

اکنون فدراسیون جهانی وزنه برداری نسبت به این گزارش مستند واکنش نشان داده است و ادعاهای مربوط به فساد دوپینگ و سوء مدیریت مالی را که در  تلویزیونی آلمان مطرح شد، رد کرده است. فدراسیون جهانی وزنه برداری اعلام کرد که تنها نگران “دوپینگ سازمان یافته” احتمالی در تایلند است.

با این حال کمیته بین المللی المپیک (IOC) اعلام کرد که این اتهامات در برنامه تلویزیونی “بسیار جدی و نگران کننده” بود. آندره گوتزمن، رئیس آژانس ملی مبارزه با دوپینگ آلمان هم پس از تماشای مستند گفت: فدراسیون جهانی وزنه برداری  و بسیاری از فدراسیون های ملی  نتوانسته‌اند به وظایف خود در قبال ورزشکاران عمل کنند. محرومیت از المپیک در حال حاضر محتمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا